Szeroko pojęta branża SEO wciąż dość niechętnie wciąż patrzy na TikTok. Można by ten fakt zignorować, gdyby nie to, że chińska platforma jest aktualnie witryną popularniejszą niż Google. Dla pokolenia Z staje się ona powoli wyszukiwarką nr 1. na blogach poświęconych pozycjonowaniu treści temat TikToka traktowano jako ciekawostkę, a przykładowo forum Reddita dla pracowników SEO, twierdzi, iż ten temat nie jest związany bezpośrednio z branżą i odsyła do ludzi zajmujących się social mediami (czasy się zmieniają, ale wciąż komentarze „post nie na temat” są nieśmiertelne).
Wiele profesjonalnych kursów, które zostały wypuszczone jeszcze w 2022 roku, nie zostało zaktualizowanych o ten ważny czynnik. Co nie znaczy, że brak jest informacji branżowych o tej konkretnej platformie. Najwięcej tego typu treści znajduje się właśnie na TikToku, co pieczętuje jego status jako wyszukiwarki.
SEO na TikToku: nowe zasady
Tiktok w mocnym stopniu przypomina YouTube i umiejętności powiązane z pozycjonowaniem treści wideo, będą bardzo istotne. Należy jednak brać poprawkę na krótki format filmików na TikToku. Przykładowo system weryfikacji clickbaitów na YouTubie sprawdza, czy oglądalność danego filmu spadła w ciągu pięciu minut i na tej podstawie algorytm dostosowuje pozycjonowanie. Na TikToku filmy trwają często mniej niż minutę, więc ważne jest, by już pierwsze słowa materiału zgadzały się z tytułem, bądź hashtagami, zwiększa to bowiem wiarygodność nagrania i sprawia, że jest więcej czynników powiązanych ze słowami kluczami.
Największą zmianą względem innych platform jest fakt, że na TikToku współistnieje tekst na ekranie, opisie i ten wypowiadany na głos. Szczególnie interesujący jest ten drugi. Aplikacja tworzy automatyczne napisy do filmu, ale można je edytować i dodać swoje własne. Istnieje nawet praktyka wstawiania małych napisów tak, by nie były zauważalne dla widza. Tekst jest rozpoznawany przez algorytm, ale nie zaśmieca ekranu.
Więcej tego samego
Dobrze, a jak znaleźć słowa klucze potrzebne do pozycjonowania treści? TikTok dostarcza w tym zakresie dwóch narzędzi. Po pierwsze: autouzupełnianie w wyszukiwarce, pokazuje jakie słowa ludzie kojarzą z danymi frazami i co w danym temacie jest najchętniej szukane.
Po drugie, każdy film u góry ekranu ma zapisane frazy w polu wyszukiwania. Są to słowa kluczowe, które są najważniejsze dla danego filmu. Dzięki temu można łatwo sprawdzić, z jakimi tematami algorytm kojarzy najpopularniejsze nagrania.
TikTok stał się wyszukiwarką, więc co raz więcej praktyk stosowanych w Google będzie można zastosować także i tu. Przykładem może, być formowanie tytułów jako pytań, bo właśnie tak często użytkownicy wpisywali treści w „goglach”. To jest dowód na to, że pewne trendy się nie zmieniają, warto o tym pamiętać zwłaszcza, jak oglądamy filmy z kotami, kiedyś na YT, dzisiaj na TikToku.
Autor: Szymon Stankiewicz