Tablet to obecnie urządzenie, na którym można wykonać wiele czynności. Zaczynając od przeglądania witryn internetowych, kończąc na gamingu. Huawei przeprowadził ankietę, bo był ciekaw, do jakich zadań wykorzystują ten przenośny sprzęt Polacy.
Pamiętam, jak kupiłem swój pierwszy tablet – było to jakieś 10 lat temu. Nie był to sprzęt z wyższej półki, ale działa do dziś i moja mama ogląda na nim filmy na Netflixie. Ja cały czas się rozglądam za takim urządzeniem, bo nie ukrywam, że przydałby mi się do pracy redakcyjnej w terenie. Jeżdżąc z domu do pracy, mam sporo czasu, aby napisać newsa, albo zrobić dokładniejszy research, a na telefonie po prostu mnie to męczy.
Czasem i faktycznie jakiś odcinek serialu też by się obejrzało. Jestem więc w grupie biznesowo – popkulturowej. Huawei przeprowadził ankietę wśród 1000 użytkowników tabletów i tych, którzy chcą je nabyć i opublikował wyniki. Sprawdźmy więc, czy tablet to dziś tylko zabawka, czy coś więcej?
Polacy i tablet – statystyka użytkowania
Tablet w 2023 roku najczęściej jest wykorzystywany do przeglądania internetu (w tym social mediów) oraz do multimediów. Jednak widać istotny wzrost używania tych przenośnych urządzeń do pracy zdalnej. Już co 7 ankietowany nastawia się na używanie tableta pod tym kątem. Zdecydowanie – pandemia koronawirusa wpłynęła na różne formy zatrudnienia oraz wdrożenia pracy hybrydowej, więc nie powinno to dziwić. Tablet ma przede wszystkim służyć do obsługi e-maili (66%) i dokumentów (61%). Co druga osoba zamierza prowadzić na nim służbowe wideorozmowy, 44% – tworzyć prezentacje, a co trzeci ankietowany planuje wykorzystać go do tworzenia lub obróbki prac graficznych i pracy na arkuszach kalkulacyjnych. Dane też podają, że najwięcej użytkowników nabyło swój tablet od roku do 3 lat temu, czyli w pandemicznych czasach. Dorota Rakowska – Marketing Director Huawei CBG Polska powiedziała parę słów na temat przeprowadzonych badań.
Renesans zainteresowania tabletami nastąpił podczas pandemii. Widać to doskonale, gdy spojrzymy na dane obrazujące kiedy kupowaliśmy swój sprzęt. Największa grupa użytkowników (37%) nabyła swój tablet od roku do 3 lat temu, czyli w pandemicznych czasach, a 27% zrobiło to od 3 do 5 lat temu. 25% użytkowników posiada swoje obecne urządzenie od ponad 5 lat. W ciągu ostatniego roku na zakup tabletu zdecydowało się 9% ich posiadaczy. Odsetek ten znacząco wzrasta wśród najmłodszych, osiągając 16% u respondentów do 24 roku życia i 13% w grupie 25-34 lata. Trend jest więc taki, że rynek tabletów żyje dzięki młodszym użytkownikom – to oni posiadają nowsze, lepiej spełniające ich oczekiwania urządzenia.
Tablet coraz częściej jest używany do pracy zdalnej
Dane HUAWEI odnośnie gamingu specjalnie nie zaskakują. Osoby po 50 roku życia tracą zainteresowanie tym segmentem, ale podejrzewam, że za 10-15 lat statystyka może być zupełnie inna, bo mobilna rozrywka jest coraz bardziej kreatywna i szerzej dostępna na mobilne platformy – chociażby Netflix Games prężnie się rozwija. Nie jest również zaskoczeniem, że dla wielu klientów cena to znaczący element przy wyborze urządzenia.
Nowy tani iPad 2022: tak będzie wyglądał nadchodzący tablet Apple
Najchętniej po tablet sięgają ludzie młodzi – do 25 roku i to głównie dzięki tej grupie wiekowej sprzedaż tabletów osiąga tak dobre wyniki. Aż 24 % użytkowników używa urządzenia do grania, ale kolejne 33% – wykorzystuje sprzęt do robienia notatek oraz nauki. Ja czasy uczelniane mam już dawno za sobą, ale nic w tym zaskakującego, że forma pisana zostaje zastępowana przez technologię.
Tablet przez młodych jest najczęściej używany do grania, ale również do nauki i notatek
3% młodych użytkowników używa tabletu do robienia notatek i nauki i robią to znacznie chętniej niż starsze grupy wiekowe, dla których średnia to zaledwie 19%. Aż 42% młodych wykorzystuje tablet także do grania. Zainteresowanie mobilnym gamingiem spada wraz z wiekiem i osiąga poziom 20% u osób po 50 roku życia. Dodając do tego fakt, że dla młodych najważniejszym kryterium wyboru urządzenia jest jego cena, nie może dziwić, że tablet jest idealnym zastępstwem dla dużo droższego i mniej poręcznego laptopa. Dostrzegając te potrzeby, stworzyliśmy HUAWEI MatePad 11.5 – tablet w przystępnej cenie, z dużym ekranem i innowacyjną bezprzewodową klawiaturą, która umożliwia komfortowe pisanie i granie w każdym miejscu.
Respondenci mają potrzebę korzystania ze swoich tabletów w połączeniu z innymi urządzeniami. Najbardziej popularnym akcesorium wykorzystywanym razem z tabletem są słuchawki bezprzewodowe, a także drukarka i smartfon – robi to 1 na 3 osoby. 1 na 4 łączy swój tablet z laptopem, poszerzając w ten sposób obszar roboczy o dodatkowy ekran.