Google rzuca rękawicę streamingowym gigantom takim jak Spotify czy Tidal uśmiercając jednocześnie swoją inną usługę. Co wiemy o YouTube Remix?
Na marzec 2018 roku zapowiedziana została premiera YouTube Remix – płatnej plafromy streamingu audio, która ma za zadanie poważnie zagrozić Spotify i potwierdzić dominację YouTube na rynku muzycznym. Nie jest to pierwsza pierwsza próba stworzenia autorskiego serwisu streamingowego podjęta przez giganta z Mountain View. Wszystko wskazuje na to, że YouTube Remix może wyprzeć z oferty Google Play Music.https://dailyweb.pl/oto-10-najpopularniejszych-reklam-2017-roku/
Obecnie prowadzone są intensywne negocjacje z największymi graczami na rynku muzycznym – Warner Music, Universal Music oraz Sony Music Entertainment. O ile rozmowy z Warner Music zakończyły się powodzeniem, o tyle na ostateczne rozstrzygnięcia z pozostałymi graczami (nota bene będącymi właścicielami konkurencyjnego wobec YouTube serwisu Vevo) musimy jeszcze poczekać. Do listy tej ma dołączyć także sieć niezależnych wytwórni Merlin.
Kartą przetargową w negocjacjach oczywiście będą pieniądze. Od dłuższego czasu wytwórnie narzekają bowiem, że YT nie generuje dla nich wystarczających zysków w stosunku do ilości odsłon udostępnionych przez nich teledysków. Podniesienie marży dzięki udostępnianiu utworów w płatnym serwisie marki może być sposobem na zaspokojenie tych potrzeb.
Czy YouTube Remix naprawdę ma szansę zagrozić Spotify?
Raczej nie. YouTube, krytykowany nie tylko za niskie wypłaty dla twórców, ale także olbrzymie problemy z piractwem i przywalanie na publikowanie treści co najmniej kontrowersyjnych, pełni zupełnie inną funkcję wśród użytkowników niż serwisy premium takie jak Spotify czy Tidal. Nie wyobrażam sobie, aby miało się to w najbliższej przyszłości zmienić.
Trudno wyobrazić sobie, aby serwis, który od początku istnienia kojarzy się swoim użytkownikom jako źródło darmowej muzyki, był w stanie sukcesywnie skłonić ich do uiszczania opłat za dostęp do tych treści. Doskonale widać to na przykładzie innych płatnych serwisów YouTube – YouTube Music Key i YouTube Red. Choć brak oficjalnych statystyk, szacuje się, że ogólnoświatowa liczba subskrybentów YouTube Red ledwo przekracza 1,5 mln. Dla porównania – lider rynku, Spotify może pochwalić się 130 mln użytkowników, Apple Music – 30 mln.
Rynek stramingowy – gra warta świeczki
Trudno jednak winić Google za próbę zagospodarowania kolejnego dla siebie segmentu. Przychody rynku streamingu muzycznego w tym roku szacowane są 8,368 mld USD. Brane są tu pod uwagę zarówno przychody pochodzące z subskrypcji, jak i zyski z reklam. Jeśli weźmiemy pod uwagę dość mocną dynamikę wzrostu (szacowaną na 8.2% w latach 2017-2022), w ciągu kolejnych 5 lat wartość ta może wzrosnąć nawet do 12,411 mld USD. Ponad połowa przychodów generowana jest obecnie przez rynek amerykański, gdzie liczba płatnych subskrypcji w tym roku wzrosła o ponad 10 milionów.