Apple niebawem wprowadzi zmianę w iOS, która będzie pozwalać użytkownikom na wybór: przekazywać dane aplikacjom, czy nie. Facebook za to będzie namawiać, żeby jemu akurat te dane udostępniać.

Mam wrażenie, że ostatnio coraz bardziej zwracamy uwagę na to, co się dzieje z naszymi danymi osobowymi. Sami zobaczcie, co się wydarzyło po komunikacie WhatsAppa odnośnie zmian w regulaminie dotyczących tego tematu. Wiele osób go porzuciło na rzecz konkurencji – Signala oraz Telegrama. Należący do Facebooka komunikator zaczął się teraz tłumaczyć i edukować użytkowników. Sam Facebook ma zamiar wykonywać podobne kroki – jednak w stosunku do posiadaczy aplikacji na urządzeniach z iOS na pokładzie. Dlaczego? Ponieważ Apple wprowadzi zmianę, która to właśnie użytkownikom da możliwość lepszego decydowania, czy udostępniać swoje dane, czy nie.

facebook cnbc
Źródło: CNBC

IDFA w iOS 14

iOS 14 jest już z nami od jakiegoś czasu, ale jedna z ciekawszych zmian zostanie wprowadzona dopiero w późniejszym terminie. Mowa o konieczności wyrażenia dodatkowej zgody przez użytkownika na przekazywanie aplikacjom swoich danych. Pisałem już o tym w lipcu ubiegłego roku, przy okazji listu skierowanego do Tima Cooka przez europejskich przedstawicieli branży internetowej. IDFA pozwoli na monitorowanie aktywności użytkowników pod kątem prezentowania spersonalizowanych reklam. CNBC zwrócił uwagę na to, że Facebook jest bardzo negatywnie nastawiony do tej nowości. Twierdzi, że w ten sposób uniemożliwione zostanie prezentowanie reklam małych firm. Dlatego też będzie prezentować użytkownikom dodatkowy swój komunikat, w którym wytłumaczy, jak wykorzystuje dane i będzie zachęcać do ich przekazywania.

WhatsApp wytłumaczy użytkownikom nadchodzące zmiany w regulaminie poprzez… Stories

No chyba nie

Ja nie mam zamiaru tego robić. Co więcej, od dłuższego czasu nie mam nawet na swoim smartfonie zainstalowanej aplikacji Facebooka. Akurat nie na znak jakiegoś protestu, ale jest mi ona w ogóle niepotrzebna. Nie jestem hard userem tego portalu społecznościowego, nie mam takiej potrzeby. Natomiast, gdyby na moim urządzeniu pojawiła się apka FB, to z pewnością bym nie wyrażał zgody na przekazywanie portalowi moich danych, które wykorzysta do reklam. Tłumaczenie dotyczące małych przedsiębiorców jakoś mnie nie przekonuje.

Źródło: Facebook / CNBC