Dziś świetny produkt to za mało – rozpoczynając swoją przygodę w sieci będziesz musiał zadbać też o działania, które pozwolą zobaczyć go potencjalnym klientom. W tym momencie znaczenia nabiera SEO i aby działania te były naprawdę skuteczne, wymagają pracy zarówno po stronie samej witryny, zagadnień technicznych jak i szerzej budowania jej autorytetu na zewnątrz. Wielu błędów możesz uniknąć już na starcie, pamiętając o kilku prostych zasadach – podstawowe błędy w SEO widać już na etapie wstępnego audytu strony. Jak zatem ich unikać?
SEO. Typy działań
Mianem SEO określamy zbiór działań, których realizacja ma przynieść poprawę widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Działania te możemy podzielić na kilka kategorii. Dzisiaj skupimy się na dwóch obszarach i błędach, jakich w ich obrębie należy się wystrzegać.
- Optymalizacja treści
Obejmuje zarówno działania związane ze strukturą strony, jak i tworzeniem wysokiej jakości, wartościowej treści, odpowiadającej zainteresowaniom i oczekiwaniom użytkowników. Kiedy mówimy o treści, odnosimy się również do optymalizacji meta tagów, nagłówków i opisów w taki sposób, aby wyszukiwarki mogły zrozumieć tematykę strony. - Optymalizacja techniczna
To zbiór działań, które mają na celu poprawienie różnych aspektów technicznych witryny. Odnoszą się m.in. do zapewnienia jej szybkości, zoptymalizowania pod kątem prędkości ładowania, responsywności (dostosowania do różnych urządzeń), czytelności kodu, struktury URL, mapy witryny (sitemap). Działania te dostarczają przede wszystkim lepszych doświadczeń użytkownikom i jednocześnie pomagają wyszukiwarkom indeksować stronę.
Błędy SEO. Rodzaje
Podczas przeprowadzania działań SEO istnieje wiele potencjalnych błędów, które mogą negatywnie wpływać na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz optymalizować swoją stronę internetową, czy chcesz poprawić jej obecną pozycję, istnieje kilka podstawowych błędów, na które warto zwrócić uwagę. W tym artykule omówimy wybrane zagadnienia.
Brak optymalizacji słów kluczowych
Już na samym początku tworzenia strony internetowej możemy popełnić błąd związany z niewłaściwym doborem słów kluczowych.
Słowa kluczowe to inaczej zapytania jakie wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę chcąc pozyskać informacje na dany temat. Może to być jedno słowo, może ich być kilka. Budując widoczność swojego serwisu musisz określić frazy, na jakie chcesz budować pozycję serwisu. Pomoże Ci w tym dogłębna analiza intencji użytkowników – musisz wiedzieć co wpisują osoby potencjalnie zainteresowane danym produktem czy usługą.
Już na wstępie możemy popełnić błąd poprzez zbyt wąskie określenie słów kluczowych dla podstron lub budowanie treści bez wcześniejszej analizy. Brak wiedzy o tym, jakie słowa kluczowe są istotne dla twojej branży i jakie frazy wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę, może skutkować niską pozycją witryny.
Jak sprawdzić słowa kluczowe?
Jednym z najpopularniejszych tu narzędzi jest Google Keyword Planner, czyli planer słów kluczowych od Google. Narzędzie umożliwia przeprowadzenie badań nad frazami. Dzięki Google Keyword Planner możemy uzyskać wiedzę na temat popularności wyszukiwań danych słów, a także poznać nowe, związane z danym tematem. Zdobyte informacje pozwolą nam wybrać trafne słowa kluczowe dla naszej witryny. To z kolei umożliwi lepszą optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek.
Dobór słów kluczowych. Jak to robić? Zobacz nasz artykuł. |
Key stuffing, czyli nadmierne użycie słów kluczowych
Po przeciwnej stronie optymalizacji witryny pod kątem słów kluczowych znajduję sie key stuffing. Przez to działanie rozumiemy nadmierne wykorzystanie, a wręcz “upychanie” w treści strony fraz, na jakich nam zależy.
