Na naszą skrzynkę dailywebową w ramach codziennej porcji interesujących i mniej interesujących wiadomości prasowych, wpłynęła jedna z kategorii tych, które otwierane są jako pierwsze. Nazwa.pl w oficjalnym komunikacie poinformowała o złożeniu pozwu przeciwko marce dhosting. Powód? Działania niezgodne z zasadami uczciwej konkurencji.
Pierwsza myśl, która pojawiła się w mojej głowie, to najpewniej sprawa Manifestu hostingowej zmiany (frontzmian.pl), za którym stoi dhosting. Cytując:
Rynek hostingowy w Polsce od czasów dalekich cechowała dywersyfikacja, która celebrowała różnorodność, kształtując tym samym podwaliny pod innowacje, zdrową konkurencję i rozkwit dobrych praktyk tworzonych z korzyścią dla konsumenta. Dominował polski kapitał i polskie know-how.
Przez ostatnie lata sytuacja, niestety, zmieniła się diametralnie. Poprzez liczne przejęcia rynek coraz mocniej opanowują 3 firmy, co doprowadziło do oligopolu. Według szacunków w rękach nazwa.pl, home.pl i H88 obecnie jest już ponad 70% rynku w Polsce! Znikają znane marki wchłonięte przez dużych graczy, a te które przetrwały, pod skrzydłami nowych właścicieli tracą na swojej unikalności, podejściu do klienta i jakości.
Jak się jednak okazuje, to serwis frontzmian.pl nie jest bezpośrednim powodem złożenia pozwu przez Nazwę (a tylko pośrednim), a przynajmniej na to wygląda, gdy przeczytałem treść komunikatu:
W związku z zaistnieniem zdarzeń, które mogą uzasadniać naruszenie przepisów prawa oraz dobrego imienia spółki nazwa.pl przez firmy dhosting.pl sp. z o.o., Mad Ventures Patryk Kozioł i Angry Bytes Krzysztof Kotkowicz, w dniu 28.11.2018 r. spółka nazwa.pl sp. z o.o. złożyła w sądzie powszechnym wobec powyższych firm pozwy o zakazanie czynów nieuczciwej konkurencji oraz o zapłatę przez powyższe firmy po 20.000 zł na rzecz Fundacji Kultury Polskiej w Warszawie.
Nazwa.pl za wysoce nieetyczne i niezgodne z zasadami uczciwej konkurencji uważa konstruowanie oferty handlowej uzależnionej od przeniesienia usług od ściśle wskazanego dostawcy. Działanie mającena celu wymuszenie odpływu klientów poprzez oferowanie im darmowych usług tylko za to, że przeniosą je od nazwa.pl jest nieakceptowalne. W konsekwencji nieuczciwego postępowania wskazanych firm nazwa.pl złożyła stosowne pozwy i będzie dochodzić swoich praw. Działanie dhosting.pl i innych firm, które w ten naganny sposób próbowały przejąć klientów nazwa.pl jest przykładem łamania zasad uczciwej konkurencji i narusza według nazwa.pl przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 z późn.zm.).
Przeszukałem stronę i fanpejdż dhosting w poszukiwaniu oferty, o które mówi Nazwa, niestety bez skutku. Okazuje się jednak, że najpewniej może chodzić o akcję Move Your Hosting Day (#MYHD), która jest częścią wspomnianego Frontu Zmian. W jej ramach klienci innych operatorów hostingowych byli zachęcani do zmiany swojego usługodawcy.
Akcja Move Your Hosting day, to część inicjatywy Frontu Zmian, z pomocą której zmieniamy oblicze rynku hostingowego w Polsce – edukujemy, zwiększamy świadomość, identyfikujemy problemy i pokazujemy, że można lepiej.
Najpewniej to właśnie ten serwis i ta oferta jest kością niezgody, bo Nazwa.pl pojawia się tam bardzo literalnie:
Prócz Nazwy pojawia się na liście również Home.pl. Wymienione zostały także wszystkie inne serwisy, których właścicielem jest marka H88.
