Nie ważne jakie masz plany. Może chcesz mieć w końcu internetową wizytówkę lub bardziej profesjonalną dla firmy?! Może chcesz prowadzić tematyczny blog, a może handlujesz za pośrednictwem sieci?! Jest jeden wspólny mianownik, we wszystkim do czego zmierzasz. To dobry hosting — a ja pomogę Ci go wybrać.
Jeśli tu trafiłeś, to kierujesz się ciekawością lub palącą potrzebą. W obu przypadkach postaram się pomóc wybrać produkt, który dopasowany będzie do Twoich potrzeb i panujących dziś standardów. Warto przemyśleć swoją decyzję już teraz, zaoszczędzi Ci to kłopotów w przyszłości.
Czy wiem czym tak naprawdę jest hosting?
Pewnie kojarzysz słówko „host” z języka angielskiego, które oznacza nie mniej, nie więcej tyle, co gospodarz. Podobnie jest z hostingiem. W ramach hostingu świadczone będą Ci usługi, które polegają na goszczeniu Twojej strony. Aby zaistnieć w sieci, potrzebujesz przestrzeni oraz kogoś, kto Ci ją zaproponuje. W innym razie sam musiałbyś stworzyć odpowiednie środowisko sprzętowe i programowe. To byłoby jednak szalenie angażujące wyzwanie dla kogoś, kto chce łatwo dotrzeć na przykład do czytelników, czy też szybko pozyskać nowych klientów.
Nie jest łatwo być dobrym gospodarzem. Dlatego nie jest też łatwo wybrać dobrego usługodawcę. Możesz trafić na usługi, które nie będą odpowiadać Twoim potrzebom i oczekiwaniom. Możesz spotkać usługi wadliwe technicznie lub takie, które prowadzone są w sposób nieodpowiedzialny. Możesz też, kolokwialnie pisząc „naciąć się” na nieuczciwe praktyki, jak ukrywanie przyszłych kosztów i opłat, o czym już kiedyś pisałem, gdy przedstawiałem Wam nowego operatora Kru. Aby uniknąć niepotrzebnych zawodów oraz rozterek, postanowiliśmy stworzyć krótki poradnik, pomocny w wyborze dobrej usługi.
Czego potrzebuję i dlaczego mój wybór jest ważny?
Z wyborem hostingu jest trochę jak z wyborem pierwszego samochodu. Jeśli nie zasięgniesz rady kogoś bardziej doświadczonego, nie będziesz zadowolony. Nie tylko nie będziesz usatysfakcjonowany z prowadzenia pojazdu, możesz również utonąć w morzu niepotrzebnych kosztów.
Zobacz także: Kolory HTML – czym są, jak ich używać?
Podobnie jest z hostingiem. Jeśli potrzebujesz prywatnej wizytówki, nie potrzebujesz usługi przygotowanej na wielomilionowy ruch. Jeśli szukasz czegoś dla własnego biznesu, konieczny jest wybór usługi, która będzie przede wszystkim stabilna i bezpieczna. Każda decyzja pociąga za sobą skutki. Pomyśl o tym, że firmowy sklep przestaje nagle działać. Nie tylko przestajesz zarabiać w bieżącej chwili, ale możesz stracić również klientów w przyszłości.
Dlatego tak ważnym jest określenie swoich potrzeb. Niestety tych nie jestem w stanie zgadnąć za Ciebie. Poznając jednak kolejne składowe, różniące poszczególne usługi, będziesz w stanie sam zdefiniować swoje potrzeby.
Dobry, czyli jaki?
Posłużyłem się przykładem kupna pierwszego samochodu. Często nie jesteśmy świadomi naszych potrzeb, dopóki nie zyskamy punktu odniesienia lub nie uświadomi nam ich ktoś inny. Idąc dalej za przykładem, dobry hosting cechuje się pewnymi wytycznymi, które powinny być dostosowane indywidualnie, to tak jak w motoryzacji. Może potrzebujemy wielkiego bagażnika, a więc sporej przestrzeni na multimedia na serwerze. Może potrzebujemy terenówki, która cechuje się trwałością i tym, że nadal jedzie, gdy wszystko inne się wali — tu porównać możemy to do uptime serwera oraz do właściwej reakcji operatora w przypadku awarii. Poniższe czynniki, ułatwią Ci wybór i rozświetlą własne potrzeby.
