Dzisiaj ostatni odcinek cyklu Poniedziałki z Hostingiem, w ramach którego 2be.pl przygotował dla Was kompleksowy poradnik prawidłowej obsługi domen. Poniżej ich wypis, ja zaś zapraszam do zapoznania się z ostatnią odsłoną materiału.
- Kup od razu właściwą domenę
- Kupujesz domenę na rynku wtórnym? Sprawdź jej historię
- Masz domenę? To świetnie. Czas na kolejne
- Skieruj domenę prosto do klienta
W poprzednim odcinku cyklu zająłem się domenami, które warto zabezpieczyć dla swojej strony. Wskazałem również te, które można darować sobie na początku działalności. Celowo nie wspomniałem jednak o dosyć popularnych końcówkach .com i .eu. Dlaczego?
Domeny z kierowaniem geograficznym
Te dwa rozszerzenia posiadają możliwość określenia kraju, z którego pochodzi większość odbiorców witryny. Warto przyjrzeć się dokładniej tej funkcji. Opcja kierowania geograficznego jest dostępna po dodaniu swojej witryny do narzędzia Google Webmaster Tools. W menu „Ruch związany z wyszukiwaniem” można wybrać właściwy kraj z rozwijanej listy.
To cenna informacja dla wyszukiwarki Google. Algorytm wyświetla bowiem różne wyniki w zależności od kraju, w którym znajduje się internauta. To oznacza, że wpisując to samo zapytanie zobaczymy inny zestaw stron niż użytkownicy sieci w Szwecji czy na Słowacji.
Jednym z sygnałów wykorzystywanych przez Google jest właśnie końcówka adresu internetowego. Algorytm zakłada, że strony działające w domenie .pl są przeznaczone dla Polaków, te z końcówką .cz dla Czechów itd. Stąd potrzeba określenia kraju pochodzenia takich „szerokich” domen jak .com czy .eu. Na liście końcówek podlegających kierowaniu geograficznemu znajduje się blisko 40 domen. Pełne zestawienie jest dostępne na tej stronie. W dziale pomocy Google można również znaleźć dodatkowe informacje o kierowaniu geograficznym domen
Jak trafić do odbiorców z innego kraju?
Wiedzę o wpływie domen na wyniki wyszukiwania warto wykorzystać uruchamiając startup z międzynarodowymi aspiracjami. Gdy połączymy ją z tym, o czym wspominałem w jednym z poprzednich odcinków cyklu, otrzymamy pięć wskazówek dla osób rozpoczynających prowadzenie biznesu w sieci.
- Do polskich odbiorców docieraj przez stronę w domenie .pl. To najpopularniejsza końcówka w Polsce, więc łatwiej zbudować świadomość marki z tą domeną.
- Domena .com to dobry wybór dla strony, skierowanej na rynek Ameryki Północnej. Tam jest znacznie popularniejsza niż domena narodowa Stanów Zjednoczonych.
- Rozszerzenie .eu dobrze nadaje się dla strony, która ma trafiać do odbiorców z kilku różnych krajów. Przykładowo, jeśli prowadzisz firmę programistyczną i dostajesz zamówienia z całej Europy, domena .eu będzie dobrym rozwiązaniem. Podobną funkcję może pełnić strona w domenie .com. Pamiętaj tylko, żeby w takim przypadku nie określać kraju pochodzenia odbiorców witryny.
- Jeśli jednak chcesz trafić do odbiorców zagranicznych z konkretnego kraju, wykorzystaj domenę narodową tego państwa. Podobnie jak Polacy są przyzwyczajeni do końcówki .pl, tak samo łatwiej będzie dotrzeć do Niemców ze stroną w domenie .de. Wyjątkiem są wspomniane Stany Zjednoczone.
- Uruchamiając stronę pod domeną narodową nie musisz korzystać z kierowania geograficznego i określać kraju pochodzenia odbiorców. Wyjątkiem są „egzotyczne” domeny, wykorzystywane do tworzenia oryginalnych adresów internetowych. Jeśli tworzysz stronę w domenie .tv lub .fm, daj znać wujkowi Google do kogo kierujesz jej zawartość.
Na zakończenie
To już ostatni odcinek naszego cyklu w serwisie DailyWeb. Mam nadzieję, że okazał się przydatny. Na końcu mam dla Was jeszcze jedną wskazówkę. Jeśli nie wiesz, jak coś zrobić, weź przykład z największych. Duże serwisy internetowe, które odniosły rynkowy sukces, są doskonałym źródłem dobrych praktyk. Przykłady można mnożyć:
- Nie wiesz, czy adres w domenie .com będzie dobry dla sklepu internetowego? Sprawdź w rankingu e-sklepów ile z nich ma adres z tą końcówką.
- Zastanawiasz się, czy lepsza będzie wersja adresu z myślnikiem czy bez? Rzuć okiem na wyniki Megapanelu lub rankingu Alexa.com i zobacz, które rozwiązanie jest popularniejsze.
- Nie masz pewności, czy umieszczać nazwę domeny w logotypie? Sprawdź swoją konkurencję.
W biznesie ważne jest, by wyróżnić się od konkurentów. Nie wyklucza to jednak podpatrywania dobrych praktyk, do których klienci są przyzwyczajeni. W końcu jeśli coś sprawdza się u największych, to dlaczego nie można się od nich uczyć? Powodzenia!
O autorze:
Maciej Kurek, specjalista ds. marketingu i PR w Grupie Adweb. Zajmuje się rozwijaniem marki 2BE.pl, rejestrującej domeny internetowe i świadczącej usługi hostingowe dla biznesu. Prowadzi działania wizerunkowe i edukacyjne. Przybliża tematykę domen internetowych i ich roli w budowaniu marki w sieci.