Mówiąc o key stuffingu, mówimy nie tylko o nadmiernym stosowaniu słów kluczowych. Jest to również zbyt częste powtarzanie tych fraz w contencie. Ponadto, treści stosujące key stuffing wyglądają po prostu sztucznie – niczym wygenerowane przez generator słów kluczowych i pojawiają się w nich zdania wyrwane z kontekstu, nie pasujące do całości treści. Co więcej, jeśli zamieścisz słowa kluczowe w treści, czy w meta tagach, które w rzeczywistości nie mają żadnego związku ze stroną, to działanie również zostanie uznane za key stuffing. Co ważne próba indeksowania strony na słowa niezwiązane z jej zawartością może skutkować ucieczką użytkowników ze strony internetowej. W wyniku czego znacznie wzrośnie wartość współczynnika Bounce Rate, który mierzony jest w Google Analytics.
Seo-friendly to przede wszystkim user-friendly
Pamiętaj, że treści, które piszesz są skierowane przede wszystkim do użytkowników, a nie do robotów. Bardzo mocno akcentuje to również Google. Praktyka key stuffing jest niezgodna z wytycznymi wyszukiwarek, dążących do zapewnienia użytkownikom wysokiej jakości wyników wyszukiwania, a zatem takich odpowiadających ich zapytaniom. Stosowanie key stuffing może prowadzić do negatywnych konsekwencji, w tym obniżenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania lub nawet nałożenia kary na stronę.
Całościowo key stuffing jest techniką przynoszącą więcej strat niż pożytku. Szczególnie dzisiaj, gdy wyszukiwarki bazują na znacznie bardziej zaawansowanych algorytmach niż jeszcze kilka lat temu. Ich celem jest dostarczanie użytkownikom wyników wysokiej jakości, przez co strony stosujące niedozwolone techniki są sukcesywnie karane. W kontekście key stuffingu nie można także zapomnieć o równie szkodliwej technice „optymalizacji” jaką jest cloaking (to jedna z technik Black Hat). Bazuje on na prezentowaniu innej zawartości strony dla wyszukiwarek, a innej dla użytkowników. Zazwyczaj wersja dla wyszukiwarek zdominowana jest przez key stuffing, co w ostateczności grozi jeszcze bardziej negatywnymi konsekwencjami. Dlatego aby uniknąć spadku widoczności, kary ręcznej czy nawet bana trzeba postawić na unikalne, jakościowe i wartościowe dla użytkowników treści. Mowa tu przede wszystkim o pisaniu w naturalny i czytelny sposób (bez „upychania” i fraz w dużej liczbie czy częstotliwości). Z kolei przeprowadzenie optymalizacji takich treści pozwoli zwiększyć ich wartość pod kątem SEO, bez utraty jakości. Ma to duże znaczenie również w dobie AI, które w dostępnych rozwiązaniach pozwala tworzyć treści różnej jakości – mówi Mariusz Jałyński. Manager SEO w Seofly.pl
Błędy w meta tagach
Kolejnym często powielanym błędem w SEO są nieodpowiednio zoptymalizowane meta tagi.
Poprzez meta tagi rozumiemy elementy kodu HTML dostarczające wyszukiwarkom i robotom indeksującym informacji o stronie internetowej. Prawidłowe wykorzystanie meta tagów może wspomóc interpretację zawartości strony, a tym samym wesprzeć SEO.
Najczęstsze błędy związane z meta tagami:
- Brak optymalizacji pod kątem słów kluczowych
Meta tagi, takie jak meta title i meta description, są elementami kodu HTML, umieszczanymi są w sekcji <head>, a wyświetlanymi w wynikach wyszukiwania. Błędem, jaki możemy tu popełnić jest ich pominięcie bądź niewłaściwe przygotowanie.
Tag tytułowy, czyli meta title, ma również wpływ na pozycjonowanie strony. Dlatego przy jego optymalizacji należy skupić się na naturalnym wykorzystaniu odpowiednich słów kluczowych istotnych dla twojej branży.
Meta title informuje użytkowników o tym, czego dotyczy dana podstrona. Powinien być krótki, treściwy i zawierać najważniejsze słowo kluczowe. Użytkownik widzi tag tytułowy w wynikach wyszukiwania – jako tytuł strony.
Meta description natomiast pełni rolę opisu strony, który ma za zadanie zachęcić użytkowników do kliknięcia i zapoznania się z danym produktem lub usługą.
