Prawie rok temu Mozilla zapowiedziała rebranding swojego sztandarowego produktu – przeglądarki. Dziś nadszedł dzień, w którym zaprezentowano nowe logo Firefox.
W sierpniu ubiegłego roku Kasia pisała Wam o prezentacji przez Mozillę dwóch systemów graficznych, które miały być podstawą dla rebrandingu Firefoxa. Fundacja, która swoją drogą także niedawno przeszła rebranding, stojąca za tą przeglądarką zaprosiła do wyrażania opinii o znakach internautów. Po roku prac zaprezentowano oficjalnie ich efekty.
https://twitter.com/mart3ll/status/1135908154234028033
Firefox – nowe logo
Wprawdzie praktycznie wszystko wiedzieliśmy już wcześniej, dzięki mediom społecznościowym Firefoxa, ale i spoilerowi, którego autorem był jeden z projektantów, związanych z fundacją, to zawsze warto poczekać do ostatecznej prezentacji. Tym razem zapowiedzi się potwierdziły i zaprezentowano markę Firefox, spinającą wszystkie produkty.
Jak widzicie po powyższej grafice, nowe logo Firefoxa, a także wszystkich podległych mu usług, są jedynie luźno oparte na zaprezentowanym w sierpniu systemie. Widać, że przez ten czas pracownicy Mozilli nie próżnowali i udało się stworzyć coś spójniejszego, niż w opublikowanej wczesnej wersji. Dalej niestety widać spore rozbieżności stylistyczne między logo całego brandu Firefox i przeglądarki a usługami Firefox Send, Firefox Monitor i Firefox Lockwise.
Jeżeli chodzi o samo logo przeglądarki Firefox, to kolejny raz uproszczono liska. Poprzednia zmiana, która miała miejsce w październiku 2017 roku, usunęła z kuli ziemskiej zarysy poszczególnych kontynentów. Dziś ziemia nie jest już niebieska, a ma delikatną fioletową poświatę. Ci, którzy mnie znają wiedzą, że dla mnie takie zmiany znaczenia historycznych elementów, przez widzimisię projektanta są karygodne, a za grzech śmiertelny polskiego designu uznaję zmianę monety z logo PKO na modną różową plamkę. Za ten element muszę więc projektantów nowego logo przeglądarki Firefox potępić. Cała reszta jest całkiem znośna.
Firefox to teraz marka, pod którą kryją się takie narzędzia i usługi jak Firefox Browser oraz Firefox Send, Firefox Monitor i Firefox Lockwise. W przyszłości dołączyć ma do nich także Firefox Premium. Zmiana jest dla mnie zrozumiała, jednak kłuje w oczy dysproporcja między logo brandu i przeglądarki a znakami reprezentującymi usługi. Znając jednak Mozillę, nie ma co narzekać, bo za rok czy dwa fundacja zaprezentuje nam coś zupełnie nowego.