Mozilla udostępnia deweloperom aplikację do tworzenia mieszanej rzeczywistości i przekonuje, że czas przyjąć odpowiedni standard dla AR.
Aplikacja nazywa się WebXR Viewer i dostępna jest dla systemu iOS. Firma pragnie stworzyć deweloperom możliwość budowania rozszerzonej rzeczywistości przy użyciu otwartych technologii internetowych, WebXR i applowskich frameworków ARKit.
WebXR Viewer zawiera kilka sampli programów AR, demonstrujących jak ta technologia może być użyta w realnym świecie. Jej użytkownicy mogą skorzystać z gotowych szablonów, lub samodzielnie tworzyć kreacje AR.
WebXR View oparte jest na licencji open source, co umożliwia twórcom swobodne eksperymentowanie z doświadczeniami AR bez konieczności budowania własnej aplikacji od podstaw. W praktyce oznacza to, że każdy choć trochę znający JavaScript i posiadający dostęp do Firefoxa może stworzyć własną aplikację rozszerzonej rzeczywistości. Takie podejście może jeszcze bardziej przyśpieszyć dynamikę rozwoju technologii AR.
Mozilla chce ustandaryzować mieszaną rzeczywistość
Głównym celem aplikacji jest promocja proponowanego przez Mozillę standardu WebXR, będącego poszerzeniem o zagadnienia z zakresu rozszerzonej rzeczywistości powstałego w 2014 roku standardu WebVR. Choć koncepcja WebXR jest niewątpliwie interesująca, standard jak dotąd wciąż nie doczekał się szerszej aprobaty w społeczności deweloperskiej.
Pomysł na wprowadzenie odpowiednich standardów do narzędzi dla mieszanej rzeczywistości został po raz pierwszy przedstawiony w październiku tego roku. Mozilla argumentowała wówczas, że w ten sposób uda się opracować rozwiązania, które pozwolą twórcom aplikacji implementację Mixed Reality w projektach online na różnych urządzeniach.
Mozilla jest kolejną po Google firmą, która stara się wypełnić lukę między internetem, WebVR i rzeczywistością rozszerzoną. Gigant z Mountain View całkiem niedawno uruchomił podobne do WebVR rozszerzenie o nazwie WebARonARCore, które działa na systemie Android jako samodzielny pakiet APK.
WebXR Viewer dostępny jest w iTunes (link do pobrania tutaj). Podobnie jak ARKit, dostępny jest jedynie na urządzenia z iOS 11.