O czym pamiętać, budując markę osobistą? | DailyWeb.pl

O czym pamiętać, budując markę osobistą?

Opublikowano 4 tygodnie temu - 7

Ostatnio miałem przyjemność gościć na 25. Czwartku Social Media w Poznaniu, gdzie mówiłem o strategicznym podejściu do personal brandingu. Mimo, że zrobiłem to już kilka razy, to raz jeszcze - tym razem oficjalnie, na łamach bloga - podziękuję organizatorom za zaproszenie. Naprawdę fajne spotkanie, fajna publiczność i bardzo ładne miasto. Zakochałem się w nim! Okej, koniec prywaty, przejdźmy do meritum. Przed Wami wycinek z tego, o czym mówiłem na poznańskim spotkaniu.

Bardzo wiele ludzi budowanie marki osobistej kojarzy - lub inaczej - ogranicza jedynie do działalności w mediach społecznościowych. Jest to podejście błędne, bo każda marka osobista ma swoje kanały interakcji, które wzajemnie się ze sobą zazębiają, "grają w jednej drużynie". Kiedy dbamy o nie wszystkie, to właśnie wtedy tworzymy silną markę personalną.

W teorii istnieje tzw. model ośmiornicy, którego autorem jest Dan Schwabel. Co prawda, odnosi się on głównie do budowania osobowości na rynku pracy, ale świetnie pokazuje czynniki, które wpływają na nasz brand nie tylko w sytuacji, gdy szukamy nowej pracy lub chcemy awansować. Model ten prezentuje 8 czynników, które mają wpływ na postrzeganie nas przez innych. Przyjrzyjmy mu się bliżej.

Przedsiębiorczość

Dobrym wyjaśnieniem tego czynnika będzie definicja przedsiębiorczości, o której kiedyś dyskutowaliśmy w trakcie zajęć na studiach. To nasza skłonność do ryzyka i korzyści z niego płynące. To aktywna postawa i poszukiwanie nowych rozwiązań. To wykorzystywanie okazji. Słowem: wszystkie działania, jakie podejmujemy, by osiągnąć jakąś korzyść, a w naszym przypadku: by zbudować silną markę osobistą.

Public Relations

Działania PR-owe z założenia mają zbudować pozytywne skojarzenia z firmą/marką. To samo tyczy się naszej marki osobistej. To właśnie PR podniesie nam zasięgi i zwiększy zaufanie naszych odbiorców do nas. Dbaj o swoje relacje, pielęgnuj je, budując przy tym pozytywne skojarzenia z Tobą samym.

Marketing/zarządzanie marką

Jedna z definicji marketingu mówi, że jest to proces społeczny, w którym jednostki i grupy otrzymują to, czego potrzebują poprzez tworzenie, oferowanie oraz swobodną wymianę z innymi towarów i usług, które posiadają wartość. Inna zaś: zaspokajać potrzeby, by osiągnąć zysk. Być może w kontekście marki osobistej brzmi to brutalnie, ale taka jest prawda: musisz stale zaspokajać potrzeby Twoich odbiorców, by Twoja marka osobista była silna. Rozpoznaj cele swoich odbiorców (do tego możesz stworzyć np. persony, o których pisałem jakiś czas temu, ale na pewno jeszcze do tego wrócę) i dąż do tego, by stale pomagać je im osiągnąć.

Networking

Myślałem kiedyś, jak najlepiej określić "networking" i jedyne, co przychodzi mi na myśl to: bywaj. Po prostu bywaj. Bierz udział w konferencjach, chodź na branżowe spotkania, wchodź w interakcję w sieci. Wzajemna wymiana kontaktów i doświadczeń, wspólne inspirowanie się to coś, co dla Twojej marki osobistej może okazać się bardzo cenne. Szczególnie, jeśli jesteś na początku jej budowania.

Zasoby ludzkie

Nie ma co się oszukiwać: bez ludzi nie zbudujesz mocnej marki personalnej. Co przez to rozumieć? Skup się na swojej konkurencji (tak, jako marka osobista też ją posiadasz: to osoby zajmujące podobne stanowiska w innych firmach czy po prostu osoby działające w tej samej branży), a przede wszystkim pamiętaj o odbiorcach, do których chcesz dotrzeć ze swoim przekazem. Bez nich nie zbudujesz silnej marki osobistej. Nie zbudujesz jej w ogóle.

Rozwój kariery

Dbaj o swoją karierę. Postaw sobie cel, który chcesz osiągnąć w życiu zawodowym i dąż do jego realizacji. Ustal ścieżkę, którą chcesz przejść w swoim rozwoju i zrób wszystko, by ścieżkę tę przejść bez przeszkód - może pomocne będzie zbudowanie sieci kontaktów, dzięki networkingowi, o którym pisałem wcześniej?

Optymalizacja na potrzeby wyszukiwarek

Prosty przykład: wyobraź sobie, że przyjeżdżasz do nowego miasta i pech chciał, że potrzebujesz skorzystać z usług stomatologa. Co robisz? Zapewne wpiszesz w Google "stomatolog MIASTO" i skorzystasz z usług lekarza, który pojawi się w wynikach wyszukiwania na pierwszej stronie. Podobnie będzie, jeśli szukasz trenera personalnego/hydraulika/krawcowej. I podobnie będzie, jeśli ktoś będzie szukał Ciebie lub informacji na temat, w którym się specjalizujesz. Dlatego tak ważne jest, by zadbać o wysoką pozycję w największej wyszukiwarce świata.

Media społecznościowe

Celowo zostawiłem media społecznościowe na koniec, by pokazać, że wszystkie powyższe punkty w jakimś stopniu się z nimi łączą. Social media - brzmi prosto, ale wciąż niektórzy z nimi sobie nie radzą. A to źle dobrany kanał komunikacji do grupy docelowej (i w efekcie brak rezultatów), a to jakieś zdjęcie z mocno zakrapianej imprezy, a to jakaś niepochlebna opinia na temat naszego szefa. Na temat sztuki budowy własnego wizerunku stricte w mediach społecznościowych zamierzam wkrótce napisać więcej, dlatego jeśli ciekawi Was ten temat - dajcie mi znać lub po prostu śledźcie bloga.

Jak widzisz, czynniki te w jakiś sposób naturalnie ze sobą współgrają. Być może - jeśli świadomie budujesz swoją markę osobistą - uwzględniłeś je w swoich działaniach, ale zrobiłeś to w sposób niecelowy. Pamiętaj, że personal branding to proces, który wymaga od nas systematyczności i wytrwałości - efektów nie zobaczymy "ot tak", nawet kiedy do tematu podejdziemy strategicznie i kiedy skupimy się na czynnikach zawartych w "ośmiornicy".

Jeśli masz jakieś pytania na temat budowania marki osobistej, możesz śmiało do mnie pisać! ;-)

Ośmiornica ze zdjęcia pochodzi z tej strony.