Skuteczny Design – Rams dla UX No.2 | DailyWeb.pl

Skuteczny Design – Rams dla UX No.2

Opublikowano 5 miesięcy temu -


Kochasz iphona? Nie? No dobrze, ale na pewno znana Ci jest cała ta otoczka świetnego designu jaki towarzyszy produktom Apple. Dotyczy to zarówno wyglądu zewnętrznego produktów jak i użyteczności interfejsów. Zastanawiałeś się kiedyś kim inspirował się słynny sir Jonathan Ive – naczelny projektant Apple?

W kolejnym wpisie (Rams dla UX część pierwsza tutaj) kontynuuje omawianie 10 zasad dobrego designu autorstwa Dietera Rams'a w kontekście projektowania UI/UX i 10-ciu heurystyk UX Jacoba Nielsena.

  1. Dobry design jest uczciwy - W uproszczeniu Rams miał tutaj na myśli to, żeby nie nadawać produktom tańszym, gorszym jakościowo otoczki luksusowych czy lepszych niż w rzeczywistości są poprzez "ładną obudowę". Chodziło o to by nie manipulować…Widziałem projekty gdzie niektóre elementy UI/UX był zaprojektowany tak, że np. powrót do poprzedniego ekranu na checkout, zamknięcie jakiegoś pop-up było wyraźnie utrudnione lub jakiś napis czy info o promocji tak duże, że znacząco przeszkadzało w innych czynnościach.Nielsen mówi natomiast o "wolności i kontroli" danej użytkownikowi. To on decyduje jak chce skorzystać z naszego systemu, a wszelkie akcje pozwalające cofnąć czy przerwać dane działanie powinny być wsparte odpowiednim designem.

    Baymard Institute ogromna większość użytkowników nie czyta okien dialogowych/popup. Odruchowo je zamykamy. Zmuszanie użytkownika do czegokolwiek nie jest dobrą praktyką. W tym przypadku widzimy przykład nieuczciwego "wypisania się" z newsletter'a.

  2. Dobry design przetrwa długie lata - To chyba najbardziej wymagająca zasada. Strona www, interfejs aplikacji itp. ma przetrwać długie lata? Przecież trendy zmieniają się co chwila, napędzane przez coraz to nowe technologie webowe. Z jednej strony tak, a z drugiej ludzie cały czas są ludźmi stąd coraz wyższy poziom badań UX opierającego się na kogniwistyce (nauka o działaniu zmysłów, umysłu) jest w stanie wypracować pewne uniwersalne wzorce projektowe.Jeśli chodzi o typowo wizualną ponadczasowość (UI) to obowiązują nas te same dobre praktyki jak w każdy innym wymiarze projektowania – minimalizm, czytelność, spójność, klasyczne fonty i stonowane kolory.

    Biel, czerń, minimalizm, klasyczne fonty i dopracowane zdjęcia to elementy dobrego desigu w każdym wymiarze, także webdesignie.

  3. Dobry design przejawia się w każdym szczególe - Znowu, rzecz pozornie oczywista, a jednak nie do końca. Ponownie odniosę się do UI/UX dla bliskiego mi e-commerce. Z raportów Baymard Institute jakie prowadzono na 50 największych amerykańskich sklepach internetowych wynika m.in. to, że 31% sklepów ma źle zaprojektowane dropdown's, a prawie połowa (40%) ma rażące błędy w designie formularzy, nie wspominając już o błędach na checkout, które potrafią skutkować porzuceniem koszyka, a to przekłada się na stratę dla firmy.W sklepach z mniejszym obrotem te szczegóły mogą się wydawać mało istotne, ale na szczycie e-commerce gdzie sprzedaż idzie w miliony dolarów, a konkurencja jest ogromna, dopracowanie design ma znaczenie jak dziesiątki sekund w formule pierwszej.

    Niestety popularnym błędem nawet na stronach znanych marek jest stosowanie pól tekstowych z etykieta w postaci placeholder. Po rozpoczęciu wpisywaniu tekstu kontekst pola może zostać utracony.

  4. Dobry design jest przyjazny środowisku - Środowisku? Rams miał na myśli środowisko naturalne. Chodziło o to by tworzenie produktu korzystało z zasobów maksymalnie oszczędnie i pozwalało na możliwie najdłuższy czas życia produktu.Pozornie niezwiązane z UI/UX a w praktyce mamy niemal to samo. Dobry design powinien być łatwy we wdrożeniu przez developerów – korzystać ze znanych wzorców, frameworków, bibliotek itd., tak aby można zminimalizować ilość potencjalnych błędów i ograniczyć koszty wdrożenia.

    Opieranie się na popularnych bibliotekach czy frameworkach CSS/JavaScript wcale nie oznacza, ze projekt musi być nudny natomiast trzeba się pogodzić z tym, że każda większa zmiana predefiniowanego UI/UX będzie się wiązała z dodatkowy kosztem.

  5. Dobry design to tak mało designu, jak to tylko możliwe - Nawiązanie do zasady nr 2 i 7. Dobry użyteczny projekt ma prowadzić do celu, a niekoniecznie zachwycać sam w sobie. Ilość aktualnie dostępnych "wodotrysków", które można zastosować w projektowaniu webowym jest ogromna.Pokusa ich używania, żeby wywołać efekt "wow" jest ogromna i często pożądana przez klienta. Jednak pamiętać musimy o prostej zasadzie. Chce użyć ciekawej animacji CSS lub JS? Świetnie, ale pod warunkiem, ze pomoże ona użytkownikowi w realizacji celu dla jakiego znalazł się na danej stronie/aplikacji.

    Użytkownik musi być w centrum procesu projektowania. Dlatego tak ważne jest aby stworzyć odpowiednie persony opierając się na jednej z trzech głównych metod – persona marketingowa, proto-persona lub design persona.

Skuteczny Design – Rams dla UX No.1


Autorem artykułu jest Mateusz Głasek. UI/UX designer w zespole e-commerce Mettler Toledo. Pasjonat skutecznego projektowania, które przynosi pieniądze.