W branży projektowania graficznego utarło się, że dobre logo, by zasłużyć na takie miano, musi spełnić pięć kryteriów. Są to prostota, ponadczasowość, uniwersalność, unikalność i rozpoznawalność. Nie wiem, co poszło nie tak, w procesie tworzenia nowego logotypu marki Kia, ale jak pokazują dane, nowy znak z pewnością nie spełnia tego ostatniego kryterium.
O nowym logo Kia pisałem na początku 2021 roku, choć znak znaliśmy już od dawna, bo firma zarejestrowała je jako znak towarowy w grudniu 2019 roku. Początkowo spekulowało się, że przeznaczone jest ono jedynie dla samochodów elektrycznych koreańskiej marki. Kia postanowiła jednak użyć tego logo jako głównego znaku identyfikującego producenta.
Nowe logo marki Kia wprowadza w błąd
Sam początkowo oceniałem znak całkiem dobrze, doceniając, że Koreańczycy zdecydowali się na dużą zmianę, zamiast poddać liftingowi poprzedni znak, który w mojej opinii był mało charakterystyczny i jeszcze mniej atrakcyjny wizualnie. Internauci dostrzegali w nowym znaku południowokoreańskiej marki analogie do odręcznego podpisu, ja natomiast widziałem w nim podobieństwo do znaku rosyjskich kolei. Nic nie zapowiadało katastrofy, jaka miała wkrótce nastąpić.
Kia czy KN?
Jak się okazuje, a potwierdzają to trendy wyszukiwania w Google, które często bardzo trafnie oddają otaczającą nas rzeczywistość (korzystał z tego narzędzia między innymi Sebastian, opisując wczoraj spadek zainteresowania Polaków Black Friday), Kia ma spory problem ze swoim nowym logotypem. Stylizowany napis KIA przez wielu odczytywany jest bowiem jako KN.
Lustrzane odbicie litery „N” nie wyprowadza odbiorców z błędu, do czego przyczynili się sami projektanci, dość frywolnie podchodząc do kwestii typografii. Znamy bowiem dziesiątki znaków, w których kreatywne podejście do typografii, buduje jego rozpoznawalność, bądź fun. Świetnym przykładem jest tutaj logo DailyWeba, którego ja jestem dużym fanem.
Jak widać na powyższym wykresie, od premiery nowego znaku wzrosła znacząco liczba wyszukiwań hasła KN car. Przodują w tym USA i… Chorwacja. Jak widać po wykresie, wyszukiwanie tego hasła znacząco wzrosło po rebrandingu. W USA popularne jest także wyszukiwanie hasła KN Telluride, co odnosi się oczywiście do popularnego za oceanem modelu Kia Telluride. W Polsce nie odnotowaliśmy podobnego zainteresowania. Być może jest to spowodowane faktem, że w naszym kraju wciąż sprzedaje się stosunkowo niewiele nowych samochodów.
Możesz mi possać…
Polski oddział marki KIA nie może jednak mówić, o braku problemów. W tym roku głośno było bowiem o problemach, które popularny raper KęKę ma ze swoim samochodem tej marki. Konflikt między popularnym artystą, a przedstawicielami marki eskalował do tego stopnia, że Radomianin zdecydował się na nagranie prześmiewczego lovesongu, który w trzy miesiące przesłuchano ponad 2 miliony razy w serwisie YouTube. Nie o takiej reklamie marzyła z pewnością KIA.
Nowe logo marki KIA pokazuje dobitnie, jak ważne w projektowaniu graficznym są badania użyteczności, nie tylko w przypadku projektowania aplikacji mobilnych czy innych interfejsów. KIA, wdrażając nowe logo, popełniła spory błąd, przez co traci teraz na rozpoznawalności. Tę sytuację da się odkręcić, jednak potrzebne będą na to spore środki, które marka będzie musiała wydać na reklamę i poprawę swojej rozpoznawalności. A wszystko to, bo Ciebie kocham, bo przyłożono zbyt małą uwagę do przetestowania rozpoznawalności znaku wśród różnych grup odbiorców. A Wy co sądzicie o nowym logo marki KIA? Jest dla Was czytelne?