Okiem prawnika
Poprosiłem o komentarz mec. Tomasza Palaka (tomaszpalak.pl), by naświetlił nieco bardziej istotę naruszenia zasad uczciwej konkurencji:
Jest wiele okoliczności zasadności takiego pozwu – tutaj co prawda nie znamy dokładnie jego treści, ale najprawdopodobniej chodzi o kwestię reklamy porównawczej. To ten coraz częściej spotykany rodzaj reklamy, gdzie wprost wskazujemy nazwę konkurenta, od którego w swojej ocenie jesteśmy lepsi – robił tak Play czy Alior Bank. Ale nie zawsze jest to dopuszczalne prawnie – przykładowo Play przegrał w sądzie z Plusem, ponieważ sąd uznał sprzeczność reklamy z dobrymi obyczajami.
Co będzie brał pod uwagę sąd? Przede wszystkim to, czy działanie pozwanych nie wprowadza w błąd, czy porównuje rzetelnie i jasno rozróżnia cechy porównującego i konkurenta oraz czy nie przedstawia jego towaru na przykład jako naśladownictwa, imitacji. „Najniebezpieczniejszą” dla dhosting kwestią będzie ocena, czy reklamowanie nie dyskredytowało usług nazwa.pl oraz okoliczności działania firmy. Bardzo możliwe, że właśnie ta kwestia jest główną argumentacją pozwu i będzie osią sporu.
nazwa stanowcza
Nazwa w komunikacje prasowym podkreśla, że stanowczo będzie dochodzić swoich praw. Warto zaznaczyć, że prócz dhosting pozwana zostały także inne marki :Angry Bytes i Mad Ventures, które dołączyła do Frontu Zmian jak i akcji #MYHD.
Nazwa.pl od 21 lat buduje pozycję firmy nr 1 w zakresie rejestracji domen i usług hostingowychw oparciu o profesjonalizm oraz wysoki poziom obsługi klienta, a z jej usług skorzystało już ponadmilion zadowolonych klientów, rejestrując ponad 4 miliony domen i aktywując ponad 500 tysięcy usług hostingowych.
Spółka nazwa.pl sp. z o.o. z całą stanowczością będzie dochodzić swoich praw i bronić swojego dobrego imienia na drodze sądowej. W postępowaniu sądowym nazwa.pl sp. z o.o. reprezentowana jest przez pełnomocnika, adwokata Jerzego Stachowicza, z Kancelarii Stachowicz Ptak Adwokaci i Radcowie Prawni SP z siedzibą w Krakowie.
Sprawa jest o tyle interesująca, że to kolejny pozew Nazwa.pl. Kilka miesięcy temu marka ta pozwała lidera branży hostingowej w naszym kraju: Home.pl
Pozew złożony przeciwko spółce home.pl S.A. jest reakcją na wywiad z przedstawicielem spółki, który ukazał się na oficjalnym profilu home.pl. S.A. na jednym z portali społecznościowych w dniu 23 maja 2018 roku. Bardziej szczegółowe informacje ewentualnie będą mogły zostać udzielone dopiero po przyjęciu sprawy do rozpoznania przez sąd. – Jerzy Stachowicz, Kancelaria Stachowicz Ptak
[Aktualizacja] Polski pojedynek gigantów? Nazwa.pl pozywa Home.pl
Wygląda na to, że Nazwa jeńców nie bierze. Cała sprawa zapowiada się interesująco tym bardziej, że żądają oni zapłaty 20 000zł i przekazania całości kwoty na cele charytatywne. Nie sądzę by była to stawka nie do przełknięcia przez dhosting, niemniej jest to bardziej sygnał ze strony Nazwy, że podobnych praktyk tolerować nie będzie.
Aktualizacja 22.11.2022
„nazwa.pl Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, o12.pl Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie oraz dhosting.pl Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie informują, że doszły do porozumienia odnośnie zakończenia postępowań sądowych i nie pozostają już w sporze dotyczącym czynu nieuczciwej konkurencji.”