Początek roku to czas wszelakich podsumowań. Przyjrzyjmy się więc najciekawszym logo roku 2022.
Logo jest niezwykle ważnym elementem identyfikacji wizualnej każdej firmy. To właśnie logo jest pierwszą rzeczą, jaką widzą konsumenci, a także jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów każdej marki. W 2022 roku wiele firm i instytucji dokonało zmian w swoich logo, aby lepiej oddać swoją tożsamość i wyróżnić się w tłumie.
W niniejszym artykule przedstawiamy 10 najciekawszych zmian logo w 2022 roku, które zwróciły naszą uwagę. Obejrzymy nie tylko nowe projekty, ale także przytoczymy motywy stojące za zmianami i ich wpływ na marki.
10 najciekawszych logo 2022 roku
Audi
Zestawienie jest poukładane alfabetycznie, więc zaczynamy od Audi, które w zeszłym roku zdecydowało się na odświeżenie logo i identyfikacji wizualnej. Z logo Audi nie znikną charakterystyczne cztery pierścienie. Zniknie natomiast chrom z samochodów niemieckiej marki i próbujące go odwzorować przejścia tonalne w logo firmy.
Nowe logo jest płaskie, a na samochodzie zyskało ono dwa kolory. Przezroczysto białe okręgi otoczono teraz czarnym obrysem, który nadaje samochodom współczesny wygląd, którego nie mogło zapewnić stare, chromowane, trójwymiarowe logo. Więcej o rebrandingu Audi przeczytasz w naszym artykule na ten temat, który znajdziesz tutaj.
Brooklyn Brewery
Brooklyn Brewery to mały nowojorski browar, słynący z całkiem dobrych piwerek, w bardzo ładnych opakowaniach. W 2022 roku browar delikatnie uprościł swój znak, dzięki czemu będzie go jeszcze łatwiej reprodukować na różnych materiałach.
Być może to, że ten znak pojawił się tutaj, jest trochę na wyrost i jest efektem sentymentu, bo w tym roku byłem i piłem. Wytłumaczę się jednak tym, że w 2022 roku marka zadebiutowała w Polsce, niestety w najnudniejszej formie, zarówno pod względem wizualnym, jak i smakowym.
Citroen
Kolejną marką motoryzacyjną, o której warto wspomnieć, jest Citroen. Dla francuskiej firmy jest to swoisty powrót do korzeni. Nowe logo to bowiem reinterpretacja oryginalnego logo firmy z 1919 roku, zaprojektowanego ponoć przez samego założyciela marki Andre Citroena.
Nowe logo zadebiutowało już na samochodzie koncepcyjnym, a do seryjnej produkcji ma trafić w połowie 2023 roku. Wraz z nowym logo odświeżono także identyfikację wizualną marki. Oparto ją na odcieniach beżu oraz szarości, przełamanych dwoma nowymi kolorami — niebieskim i czerwonym nazwanymi odpowiednio Monte Carlo Blue i Infra Red.
DailyWeb
Na początku 2022 nowe logo zaprezentował także nasz portal. Choć nie brałem udziału w jego projektowaniu, to bardzo mi się podoba. Dla świata to bardzo mała zmiana, ale dla Seby i redakcji to było duże wydarzenie, stąd ten logotyp pojawił się w moim zestawieniu. Więcej o kulisach zmiany przeczytasz tutaj.
Instacart
Instacart to amerykańska firma zajmująca się sprzedażą detaliczną, która świadczy usługi dostawy i odbioru artykułów spożywczych w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Przed rebrandingiem firma identyfikowała się dość infantylnym znakiem z marchewką. W nowym logo również możemy dostrzec marchewkę, ale ukryto tam również strzałkę, wskazującą na produkt, które mogą być nawiązaniem do zakresu działalności firmy.
Nowe logo Instacart jest świetnym przykładem tego, jak można przekształcić znak firmy wraz z jej skalowaniem, zachowując charakter znaku i jego rozpoznawalność. Wpadnijcie koniecznie na stronę Instacartu, na której szerzej zaprezentowano zmianę.
Zastanawiacie się pewnie, co robi w zestawieniu najlepszych znaków 2022 roku nowe logo Instagrama, które nie zmieniło się znacząco, w stosunku do poprzednika. Sztuką jest jednak poprawić coś, co wydaje się idealne. A to Instagramowi się moim zdaniem udało.
Instagram przy okazji rebrandingu, poza proporcjami ikony oraz znajdującym się w tle gradientem, który powstał ponoć dzięki wsparciu innowacyjnego procesu modelingu 3D, zmienił także krój pisma i całą tożsamość wizualną. Więcej o zmianie w Instagramie przeczytasz w naszym tekście na ten temat.