W kontekście optymalizacji SEO, meta description nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie strony. Obecnie algorytmy wyszukiwarek coraz mocniej skupiają się na analizie treści i kontekstu strony,Brak optymalizacji meta tagów może prowadzić do sytuacji, w której nasza strona nie zostanie odpowiednio wyświetlona w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie, stracimy potencjalne kliknięcia i ruch na stronie.
- Zbyt długie meta tagi
Monitorujesz wygląd meta tagów w wynikach wyszukiwania? Zbyt długie mogą stanowić problem podczas optymalizacji twojej strony. Meta title i meta description, mają ograniczoną liczbę znaków, które mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Podczas ich tworzenia powinniśmy dążyć do utrzymania tagów w odpowiednich limitach znaków narzuconych przez wyszukiwarki. Jeśli tytuł lub opis przekraczają ustalone ilości, mogą zostać ucięte w wynikach wyszukiwania, co może wpłynąć negatywnie na ich skuteczność i czytelność.Dla meta title: 600 px
Dla meta description: 920 px - Brak unikalnych meta tagów
Meta tagi, takie jak tytuł strony (meta title) i opis (meta description), dostarczają wyszukiwarkom informacji na temat zawartości strony. Zadbaj o ich jakość. Unikalne dla każdej podstrony pomagają wyszukiwarkom zrozumieć, o czym jest ta konkretna strona i lepiej zinterpretować jej treść. Błędem, jaki możemy tu popełnić jest powielanie tych samych tagów dla danych podstron produktowych – Każda podstrona serwisu powinna mieć uzupełnione tagi zgodnie z tym, o czym jest jej zawartość, w oparciu o intencje i wyszukiwanie użytkowników. Meta title, meta description dobrze skonstruować w taki sposób, aby przyciągnąć uwagę użytkowników i zachęcić ich do kliknięcia. Brak spójności lub brak wartościowych informacji może wpływać na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.
Brak wartościowego i unikalnego contentu
Content jest podstawą skutecznego SEO, tymczasem właściciele witryn często zaniedbują warstwę tekstową, co może prowadzić do ograniczonej skuteczności działań SEO.
Content, odgrywa kluczową rolę w strategii marketingowej online. Tworzenie i udostępnianie wartościowych treści i informacji jest nie tylko sposobem na przyciągnięcie i zaangażowanie użytkowników, ale również ma duże znaczenie dla pozycjonowania strony. Dobrej jakości teksty oferują wartość dla odwiedzających, dostarczając im informacji, rozwiązując ich problemy lub odpowiadając na pytania. Jeśli teksty są zbyt krótkie lub niezbyt wartościowe, użytkownicy mogą nie znaleźć odpowiednich informacji i zdecydować się na opuszczenie strony.
Ma to także znaczenie dla SEO. Wyszukiwarki, takie jak Google, używają tekstu na stronie do indeksowania i określania tematyki strony. Zbyt mała ilość treści lub brak odpowiednio dobranych słów kluczowych może utrudniać indeksowanie i zrozumienie przez wyszukiwarki, co wpływa na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.
