Google właśnie opublikował niezwykle obszerny poradnik, w którym szczegółowo wyjaśnia, skąd w ostatnim czasie takie spadki i nieustanne turbulencje w ruchu organicznym. O ile doświadczonych SEO-wców zapewne to nie zdziwi, warto odświeżyć sobie wiedzę i przejść przez całą checklistę. W końcu nie zaszkodzi nigdy sprawdzić dwa razy.

Google ogłosił właśnie listę powodów, które mogą być odpowiedzią na spadki ruchu w Twojej witrynie. Mimochodem dodano, że jednym z powodów może być niewłaściwe przetwarzanie danych bądź anomalie w danych na koncie. Poniżej pełna lista potencjalnych problemów, które warto wziąć pod uwagę przy dalszych analizach.

//dzisiaj na dailyweb

Google ogłasza listę powodów, dla których nie jest „na zielono”

Ruch organiczny z wyszukiwarki Google jest jednym z najważniejszych źródeł ruchu dla wielu stron internetowych. Nagły spadek tego ruchu może mieć poważny wpływ na wyniki biznesowe. Właśnie dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jak go zdiagnozować i rozwiązać. Nie jest to nigdy proste, warto jednak poświęcić trochę czasu i przeanalizować stan swojej witryny oraz jej widoczności.

Google
Google tłumaczy na wykresach, jak rozpoznawać spadki

Pierwszym krokiem do zdiagnozowania spadku ruchu organicznego jest oczywiście sprawdzenie, czy faktycznie ten spadek nastąpił. Aby to zrobić, warto porównać aktualny ruch z ruchem z poprzednich okresów. Zarówno Google Search Console jak i Google Analytics, pozwolą nam dotrzeć do cennych wskazówek i liczb.

Jeśli okaże się, że jednak występuje spadek ruchu, następnym krokiem jest ustalenie, czy dotyczy on całego serwisu, czy tylko niektórych stron. Aby to zrobić, warto skorzystać z raportu Skuteczność w Google Search Console. Ten raport pokaże, jak strony radzą sobie w wynikach wyszukiwania dla poszczególnych zapytań. To właśnie tam warto zaczynać pierwsze analizy. A następnie zgłębiać problem, po nitce do kłębka.

Jeśli spadek dotyczy całego serwisu, przyczyną może być zmiana algorytmu wyszukiwarki Google. W takim przypadku nie za wiele możemy zdziałać, aby to naprawić, warto jednak mieć to na uwadze i odnotować przy podsumowaniu całego miesiąca. Można także spróbować poprawić jakość treści i optymalizację pod SEO, aby zwiększyć szanse na to, że witryny będą nadal pojawiać się w wynikach wyszukiwania.

Jeśli spadek dotyczy tylko niektórych stron, przyczyną może być zmiana na tych stronach. Może to być zmiana treści, struktury strony lub kodu. Aby zidentyfikować przyczynę, należy sprawdzić, czy na tych stronach wprowadzono jakiekolwiek zmiany w ostatnim czasie.

Subskrybuj DailyWeb na Youtube!

Najczęstsze przyczyny spadku ruchu organicznego

  • Zmiana algorytmu wyszukiwarki Google
  • Zmiana na stronie internetowej
  • Problemy z indeksowaniem przez wyszukiwarkę Google
  • Problemy z crawlowaniem przez wyszukiwarkę Google
  • Zmiany w konkurencji

Jeśli przyczyną jest zmiana algorytmu wyszukiwarki Google, możesz spróbować poprawić jakość swojej treści i optymalizację SEO. Chociaż i tutaj wiadomo, że SEO to długoterminowa gra, a nie jednorazowa zmiana. 

Kiedy przyczyną jest zmiana na stronie internetowej, warto przyjrzeć się głębiej przyczynie i zadać sobie pytanie, czy wszystko zostało zaimplementowane w poprawny sposób. W najprostszym scenariuszu przywrócenie poprzedniej wersji strony, powinno rozwiązać problem.

Jeśli przyczyną są problemy z indeksowaniem lub crawlowaniem przez wyszukiwarkę Google, popraw strukturę swojej strony internetowej i zadbaj o ułatwienie wyszukiwarce Google znalezienie Twojej strony.

Jeśli przyczyną są zmiany w konkurencji, solidnie strategia SEO i analiza rynku może podpowiedzieć, w którą stronę rozwijać stronę.

25 lat wyszukiwarki Google. Zobacz Google Doodle na tę okazję

Spadek ruchu organicznego może być frustrującym doświadczeniem, zarówno dla ekspertów SEO, jak i właścicieli stron internetowych. Nie oznacza to jednak, że wysiłki podejmowane w celu pozycjonowania strony, idą na marne, trzeba jednak działać szybko i dynamicznie, dokładnie tak jak całe Google. W końcu, jak mawia branżowe porzekadło, SEO to gra dla wytrwałych.