Kick it out
Kick It Out ma swoje korzenie w 1993 roku, gdy ruszyła akcja „Let’s Kick Racism Out of Football”. W 1997 roku powstała organizacja o tej nazwie, która następnie zmieniła nazwę na Kick It Out. W ciągu ostatnich trzech dekad rozszerzyła ona swoją działalność od rasizmu w piłce nożnej po wszelkie formy dyskryminacji w sporcie. Poprzednie logo delikatnie trąciło już myszką, a dodatkowo dość mocno odnosiło się do futbolowego dziedzictwa organizacji, która chciałaby zrobić krok do przodu. Umożliwić to ma nowy znak, w którym wciąż widzimy piłkę, jednak wydaje się on bardziej uniwersalny.
Umieszczenie logotypu w kole sprawia, że prezentuje się on świetnie zarówno na vlepkach i podkładkach pod piwo, jak i chociażby w avatarach w mediach społecznościowych. Rebranding Kick It Out, za które odpowiedzialne jest Sky Creative, to kolejna w ostatnich latach zmiana w sporcie, która adresowana jest do młodych odbiorców. Więcej o rebrandingu przeczytasz na łamach naszego serwisu.
NBC
W grudniu nowy znak pokazała amerykańska telewizja NBC. Stacja powraca do korzeni i rezygnuje z blasków i gradientów w swoim słynnym pawiu. Z logo zniknęło także białe wypełnienie i obrys. Pogrubiono za to logotyp, co sprawiło, że typografia zyskała na znaczeniu. Nowy znak jest bardzo podobny do tego, wprowadzonego w 1986 roku, który najdłużej, bo aż do 2011 roku, reprezentował stację.
Dla mnie zmiana w NBC to zdecydowanie zmiana na plus. Nowe logo stacji to dobry przykład jak korzystać z przestrzeni negatywowej i jak powinno wyglądać dobre, minimalistyczne logo w stylu flat.
Skoda
Logo Skody to znak, o który trwa batalia w naszej redakcji. Ja walczę o dobre imię znaku motoryzacyjnej marki naszych sąsiadów, a reszta redakcji nazywa je kurą. Geneza tego znaku jest równie ciekawa, co samo logo. Otóż założyciel Skody, inżynier i przemysłowiec Emil Škoda po studiach odbywał wiele staży zagranicznych. Podróżował między innymi do Francji, Prus, Anglii i Stanów Zjednoczonych. W tym ostatnim kraju jego przewodnikiem miał być Indianin, który mocno zainspirował ówczesnego obywatela Austro-Węgier. Nowe logo Škody nie zmieniło się znacząco. Spłaszczono je, by lepiej wyglądało w komunikacji cyfrowej. Zmieniła się także jego kolorystyka.
Zespół pracujący nad nową tożsamością marki był bardzo mały, ale otrzymał wsparcie z całej firmy. Prace trwały ponad rok i początkowo zespół pracował łącznie ze 165 propozycjami, z których stopniowo wykształciła się krótka lista trzech. Škoda poddała następnie te wersje testom, w których uczestniczyło ponad 2200 respondentów z Czech, Niemiec, Włoch, Norwegii, Indii i Izraela. Na podstawie ich opinii zwycięzcą został zaprezentowany projekt logo. Więcej o nowym logo Skody przeczytasz tutaj.
Zapier
Zapier to jedno z najlepszych i najbardziej znanych narzędzi do automatyzacji. W 2022 roku firma zdecydowała się na dość drastyczną zmianę wizerunku. Nowe logo narzędzia spotkało się z różnymi opiniami. Moim zdaniem jednak logotyp jest bardzo dobry. Z jednej strony jest minimalistyczny, a z drugiej wystarczająco charakterystyczny. Co więcej, w przeciwieństwie, chociażby do naszego znaku, podkreślnik z logotypu Zapiera może bez problemów funkcjonować samodzielnie, w awatarach czy favikonach.
Zapier poza nowym logo przedstawił także zupełnie nowy design strony, kolorystykę czy typografię. Wszystko wykonano in-house, bez pomocy zewnętrznych specjalistów.
To już wszystkie najciekawsze logo 2022 roku. Zapraszam Was też do sprawdzenia mojego zestawienia najciekawszych rebrandingów 2022 roku, które będzie świetnym uzupełnieniem tego artykułu. Ciekaw jestem, czy zgadzacie się z moimi wyborami i co myślicie o przedstawionych przeze mnie znakach. Zapraszam do dyskusji w komentarzach.
Poznajcie Waldo – darmowa wyszukiwarka kładzie na łopatki Google