iOS 14, który przyniesienie sporo ciekawych zmian, a z których cieszą się użytkownicy, nie we wszystkich wywołuje pozytywne emocje. Europejscy przedstawiciele branży internetowej zaapelowali do Apple o przestrzeganie standardów w zakresie ochrony prywatności. 

Kto by się spodziewał, że iOS 14 wywoła takie poruszenie. O ile wśród użytkowników, którzy zachwalają lub hejtują system, jasna sprawa. W sumie to dzięki osobom, które testują nową wersję iOS, wiadomo o kopiowaniu schowka użytkownika przez LinkedIn i Reddit. Jednak branża internetowa ma pewne “ale” do iOS 14. Te wątpliwości dotyczą przestrzegania standardów prywatności. Z tego powodu europejscy przedstawiciele branży internetowej skierowali do Tima Cooka list.

TikTok zakazany w USA? Wszystko do tego zmierza, co na to inni, w tym prezydent Andrzej Duda?

Jeśli nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o pieniądze. No może nie do końca, ale pieniądze też tu uczestniczą. Marketingowcom nie odpowiada sposób, w jaki Apple chce zaimplementować w iOS14 IDFA (Identifier For Advertising). Co to jest? To identyfikator wyświetlania reklam. Umożliwia on monitoring aktywności użytkowników, na podstawie którego lepiej dobierane są reklamy. W swoim liście, przedstawiciele branży marketingu internetowego wypunktowali wady dotyczące procesu implementacji. W szczególności chodzi o niespełnianie wymogów RODO w zakresie informacji przez powiadomienie o IDFA. Branża zarzuca również brak kompatybilności ze standardami cyfrowych reklam. Są też kwestie dotyczące wspomnianych wyżej pieniędzy, czyli ograniczenia przychodu z reklam w wyniku braku możliwości modyfikacji okna ze zgodą na otrzymywanie reklam. Ponadto, usługi reklamowe Apple mają być na tyle konkurencyjne, że stanowią zagrożenie dla firm projektujących aplikacje mobilne i świadczonych przez nie usług. Tyle o zarzutach.

iOS14 – oczekiwania a rzeczywistość

Czego więc oczekuje branża marketingowa? Przede wszystkim rozwiązania wyżej wymienionych kwestii, a także współpracy w zakresie ochrony prywatności i spotkania. Ponadto, sygnatariusze domagają się analizy oddziaływania zmian wprowadzanych w nowej wersji iOS na rynek marketingowy. Pod listem podpisało się 16 stowarzyszeń branżowych, w tym: BVDW (Bundesverband Digitale Wirtschaft), CPA (Collectif pour les acteurs du marketing digital), Digital New Deal (Think Tank), MMAF (Mobile Marketing Association France) czy IAB Europe. 

Źródło: IAB Europe