W kontekście unikalności treści szkodliwym i niestety powszechnym zjawiskiem jest zewnętrzna i wewnętrzna duplikacja treści. W przypadku duplikacji zewnętrznej często można spotkać się z sytuacją, gdzie np. dystrybutor udostępnia pełne opisy produktów dla stron sklepów i partnerów. Podobne zjawisko zachodzi w przypadku sprzedaży produktów np. na Allegro, gdzie sprzedający postanowił powielić opisy od producenta. Wówczas ciężko jest zaradzić takiej sytuacji, lecz można poprzez zmianę opisów na stronie bazowej i nie udostępnianie jej dalej. Ma to duże znaczenie szczególnie dla świeżych marek posiadających krótko strony internetowe oraz tych, które nie podejmują działań związanych z SEO. Ciekawostką są natomiast notki prasowe, które pojawiają się na dużej ilości stron. Tutaj jednak sytuacja wygląda zupełnie inaczej, ponieważ stanowią one niewielki % całości contentu znajdującego się na danej stronie internetowej. Podobnie sytuacja przedstawia się w przypadku duplikacji wewnętrznej, która zachodzi w obrębie jednej strony internetowej. Jest ona równie szkodliwa, co duplikacja zewnętrzna i ma miejsce w sytuacji, gdy dwie, a nawet więcej podstron posiada takie same treści lub zbliżone. Google wybiera tylko jedną podstronę na dane słowo kluczowe więc wtedy pojawia się problem z wybraniem odpowiedniej podstrony dla danego słowa kluczowego. W wyniku czego występuje zjawisko kanibalizacji słów kluczowych objawiające się tym, że w wynikach wyszukiwania dla danej frazy naprzemiennie będą pojawiać się adresy URL prowadzące do różnych podstron. Dlatego najlepiej jest unikać duplikacji w jakiejkolwiek postaci – mówi Mariusz Jałyński. Manager SEO w Seofly.pl
Atrybuty ALT
Atrybut „alt” (opis alternatywny) jest używany w znacznikach HTML do dostarczania alternatywnej opisowej treści dla obrazów na stronie internetowej. Ma on ważną rolę zarówno dla użytkowników, jak i dla SEO, a jego pominięcie może utrudnić wyszukiwarkom zrozumienie zawartości. Atrybuty “alt” dla zdjęć pełnią również funkcję techniczną – w sytuacji gdy plik graficzny zostanie usunięty z serwera, na stronie wyświetli się ustawiony atrybut alt.
W przypadku gdy prowadzisz sklep internetowy i zamieszczasz dużą liczbę zdjęć produktowych musisz pamiętać także o optymalizacji plików graficznych. Zadbaj o to, aby każda z grafik posiadała opisową formę zdjęcia oraz była opatrzona tekstem alternatywnym (tzw. atrybut ALT). Wyszukiwarki, takie jak Google, “nie widzą” obrazów w tym samym sensie, co ludzie – wykorzystują one treść, aby zrozumieć zawartość obrazu. Atrybut „alt” zapewnia tekstowy opis obrazu, co pomaga wyszukiwarkom zrozumieć, o czym jest dany obraz i włączyć go w wyniki wyszukiwania. Upewnij się, że opis „alt” jest klarowny, nie zawiera znaków diakrytycznych i odzwierciedla zawartość obrazu oraz zawiera słowo kluczowe.
Błędy związane z indeksacją strony
Problemy z indeksacją strony odnoszą się do sytuacji, w której roboty wyszukiwarki nie są w stanie pobrać prawidłowo danej podstrony serwisu. O tym, z jakimi błędami może spotkać się wyszukiwarka podczas pobierania i indeksowania strony mówi nam Google Search Console. Problemy z indeksowaniem witryny mogą wynikać z różnych powodów, takich jak m.in. błędy przekierowań, błędy serwera czy zastosowanie tagów noindex.
Błędy serwera
Błędy serwera to odpowiedzi otrzymywane przez przeglądarkę lub wyszukiwarki, gdy serwer nie jest w stanie prawidłowo przetworzyć żądania. Istnieje kilka błędów serwera, które mogą mieć znaczenie dla SEO, m.in.:
- błędy 4xx – są błędami klienta. Oznaczają, że żądanie wysłane przez niego było nieprawidłowe lub nie zostało zrealizowane przez serwer,
- błędy 5xx – są błędami serwera. Wskazują one na problem wewnętrzny na serwerze, który uniemożliwia prawidłowe przetworzenie żądania klienta.
Dodatkowo, istnieje ważny aspekt, który możesz zbadać przy pomocy Google Search Console (GSC) – sprawdzenie, czy roboty widzą stronę w taki sam sposób jak użytkownicy. W przypadku stron opartych głównie na JavaScript, pojawia się ryzyko problemów z renderowaniem i indeksowaniem strony. Witryny z intensywnym wykorzystaniem skryptów JavaScript mogą być wyzwaniem dla robotów wyszukiwarek. Jeśli treść strony nie jest poprawnie renderowana, może to prowadzić do problemów z indeksacją. W rezultacie, witryna może nie być widoczna w wynikach wyszukiwania lub jej zawartość zostaje nieprawidłowo zinterpretowana. W przypadku wykrycia jakichkolwiek problemów, podejmij działania naprawcze, aby zapewnić prawidłowe indeksowanie i interpretację treści strony przez roboty wyszukiwarek.
