Mozilla odświeża logo swojego sztandarowego produktu. W wyborze nowej identyfikacji wizualnej mają pomóc (w nieco zawężonym zakresie) sami użytkownicy.
Mimo malejącego udziału w rynku Firefox dwoi się i troi aby zaznaczyć swoją obecność i choć w niewielkim stopniu zagrodzić dominacji Chrome. Po poprawie wydajności przeglądarki oraz wprowadzeniu szeregu ulepszeń z zakresu bezpieczeństwa użytkowników, nadszedł czas na zmiany wizerunkowe. I tak oto lisek dostaje nowe logo! Aktualne, nie licząc drobnych modyfikacji, jest w użyciu od 2002 roku. Ponieważ w świecie internetu oznacza to całe lata świetlne, Mozilla uznała, że najwyższy czas aby postawić na całkowitą transformacje.
Projekt, a właściwie dwa projekty nowego loga już ujrzały światło dzienne. Można je nie tylko podziwiać lecz także zasugerować, które z nich powinno zostać użyte. Team kreatywny Mozilli w oficjalnym poście na blogu zwrócił się do użytkowników z prośbą o aktywną ocenę obu propozycji. Choć Mozilla nie uznaje demokracji i już zapowiedziano, że o wyborze loga nie zadecyduje głosowanie, uwagi użytkowników mają być wzięte pod uwagę w dalszych etapach tworzenia. Coś w stylu: nie żeby twój głos był decydujący, ale daj nam znać co myślisz.
Oto jak prezentują się obie propozycje:
nie tylko logo, nie tylko przeglądarka
Mozilla postanowiła wykorzystać zmiany do przypomnienia, że w skład jej portfolio wchodzą także inne narzędzia. Wraz z nowym logiem głównym firma planuje wprowadzenie nowej identyfikacji wizualnej także dla innych produktów spod szyldu Firefox. A wbrew pozorom jest ich kilka. Poza główną przeglądarką mowa tu m.in. Firefox Rocket (przeglądarka dla połączeń o mniejszej przepustowości), Firefox Reality (Firefox dla VR), Firefox Developer Edition czy też Firefox Nightly. Nowe ikony otrzymają także wszystkie aplikacje i usługi wchodzące w ich skład.
Wszystkie propozycje pogrupowano w dwie odrębne zbiory oznaczone jako System 1 i System 2.
Pierwsze opinie na temat obu propozycji są podzielone. Nie brakuje głosów krytyki wytykających dość oklepaną kolorystykę lub zbyt prostą formę. Inni chwalą twórców za unowocześnienie identyfikacji przy jednoczesnym zachowaniu jej najbardziej rozpoznawalnych cech. Sami twórcy podkreślają, że przed nimi wciąż sporo pracy, a nowe ikony nie pojawią się w użyciu wcześniej niż za kilka miesięcy.
Muszę przyznać, że sama nie mam faworyta. Chociaż logo główne z Systemu 2 jest bardziej „firefoxowe”, System 1 wydaje mi się nieco bardziej świeży i nowoczesny. Chętnie jednak poznam Wasze opinie na ten temat! 1 czy 2?