Persony - czym są, dlaczego warto je wykorzystywać i jakiego narzędzia użyć? | DailyWeb.pl - codziennie o sieci

Persony - czym są, dlaczego warto je wykorzystywać i jakiego narzędzia użyć?

Opublikowano 4 miesiące temu -


Najpierw pobawmy się trochę w automat, z którym dość często spotykasz się, dzwoniąc na różne infolinie. Jeśli jesteś osobą związaną z marketingiem i wiesz, czym są persony - przejdź dalej, do fragmentu "Poznaj Personapp". Jeśli jesteś osobą związaną z marketingiem, ale nie orientujesz się, czym persony są - pozostań tutaj. Jeśli "nie siedzisz" w branży i persona kojarzy Ci się tylko z powszechnie znanym znaczeniem tego wyrazu - już spieszę z wyjaśnieniem. Chociaż... całkiem dobrze Ci się kojarzy.

Czym są persony i dlaczego warto je wykorzystywać?

"Kto jest naszym klientem? Grupa docelowa, do której kierujemy nasze działania, czyli [uzupełnił odpowiednio do sytuacji]" - może nieco uproszczona odpowiedź na to pytanie, ale prawdziwa. No dobrze - grupa docelowa. Ale kto właściwie? I już powinieneś domyślić się, kim są persony. To portrety naszych klientów. Wiemy, jak się nazywają, jakie czynności wykonują w ciągu dnia, jakie są ich potrzeby, jak się ubierają etc. Chodzi o to, aby na bazie danych dotyczących cech socjodemograficznych klientów, ich zainteresowań oraz wszelkich innych informacji zbudować coś na wzór realnej postaci, która jest jednocześnie naszym klientem, a więc typowym przedstawicielem grupy docelowej, do której kierujemy nasze działania.

Dzięki takiemu sposobowi segmentacji klientów stworzymy produkt (w szeroko pojętym tego słowa znaczeniu), który będzie dopasowany do naszej grupy docelowej i dokładnie odpowiadał jej potrzebom. Komunikacja internetowa to komunikacja spersonalizowana - projektując ją warto wiedzieć więc, kto dokładnie będzie odbiorcą naszych komunikatów i jak się zachowa.

Poznaj Personapp

Personapp to narzędzie, w którym mamy dostęp do gotowego schematu tworzenia person - w odpowiednich polach uzupełniamy wszystko to, co wiemy na dany temat o naszej grupie docelowej.

Co wpisać w odpowiednie pola?

Interfejs aplikacji odzwierciedla kluczowe fazy definiowania person. W pole "zachowań" wpisz wszystko to, co przedstawiciel danej grupy docelowej robi. Odpowiedz sobie na pytania, jak wygląda dzień takiej osoby i jakie ma rutyny? W "dane demograficzne" wpisz to, kim ta osoba jest - jej płeć, wiek, miejsce zamieszkania, status zawodowy, rodzinny itp. "Potrzeby i cele" zaś wpisz wszystko to, co dla takich osób może być ważne - np. spędzanie więcej czasu z rodziną itp.

Jak widać, narzędzie to w znaczny sposób może ułatwić nam stworzenie person - "imiennych" przedstawicieli naszej grupy docelowej, a co więcej - w łatwy sposób pozwala nimi zarządzać i je organizować. Nasze działania mogą mieć bowiem kilka grup docelowych, do każdej z nich powinniśmy stworzyć więc przedstawicieli. Personapp umożliwia tworzenie projektów, dzięki czemu pogrupujemy nasze wirtualne portrety potencjalnych klientów. Dodatkowym atutem jest możliwość eksportu naszych projektów do pliku PDF - dzięki temu w łatwy sposób możemy przekazać efekty naszych działań współpracownikom itp. Minusem narzędzia - jak dla mnie - jest brak wsparcia dla polskich liter. Bardzo nie lubię, gdy "ę" muszę zastępować "e" - stanowi to "sól na moje oczy". Ale cóż - jakoś się przemęczę... ;-)