W tym odcinku poruszamy temat dostępności. Chodzi o projektowanie dla osób z niepełnosprawnościami, czyli dla około 12% społeczeństwa.
Skupianie się na potrzebach osób, dla których korzystanie z internetu czy też aplikacji mobilnych może być „inne” niż ogólnie przyjęty wzorzec wcale nie musi oznaczać ograniczeń dla reszty użytkowników. Wręcz przeciwnie. W dzisiejszym odcinku postaramy się przybliżyć kilka przykładów rozwiązań skrojonych pod osoby niepełnosprawne, z których korzystamy z chęcią wszyscy codziennie.
Tworzenie dostępnych rozwiązań wcale nie musi być czasochłonne. Wystarczy to robić by design, przy okazji innych czynności. Wtedy nie będzie to spory, dodatkowy narzut pracy. Jednym z plusów wymienianych na korzyść dbania o dostępność jest również wartość SEO.
W przypadku gier nie jest łatwo spełnić większość wytycznych, ale nie jest to niewykonalne. Rozmawiamy o dostosowaniu ustawień rozgrywki dla osób z niepełnosprawnościami
W codziennym życiu możemy spotkać wiele rozwiązań, które ułatwiają nam wszystkim życie jak, chociażby winda, obniżone krawężniki przy przejściach dla pieszych czy też tak prozaiczna rzecz jak dodawanie napisów do insta stories.
To nie jest tak, ze z niepełnosprawnością się rodzimy. Możemy ją nabyć, ale również być czasowo niepełnosprawni. Jeśli weźmiemy na przykład pod uwagę osobę, która złamie swoją „główną” rękę, to dobrze przygotowana nawigacja na stronie czy też w aplikacji pozwoli na łatwiejsze korzystanie z niej tylko przy pomocy klawiatury.
Najważniejsze linki z tego odcinka:
https://gameaccessibilityguidelines.com/
https://www.a11yproject.com/checklist/
https://developer.mozilla.org/pl/docs/Web/Accessibility/ARIA
Standardowo zapraszamy do posłuchania na YouTube, Spotify oraz gdzie tylko Ci wygodnie. Jeśli odcinek wydał Ci się interesujący, to zalecam subskrypcję. Istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że inne odcinki również Ci się spodobają ✌
https://open.spotify.com/show/0L3V2ByO0taySOTZ9AyjDt
[powerpress]