W internecie coraz częściej spotykać możecie adresy stron poprzedzone https:// , którym towarzyszy symbol kłódki (czasami dodatkowo w kolorze zielonym). Tak oznaczone są strony, z którymi nawiązujesz połączenie szyfrowane. Jak np. w przypadku DailyWeb:
Za taki typ połączenia odpowiada Secure Socket Layer, czyli w skrócie SSL. Służy od do przesyłania zaszyfrowanych danych na linii użytkownik-serwer.
Dlaczego warto szyfrować dane?
Żyjemy w czasach, gdzie dane są cenniejsze niż złoto. Kiedy łączysz się ze stroną nieposiadającą SSL to, wszystkie dane są wysyłane do sieci otwartym i nieszyfrowanym tekstem. Oznacza to, że są narażone na przejęcie przez osoby trzecie (tzw. man in the middle).
Certyfikat SSL zabezpiecza przesył danych szyfrując je 256-bitowym kluczem AES. Dzięki niemu użytkownik i serwer nawiązują bezpieczne połączenie, które nie może zostać zmodyfikowane w trakcie jego trwania, a nawet po przejęciu połączenia nikt nie jest w stanie odszyfrować przejętych danych. SSL bowiem nie został jeszcze złamany!
Strony uruchamiane po https:// stają się powoli standardem w internecie. Jest ku temu kilka powodów:
- Bezpieczeństwo danych. Trochę napisałem już na ten temat powyżej. Jeżeli Twoja strona w jakikolwiek sposób operuje na danych wrażliwych odwiedzających, np. poprzez zbieranie adresów mailowych, numerów telefonów do kontaktu, czy pozwala zakładać konta użytkownikom to, musisz zadbać o to, aby te informacje nie wpadły w niepowołane ręce.
- Budowanie zaufania. Użytkownicy internetu stają się coraz bardziej świadomi zagrożeń, jakie czyhają na nich (i ich dane) w sieci. Zaczynają zwracać uwagę komu i jakie informacje powierzają. Strony posiadające adres rozpoczynający się od https:// notują znacznie mniejszy współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate). To wskaźnik, który mówi o tym, ilu użytkowników otworzyło tylko jedną podstronę Twojej witryny i zamknęło zakładkę nie przechodząc nigdzie dalej.
- Zwiększona konwersja na stronie. Ten punkt wynika poniekąd z poprzedniego. Internauci chętniej dokonują zakupów w sklepach internetowych chronionych certyfikatem. Mają poczucie, że ich płatności, a więc dane karty kredytowej, czy adresy zamieszkania są bezpieczne. Więcej o tym, jak SSL wpływa na współczynnik konwersji możesz przeczytać w tym artykule
- Pozytywny wpływ na pozycjonowanie. Google oficjalnie przyznaje, że strony, które posiadają wdrożony certyfikat SSL będą premiowane w wynikach wyszukiwania. Jest to szczególnie istotne w przypadku, kiedy Twoja strona pozycjonuje się na mocno konkurencyjne frazy.
- Jest wymagany do połączeń HTTP2. HTTP2 to nowy rodzaj protokołu odpowiedzialny za połączenie między przeglądarką, a serwerem, który potrafi znacząco zmniejszyć czas ładowania się strony. Możesz sam sprawdzić, jak znacząca jest to różnica. Najpopularniejsze przeglądarki internetowe (Chrome, Firefox, Opera) wspierają już HTTP2 ale tylko wtedy, gdy strona jest zaszyfrowana.
Wiele osób powstrzymuje decyzję o implementacji certyfikatu SSL z obawy na wysokie koszty i trudności instalacyjne. Nic bardziej mylnego.
Certyfikaty SSL są aktualnie bardzo tanim rozwiązaniem, a nawet darmowym. LH.pl oferuje certyfikat SSL na pierwszy rok za darmo i bez konieczności jego odnowienia w przyszłości. Co więcej, jego instalację można powierzyć administratorowi serwera w firmie hostingowej. Później pozostaje już jedynie zmienić linki na stronie z http na https i gotowe!
O autorze
Jakub Orłowski – specjalista ds. marketingu w LH.pl Zafascynowany popkulturą i e-marketingiem. Internet uważa za największe osiągnięcie ludzkości. WordPressowy samouk, poleca każdemu przygodę z tym CMS-em. Po godzinach wspiera NGO.