Brak sitemapy witryny
Sitemapą nazywamy plik w formacie XML, jaki umieszczamy na serwerze. Mapa witryny informuje wyszukiwarki o strukturze witryny i dostępnych podstronach. Głównym jej zadaniem jest ułatwienie robotom indeksującym nawigacji po witrynie i zrozumienie jej struktury, jak również informowanie o nowych stronach lub zmianach na tych istniejących. Dzięki sitemapie roboty wyszukiwarek mogą skuteczniej zindeksować wszystkie ważne strony witryny. Dlatego warto ją zaimportować w Google Search Console.
Błędem, jaki możemy popełnić w kontekście SEO, to brak aktualizacji mapy strony, szczególnie gdy dodajemy nowe podstrony, usuwamy stare lub dokonujemy znaczących zmian w strukturze witryny. Kiedy nie tworzymy i nie aktualizujemy mapy strony, możemy ograniczyć zdolność robotów wyszukiwarek do zaindeksowania i zrozumienia treści naszej witryny.
Wolna strona
Wyszukiwarki coraz bardziej skupiają się na zapewnianiu użytkownikom pozytywnych doświadczeń. Dlatego też czas ładowania się witryny stanowi jeden z czynników rankingowych Google, wpływający na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania.
Jeśli strona wolno się ładuje, może doprowadzić to do zniechęcenia użytkowników – ci zniecierpliwieni czekaniem opuszczą stronę przed dokonaniem zamówienia, rejestracją lub wykonaniem innej pożądanej akcji. Tym samym doprowadzi to do zwiększenia wskaźnika odrzuceń (Bounce Rate). W rezultacie wyszukiwarki mogą interpretować to jako sygnał, że twoja strona nie jest odpowiednia dla użytkowników i może spowodować obniżenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Błędem, jaki możemy popełniać, jest zaniechanie monitorowania osiągów naszej witryny. Warto inwestować w optymalizację strony pod kątem wydajności, to m.in. kompresja obrazów, minimalizacja kodu, wykorzystanie pamięci podręcznej i optymalizacja serwera. Dodatkowo, korzystanie z narzędzi, takich jak Google PageSpeed Insights, pozwala zidentyfikować obszary wymagające poprawy i optymalizacji szybkości ładowania strony.
Błędy przekierowań
Przekierowania 301 odgrywają ważną rolę w optymalizacji SEO. Jeśli jednak wdrożysz je nieprawidłowo może to negatywnie wpłynąć na pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.
Przekierowania są szczególnie przydatne w następujących sytuacjach:
- adres witryny jest dostępny z www i bez www
Jeśli Twoja strona internetowa jest dostępna zarówno pod adresem z www, jak i bez www, warto skonfigurować przekierowanie, aby ustalić preferowany wariant adresu. Dzięki temu unikniesz problemów z duplikacją treści i utratą wartości linków. - zmiana adresu domeny
Jeśli planujesz zmienić adres domeny swojej witryny, należy skonfigurować odpowiednie przekierowania 301. To pomoże wyszukiwarkom przenosić wartość linków i indeksować nową domenę. - realizacja certyfikatu SSL
Jeśli decydujesz się na wdrożenie certyfikatu SSL (który zalecany jest dla zabezpieczenia połączeń HTTPS), musisz skonfigurować przekierowania 301 z adresu HTTP na adres HTTPS. To zapewni, że Twoja strona będzie poprawnie wyświetlana i będzie miała pozytywny wpływ na SEO. - zmiana adresów URL
Jeśli dokonujesz zmiany struktury adresów URL lub zmieniasz nazwę domeny, ważne jest, aby skonfigurować przekierowania dla podstron, które mają zewnętrzne linki, generują ruch organiczny, prowadzą do konwersji lub stanowią ważny element architektury strony.
–
Podczas tworzenia i optymalizacji witryny istnieje wiele podstawowych błędów SEO, których można uniknąć. Już na samym początku, na etapie projektowania i tworzenia witryny, warto zwrócić uwagę zarówno na samą hierarchię strony, jej zawartości, ale także wziąć pod lupę zagadnienia techniczne. Dzięki tym działaniom możesz zwiększyć szansę na osiągnięcie lepszej widoczności i wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Artykuł sponsorowany, dostarczony przez zewnętrznego partnera.