Cena
Oczywiście cena będzie jednym z wyznaczników, na którym siłą rzeczy będziesz się koncentrować, porównując usługodawców. To też jeden z czynników, który może zaważyć na Twoim wyborze, jeśli skrupulatnie przeliczasz swoje środki. To, o czym należy pamiętać to to, że cena wiąże się z konkurencyjnością, a ta ze spadkiem jakości oferowanych usług. Jeśli pakiet usług, które zamierzasz wybrać, jest nieprzyzwoicie tańszy od konkurencji, to powinna nam się zapalić czerwona lampka.
Sama cena wiąże się nie tylko z parametrami hostingu, ale również z całym jego zapleczem, na które składa się odpowiednia pomoc i wsparcie techniczne oraz jakość usługi. Co więcej, częstym zjawiskiem są różnego rodzaju pułapki cenowe, na które trzeba uważać. Mogą to być, chociażby preferencyjne ceny na zachętę, które po pewnym czasie wywindowane są w kosmos, lub ustalane są nawet indywidualnie w zależności od zamożności klienta (Tak, takie praktyki naprawdę miały miejsce). Pozorna oszczędność może być w tym wypadku znaczącym kosztem. Wybierz więc usługodawcę, który jasno i przejrzyście skonstruował swój cennik. Świetnym przykładem jest tutaj wspomniany na wstępie operator Kru, który już w fazie rejestracji podaje dokładne ceny jakie czekają nas przy odnowieniu usług.
Przestrzeń dyskowa oraz dostępny transfer
To parametry, które muszą być ściśle zdefiniowane według potrzeb. Przestrzeń dyskowa to ilość miejsca na dane Twojej strony. Transfer to suma danych, jakie mogą pobrać użytkownicy. W zależności od tego, jaki typ strony czy też serwis chcesz zbudować, możesz potrzebować mniej lub więcej przestrzeni i transferu.
Jeśli Twoja strona będzie prostą wizytówką, to w zasadzie nie masz się o co martwić. Jeśli będzie to duży serwis lub sklep z setkami tysięcy produktów, będziesz musiał zastanowić się nad tym, ile miejsca naprawdę potrzebujesz i ile będziesz potrzebował go w przyszłości. Podobnie tyczy się transferu, im większy serwis (lub też ilość multimediów osadzonych na stronie), tym więcej będziesz go potrzebował. Przy czym tu znaczenie będzie miało również oszacowanie, ile osób będzie z niego korzystało i czy ta ilość będzie wzrastać.
Warto przyjrzeć się ofertom hostingu nie tylko pod względem ilości przestrzeni transferu, ale też tego, czy można będzie zwiększyć limity w trakcie umowy.
Szybkość łącza
Podobnie jak w domu czy biurze, im szybsze łącze, tym lepiej. Wartość ta może wpłynąć nie tylko na prawidłowe funkcjonowanie naszego serwisu, ale również komfort klienta czy czytelnika. Niektórzy usługodawcy nie chwalą się nią, bo jest wąskim gardłem świadczonych usług. W takim przypadku warto więc zapytać o szybkość usługodawcę i upewnić się, że nie będzie ona stanowiła problemu.
Bezpieczeństwo hostingu
Bezpieczeństwo to kluczowa sprawa w dzisiejszym świecie. Informacja jest walutą, chcemy więc chronić informacje o sobie i swoich klientach, czy zgromadzonych na serwerze danych przed obcymi osobami. Chcemy też by dane były chronione, przed przypadkową utratą. Ważne więc by usługodawca z należytą odpowiedzialnością podchodził do tego tematu. Ochrona antywirusowa, przed malware, bezpośrednimi atakami czy też regularnie serwisowany sprzęt oraz wykonywanie kopii bezpieczeństwa, uptime (o nim poniżej), posiadanie serwerów w kraju w którym działa — to wszystko będzie miało duże znaczenie.
Uptime serwera
Uptime to najprościej pisząc czas działania usługi lub dostępu do niej bez awarii i przerw. Wyrażony jest on przeważnie w procentach. Nikt przecież nie chce prowadzić strony, na którą w wyniku awarii nie będzie się dało wejść.
