Jak gry mobilne i komputerowe wpływają na nas – raport z udziałem Nintendo oraz Electronic Arts

0:00
Długość nagrania: 30:20
Rozmawiają:

Łukasz Krebok i Adrian Jaworek

Rekrutacja! Dołącz do nas! Szukamy redaktora na pół etatu!

Jaki wpływ mają gry na naszą psychikę oraz zachowanie. Okazuje się, że tego nikt nie wie. Jeśli nie raz słyszałeś o negatywnym wpływie, budzeniu agresji w świecie rzeczywistym itp. To wiedz, że nie jest to podparte badaniami.

A na pewno nie takimi, które są coś warte. Już spieszymy z odpowiedzią. Aktualne metody badań oparte są głównie na danych zebranych od użytkowników. A te mogą się znacznie różnić od rzeczywistości.

Gry mobilne i ich wpływ na nas

Niech świetnym przykładem będzie raport, do którego dotarliśmy. Raport, który powstał przy współpracy naukowców z Uniwersytetu w Oxfordzie oraz Nintendo i Electronic Arts, które pomogły im wejść w posiadanie danych na temat graczy, tzw. telemetrii. Dane oczywiście były zanonimizowane. Raport pokazał jednak, że to, co podają sami gracze na przykład na temat czasu spędzonego w grze, różni się od rzeczywistości. Różnica ta jest jednak w obu kierunkach, niedoszacowania oraz przeszacowania czasu spędzonego na grze.

R E K L A M A

Analizowani byli gracze 2 tytułów. Franczyzny Plants vs Zombies oraz Animal Crossing. Raport pokazuje nam, jak wiele jeszcze należy zrobić w kontekście rzetelnej wiedzy na temat wpływu gier na ludzi.

To dość istotny element, ponieważ w ICD11 pojawia się już zaburzenie związane z graniem (gaming disorder), oznacza to, że jest to choroba z medycznego punktu widzenia. Jeśli natomiast mowa o medycynie, to co jak co, ale tutaj tematy powinny być dość dokładnie przebadane.

Raport pokazuje również, że da się takie badania przeprowadzać we współpracy z twórcami oraz wydawcami gier. Mamy nadzieję, że więcej takich będzie powstawać dla dobra całej branży i nie tylko. Mając dane będzie w końcu można podjąć polemikę z rodzicami na temat tego jak to bardzo szkodzą gry. A może nawet pomagają. W pozytywnym kontekście (i są na to już badania) gry pomagają się zrelaksować i podnoszą nasz stan dobrobytu (wellbeing), niezbyt nas to dziwi, jako gracze przecież to wiemy, aczkolwiek istnieją gry, który potrafią nam podnieść poziom stresu ;)

Link do omawianego raportu: https://www.oii.ox.ac.uk/news-events/news/groundbreaking-new-study-says-time-spent-playing-video-games-can-be-good-for-your-wellbeing/

 

Zobacz także

Ubisoft podał datę premiery darmowego Roller Champions Tym razem się uda? Apple Watch Series 8 z „płaskim” designem według plotek