W świecie biznesu mamy trochę zwierząt jak choćby byk i niedźwiedź na giełdzie (hossa/bessa) czy termin „gospodarcze tygrysy”. Branża UX też ma swoich pupili – Jednorożca, Mewę, Lisa, Jeża i Hydrę (znasz więcej? Napisz proszę w komentarzu).

Dlaczego warto znać ten cały zwierzyniec? Pod tymi pojęciami kryją się różne typy projektantów. Poznanie ich pomoże Ci lepiej zrozumieć branżę, określić swoją aktualna pozycję i wyznaczyć ścieżkę rozwoju, a także ułatwić skompletowanie lub zarządzanie zespołem. Oczywiście nie można traktować tego sztywno, jak żadnej typologii, bo każdy człowiek jest osobną historią. Jednak te „zwierzęce” terminy mogę być ciekawym punktem odniesienia.

Jednorożec (UX Unicorn)

Kto kręci się w startapowym kręgach to pewnie już „haftuje” tym określeniem oznaczającym firmę wycenianą na co najmniej 1 mld. dolarów amerykańskich. Wyhodowanie unicorna to marzenie chyba każdego CEO „Ubera dla wąsatych” ;)

A w światku UX to nic innego jak właśnie idealny projektant. W różnych artykułach wymieniane są dziesiątki cech takiej osoby, ale de facto można to sprawdzić do stwierdzenia, że jest to ktoś kto ma opanowane wszystkie aspekty UI/UX i jest w stanie pracować na najwyższym poziomie przy projekcie każdego typu (mobile, e-commerce, www itd.) oraz zastąpić każdego innego członka zespołu projektowego.

Wyróżnia się 4 główne zestawy umiejętności:

  1. Projektowanie UX – badania, makiety, praca z użytkownikami itd.
  2. Projektowanie UI – projektowanie graficzne, webdesign.
  3. Analityka biznesowa – zdolność porozumienia się z biznesem co do wymagań, umiejętne ich zebranie, a także całościowe zarządzanie projektowaniem produktu (product design).
  4. Programowanie (Frontend) – może niekoniecznie musisz być stuprocentowym deweloperem, ale chodzi o biegłą znajomość CSS/HTML i bibliotek oraz framworków takich jak Bootstrap czy Sematic UI.

Niektórzy mogą się oburzyć, że przecież każdy z tych zestawów to osobny zawód. Zasadniczo tak, ale idealny, a raczej uniwersalny (słowo klucz) projektant ma wiedzę i umiejętności ze wszystkich tych zakresów, a szeroko rozumiane UX zawiera w sobie właśnie te 4 kategorie. Zostanie takim unicornem to na pewno nie jest kwestią roku czy dwóch, a raczej 7 – 10 lat. Dodam, że osobiście uważam, ze nie da się być najlepszym we wszystkim (patrz UX Hedgehog), a chodzi tutaj bardziej o posiadanie doświadczenia i wysokich umiejętności w każdym z tych obszarów.

Skuteczny Design – Rams dla UX No.1

Lis (UX Fox)

Mniej popularne określenie stworzone przez Jeremy’ego Wilta. Są to osoby, które może nie są idealnymi projektantami, ale ich doświadczenie i wiedza z innych obszarów, ułatwia proces projektowania i pozwala na niego spojrzeć trochę z boku. Osoby, które pracowały w marketingu czy w obszarze psychologii są często bardzo pomysłowe, mają analityczne zdolności i potrafią tworzyć choćby persony. Natomiast biznesowa wiedza zdobyta po przepracowaniu wielu lat np. w bankowości pozwoli zdecydowanie lepiej stworzyć projekt dla właśnie tej czy podobnej branży.

Jeż (UX Hedgehog)

Wspomniałem już o nim przy jednorożcach. To jest mistrz w jednym z tych czterech głównych obszarów lub nawet w nieco inaczej określonej specjalizacji (np. projektowania dla mobile). Mówimy tu o takim prawdziwym wymiataczu, kimś kto poświęcił te legendarne 10 tys. godzin na trening. Zasadniczo taki specjalista to skarb i co ciekawe pewnie wielu osobom będzie łatwiej zostać jeżem niż koniem z rogiem i skrzydłami. Jednak trzeba uważać, bo mistrzowie to często straszni indywidualiści z którymi ciężko się współpracuje i którzy niechętnie słuchają rad innych.

Hydra (UX Hydra)

Określenie pochodzi z artykułu Matthiasa Feita i jak to napisał „Hydra zjada jednorożce każdego dnia na śniadanie”. O co więc chodzi? Autor ma na myśli umiejętność współpracy, która w przypadku Hydry jest na najwyższym poziomie. Jednorożce ciężko znaleźć i szczerze mówiąc, moim zdaniem, jednemu projektantowi nawet najbardziej kompletnemu będzie ciężej rozwiązać złożone problemy niż zespołowi specjalistów, który umie ze sobą współpracować.

Ale to jakich osób potrzebujemy w danym zespole i czy na pewno potrzebujemy wszystkich typów projektantów, to już temat na osobną dyskusję. Na przykład mówi się, że obowiązkowo wśród Jeży musi być choć jeden Lis. Jednak każdy szef zespołu i tak musi to wszystko rozpatrzyć w realiach swojego konkretnego projektu.

Skuteczny Design – Rams dla UX No.2

Mewa (UX Seagull)

Na koniec taka raczej ciekawostka, z tym terminem szczerze mówiąc spotkałem się raz i ma raczej żartobliwe znaczenie. Jest to takie niby przeciwieństwo jednorożca i osoba, której raczej powinniśmy się z zespołu pozbyć. Polecam zajrzeć na www.uxseagull.com.

Takie to mamy UX Zoo, a Ty którą z postaci jesteś?

PS: Ciekawostka na koniec, w kontekście pracy jako projektant w różnych częściach świata – gdzie oraz ile zarabiają: https://uxdesignersalaries.com/


Autorem artykułu jest Mateusz Głasek. UI/UX designer w zespole e-commerce Mettler Toledo. Pasjonat skutecznego projektowania, które przynosi pieniądze.