Kontynuując moje obserwacje związane z koronawirusem w gamedevie, zacząłem poszukiwać danych podsumowujących tę bezprecedensową sytuację. Szczególnie zależy mi na informacjach od samych developerów, którzy na bieżąco obserwują zmiany w przychodach oraz aktywności użytkowników. Za dobry przykład może posłużyć gra „Albion Online”. W kwietniu 2020 mieli w sumie 500 000 aktywnych graczy. Pół miliona użytkowników przewinęło się przez ten tytuł w ciągu jednego miesiąca. Oczywiście, że miał na to wpływ koronawirus i związane z nim ograniczenia.

Informację na temat aktywności w „Albion Online” znajdziecie tutaj, na oficjalnej stornie projektu. Takie podsumowania pojawiają się co jakiś czas, głównie w towarzystwie większy aktualizacji. Natomiast, dobrym wskaźnikiem tego, co aktualnie dzieje się z aktywnością graczy w „Albion Online” są dane ze Steama. Poniżej wrzucam wykres prezentujący wartości logujących się użytkowników od początku 2020 roku.

chart

Aktywność stopniowo rośnie od stycznia, ale od połowy marca zaczyna nabierać rozpędu. Dlaczego? Świat zaczyna się powoli zamykać, koronawirus nabiera rozpędu i ludzie spędzają czas w domach. Kolejne firmy przechodzą na pracę zdalną. Nie ma gdzie iść, bo takie miejsca jak restauracje lub kina przestają przyjmować klientów.

Koronawirus i wpływ pandemii na gamedev

Pozostają wirtualne światy. „Albion Online” w swej strukturze wymaga od użytkownika olbrzymich nakładów czasu. Począwszy od zdobywania surowców, przez ich przetwarzanie, na walce w specjalnych instancjach skończywszy. Po tym, jak gra stała się darmowa, postanowiłem ją przetestować. Stwierdziłem, że obecnie nie jestem w stanie w nią grać, bo nie mam wystarczająco dużo wolnego czasu. Co innego w okresie studiów, wtedy na pewno spędziłbym setki godzin w „Albion Online”. Zamknięcie świata związane z koronawirusem, sprawiło, że ludzie mogli sobie pozwolić właśnie na takie produkcje. Bogate w grind z elementami społecznościowymi. Wpadali pogadać ze znajomymi i przy okazji coś pofarmili.

Według informacji ze Steama „Albion Online” zaczyna powoli wytracać aktywnych użytkowników. Szczyt przypadł na 3 maja, gdy do gry zalogowało się 11 048 graczy. Od tego momentu zaczynają się spadki, z wyraźnie zaznaczonymi skokami w trakcie weekendów.

20 czerwca „Albion Online” odwiedziło 7 842 graczy i moim zdaniem, w najbliższych tygodniach wartość ta wróci do tej sprzed koronawirusa. Ustabilizuje się w okolicy 4 000 – 5 000 użytkowników na dzień.

To tylko jedna gra, ale po przejrzeniu innych produkcji na Steamie, zauważyłem, że ich sytuacja jest podobna. A co z przychodami? Sądzę, że jest podobnie. Moje podejrzenia potwierdził Twitt SMG Studios, twórców sympatycznej gry „Movin’ Out”.

To kolejny dowód na to, że giereczki miały swój moment, ale teraz sytuacja zaczyna wracać do sytuacji sprzed zamknięcia. W przypadku czasów postcovidowych w gamedevie istotne będzie wchodzenia w nową normalność, a także kryzys ekonomiczny, który może wpłynąć na zamiany w priorytetach w domowych budżetach.