Gdy praktycznie wszyscy myśleli, że Take-Two przejmie Codemasters za prawie miliard dolarów, nagle pojawiło się EA, całe na biało i zgłosiło chęć zakupu firmy, za około 1,2 miliarda. Transakcja jest już ponoć dogadana.

Take-Two Interactive to właściciel takich studio jak Rockstar Games (twórcy kultowych serii GTA i Red Dead Redemption), Firaxis Games (serie Xcom czy Civilization) czy wreszcie 2K Games (między innymi Mafia III, a także pod szyldem 2K Sports świetna seria NBA 2K). Firma, składając ofertę zakupu Codemasters nie spodziewała się pewnie, że zostanie przebita przez EA.

Lootboksy w grach z widmem regulacji

Codemasters jest jednym z najstarszych brytyjskich producentów i wydawców gier komputerowych. Najbardziej znany jest z tworzenia gier wyścigowych, począwszy od Micro Machines, przez kultowego Colin McRae Rally, który przerodził się w serię Dirt, aż po święcącą triumfy serię F1. Mało kto pamięta, że Mistrzowie Kodu próbowali swoich sił w grach piłkarskich – seria Club Football, a nawet w menadżerach futbolowych – seria LMA Manager. W ostatnich latach firma stawia na swój najmocniejszy punkt – wyścigówki.

Niespodzianka od Electronic Arts. Wydawca uruchamia testy usługi gier w chmurze!

EA, która przebiła Take-Two o prawie 25%, płacąc za akcję Codemasters 7,98 USD, jest jednym z największych gigantów w świecie gier. Jestem przekonany, że każdy z czytajacych ten wpis, zna choć jeden tytuł z wymienionych:  Battlefield, Need for Speed, The Sims, Medal of Honor, Command & Conquer, EA Sports: FIFA, Madden NFL, NBA Live czy EA Sports UFC, a to tylko kropla w morzu tytułów elektroników, jako wydawcy bądź producenta. Firma znana z kontrowersyjnego podejścia do graczy, a także agresywnej polityki przejmowania studio tworzących gry, nie ma dobrej prasy. W 2012 i 2013 roku firma została nazwana „Najgorszą firmą w Ameryce” przez Consumerist, natomiast w 2018 znalazła się na liście 5. najbardziej znienawidzonych firm w Stanach Zjednoczonych według USA Today.

Anthem – czy Electronic Arts znów będzie nieludzko chciwe?

Electronic Arts i wyścigi to głównie kultowa seria Need for Speed. Seria, którą mam wrażenie, elektronicy trochę zepsuli. Przyłączenie Codemasters do EA z jednej strony może dać nowe życie serii, z drugiej niezbyt dobrze może zwiastować fanom Grida i serii F1. Problemy z serwerami, mnóstwo DLC i wszechobecne mikrotransakcje? Witamy w świecie gier elektroników.

Need For Speed: Hot Pursuit powraca zremasterowany

Jak wpłynie przejęcie Codemasters przez Electronic Arts na rynek gier? Z jednej strony może ożywić serię NFS, bądź wpłynąć negatywnie na F1 czy Grida. Z drugiej raczej nie wpłynie znacząco na branżę. To kolejny etap konsolidacji rynku gier, w której w 2020 roku przoduje Microsoft. EA sfinalizować ma transakcję na początku 2021 roku. Płatność? Gotówką!