Śmiało mogę zaryzykować stwierdzenie, że nigdy nie było lepszego czasu na wykorzystanie content marketingu do budowania swojej marki osobistej. Content is the king – takie stwierdzenie coraz częściej można usłyszeć z ust marketerów. Popularność „marketingu treści” rozumieją nie tylko marki korporacyjne, ale coraz częściej osoby, które chcą zbudować swój wizerunek. Jak więc wykorzystać content marketing do budowania swojego personalnego brandu?
Osobisty branding staje się obecnie wymogiem dla tych, którzy prowadzą własny biznes lub chcą uzyskać wymarzoną pracę/poziom kariery. Ważne w tym wszystkim jest stosowanie metod opartych na wzajemności, zaufaniu, relacjach i wartościach. W budowaniu marki osobistej niezwykle pomocne stają się narzędzia content marketingowe, co już kilkukrotnie – przy okazji różnych okazji – podkreślałem na łamach DailyWeb. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że content marketing jest niezwykle skuteczny jeśli chodzi o:
- zwiększenie autorytetu
- promowanie zaufania i sympatii
- poprawę pozycji w wyszukiwarce
a to wszystko może mieć wpływ na jedno: generowanie potencjalnych klientów i konwersji. Co więc zrobić, by zbudować pożądany przez nas wizerunek? Jakie podjąć działania? Mam nadzieję, że poniższy tekst choć w minimalnym stopniu zainspiruje Was do wykorzystania narzędzi marketingu treści w procesie personal brandingu.
5 pomysłów na to, jak wykorzystać content marketing do budowania marki osobistej
Załóż bloga
Jednym z najlepszych aspektów cyfrowego świata, w którym żyjemy, jest fakt, że mamy możliwość publikowania treści, wkładając w to naprawdę minimalny wysiłek. Regularna publikacja treści, które interesują naszych odbiorców sprawia, że budujemy wokół nas pewną społeczność, a sami postrzegani jesteśmy jako autorytet w danej dziedzinie. Z biegiem czasu taka aktywność może pomóc nam stać się zaufanym źródłem informacji w branży, w której się specjalizujemy. Chcąc regularnie publikować, nie musisz od razu zakładać własnego bloga (pisząc „własnego” mam tu na myśli założonego na własnym serwerze) – możesz skorzystać z rozwiązań dostępnych na rynku, które na samym początku pomogą Ci w prostszy sposób zbudować grupę odbiorców. Słyszałeś o Medium (który często porównuje do Instagrama dla twórców tekstów) albo o LinkedIn Pulse? Jeśli nie, czas sprawdzić te narzędzia! Takie rozwiązanie nie sprawdzi się jednak na dłuższy czas – wychodzę z założenia, że „warto być na swoim”, nawet w Internecie. Nie raz spotkaliśmy się przecież z sytuacją, że duże portale internetowe były zamykane, a twórcy musieli na szybko znaleźć inne miejsce w sieci.
Kamera Cię lubi? Może videoblog?
Korzyści z prowadzenia videobloga są podobne do tych, które płyną z prowadzenia tradycyjnego bloga. Niektórzy nie muszą przecież czuć się swobodnie w piśmie – wolą mówić. A jeśli do tego mają „smykałkę” do kręcenia video i odpowiednie zasoby – videoblog jest właśnie dla nich. I nie musi być to od razu kanał na YouTube – może warto zastanowić się nad wyborem innych platform oferujących możliwość publikacji treści wideo? Facebook, który wspiera video content? A może nowość od Instagrama – IGTV, która jeszcze nie jest wyeksploatowana? Codzienne live’y na Facebooku/Instagramie? Możliwości jest wiele, wszystko zależy od tego, gdzie jest nasza grupa docelowa i jaki mamy pomysł na naszą komunikację.
Persony – czym są, dlaczego warto je wykorzystywać i jakiego narzędzia użyć?
Lubisz przemawiać? Spróbuj podcast
Jeśli nie jesteś pewny, czy masz odpowiednie zasoby (czyt. sprzęt i umiejętności postprodukcji) do tworzenia treści video, podcast może być rozwiązaniem dla Ciebie. Nie czujesz presji związanej z pokazywaniem swojej twarzy, a ludzie w ciągu dalszym będą słyszeć Twój głos, co wiąże się z budowaniem autentyczności i zaufania. Ba, nawet niektóre grupy docelowe preferują słuchanie podcastów niż oglądanie video. Statystyki pokazują, że fani podcastów słuchają średnio 7 podcastów tygodniowo – może wśród nich będzie właśnie Twój?
Napisz ebooka
Pomysł, które może na początku wydawać Ci się bardzo abstrakcyjny. Specjaliści ds. personal brandingu przekonują jednak, że jedną z najszybszych metod budowania wizerunku marki osobistej jest napisanie książki. Pokazuje to, co wiesz o swojej branży i niszy, w której działasz. Dzięki obszernemu pisaniu mamy okazję podzielić się cennymi, osobistymi spostrzeżeniami, a także własną perspektywą poruszanych przez nas zagadnień. E-book nie musi być długi, a pomysł na jego dystrybucję może sprawić, że zdobędziesz kontakt do swoich potencjalnych klientów, co może przynieść wymierne korzyści w postaci czystego zysku. Prowadzisz już bloga? Może warto rozważyć skompilowanie najpopularniejszych treści właśnie w formie e-publikacji?
Media społecznościowe stanowią już – stety lub nie -nieodłączny element naszego życia. To właśnie za ich pomocą szukamy opinii, okazji ofert. Warto więc, budując swoją markę osobistą, być w nich na bieżąco. Odpowiadaj na pytania w grupach (na Facebooku i LinkedIn), udzielaj się w komentarzach na popularnych stronach poświęconych Twojej branży. Bądź obecny. W sposób merytoryczny.
O czym pamiętać, wykorzystując content marketing do budowania swojej marki osobistej?
Budując swój personalny brand przy wykorzystaniu narzędzi content marketingowych należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
- spraw, by Twoja treść była oryginalna i wyróżniająca się
- bądź autentyczny
- twórz cenne dla odbiorcy treści
- bądź konsekwentny
Warto pamiętać, że proces budowania marki osobistej jest procesem długotrwałym, długofalowym i ciągłym. Efektów nie zobaczymy od razu, ale w perspektywie czasu budowanie swojego wizerunku może przynieść nam wymierne korzyści. Z biegiem czasu wykorzystanie narzędzi content marketingowych sprawi, że zbudujemy wokół siebie lojalną społeczność, ufającą nam, naszym rekomendacjom i usługom – w szerokim tego słowa znaczeniu.