Wiele osób twierdzi, że nie powinno się brać pod uwagę usługodawców, którzy nie podają tego parametru, ograniczają możliwość jego zweryfikowania lub ich usługi cechuje uptime poniżej 99%. Możemy się spotkać też z kilkoma nieuczciwymi praktykami, które mają zawyżać uptime. Może to być, chociażby manipulowanie danymi. Bywa więc też, tak że przy podanym parametrze zobaczymy „gwiazdki”, które zawężają zakres poprawnego działania usługi.
Nawet najlepszy usługodawca od czasu do czasu może mieć jednak awarie lub mogą trapić go inne problemy. Szybka reakcja pomocy i wyjaśnienie sytuacji to standard, jeśli ktoś reaguje opieszale to lepiej przenieść się gdzieś indziej. Dobrą praktyką są bonifikaty, zniżki lub rekompensaty za szkody poniesione w wyniku awarii, braku dostępu do usługi czy też planowanych przerw.
Odpowiednie technologie
Jest wiele problemów natury technicznej, które uniemożliwić może funkcjonowanie bardziej złożonych serwisów. Inne czynniki mogą mieć wpływ na to, czy będziemy sami obsługiwać naszą stronę, czy potrzebować będziemy kogoś o większym doświadczeniu. Najważniejsze, by wrogiem naszej strony nie był nasz hosting.
Obsługa PHP, bazy SQL, liczba kont FTP, limity skrzynek mailowych, certyfikaty zabezpieczeń, ilość domen, administrowanie serwisem, panele użytkowników, monitoringi serwera i stron www, dodatkowe środowiska aplikacji, gotowe kreatory instalacyjne i tworzące strony, a nawet proste płatności i płatności krypto walutami jak w przypadku Kru— tu wszystko może mieć znaczenie. Warto więc zastanowić się po raz kolejny czego naprawdę nam potrzeba.
Hosting dedykowany
Istnieją dwa typu usług, które są nam świadczone (są jeszcze inne, jak VPS czy serwery w Chmurze, ograniczmy się jednak do dwóch najpopularniejszych). Pierwsza jest najtańsza i najpopularniejsza. Jest za to mniej wydajna. To hosting współdzielony, który zakłada, że wielu użytkowników korzysta z zasobów jednego serwera.
Drugi rodzaj hostingu to ten zwany dedykowanym. Dzięki niemu każdy klient korzysta z dedykowanego jego potrzebom serwera. Dzięki temu na jego stronę czy serwis nie będą miały wpływu czynniki zewnętrze. Takim czynnikiem może być np. wzmożony ruch na innym serwisie, który lokowany jest na tym samym serwerze co nasza strona.
Decyzja o wyborze odpowiedniego typu hostingu zależy głównie od tego, jak ważna będzie dla nas nasza strona. Jeśli skala naszego przedsięwzięcia będzie duża, rozwój będzie dynamiczny i dołączymy do tego aspekt wizerunkowy to logicznym wyborem będzie hosting dedykowany.
Nie bój się pytać
Nie musisz znać się na rzeczy. Przecież nie działasz w branży hostingowej ;). Planujesz założenie serwisu lub prowadzisz swój biznes, pewnie na tym właśnie skupiasz uwagę. Po co zaprzątać sobie głowę innymi problemami. Jednym z wyznaczników dobrego hostingu jest dobra pomoc techniczna i szybki kontakt. Powinieneś z niej korzystać, zawsze gdy tego potrzebujesz. Bez skrępowania.
Na wszystkie pytania, które piętrzą się dalej w Twojej głowie, padła już odpowiedz. Firmy hostingowe mają strony z gotowymi odpowiedziami na wszelkie pytania (zobacz jak wygląda Baza Wiedzy w Kru). Jeśli jednak dalej się wahasz i nie znajdujesz odpowiedzi na swoje wątpliwości, spróbuj kontaktu bezpośrednio z konkretną firmą. Nie musisz nigdzie dzwonić ani wysyłać formalnych e-maili, możesz skorzystać z Messengera i profilu na FB. To również pozwoli ocenić Ci jakość usługi. Sam miałem kilka pytań gdy przenosiłem się do Kru.
Byłem ogromnie zdziwiony gdy moje problemy rozwiązała ekipa Kru za pośrednictwem Messengera. Nie musiałem tworzyć zleceń ani wysyłać oficjalnych maili – tak to powinno wyglądać!
Artykuł powstał przy współpracy z marką Kru.