Spicy Mobile, pod patronatem IAB Polska, przygotowało interesujący raport na temat rynku mobilnego w Polsce. Wyłania się z niego ciekawy obraz użytkowników – ich specyfiki i zachowań. Zestawiliśmy te dane z innymi raportami dostępnymi na rynku, aby sprawdzić, jak wypadamy na tle innych krajów.
Nasz rynek mobilny należy do najszybciej rozwijających się w Europie. W tej chwili już 60% Polaków korzysta aktywnie ze smartfonów, choć stanowi to wciąż niższy odsetek niż w przypadku naszych sąsiadów – Niemców (gdzie ilość użytkowników smartfonów wynosi około 80%) i Czechów (ponad 73%).
1/3 konsumpcji polskiego internetu odbywa się przez smartfony, co w dużej mierze odpowiada średniej europejskiej (37%). Dla porównania: w skali globalnej udział smartfonów w generowaniu trafficu wynosi 52% i jest to wynik w dużej mierze kreowane przez kraje Azjatyckie (średnia dla kontynentu to niemal 66%) i Afrykańskie (63%).
Android króluje
Ponad 82% smartfonów w Polsce to urządzenia z Androidem. IOS posiada 13% udział w rynku, Windows Phone – niemal 4%. Liczby te wpisują się w światowy trend – wg danych Statista.com, udział Androida w globalnym rynku waha się między 81 a 86% a udział IOS od 13 do 18%.
Głównie korzystamy z aplikacji
Polski posiadacz smartfona spędza połowę czasu jego użytkowania na korzystaniu z aplikacji i jedynie 15% na korzystanie z mobilnych stron www. Co więcej, aż 8% użytkowników deklaruje, że nigdy nie korzysta na smartfonach ze stron przeglądarkowych. O tym, że żyjemy w „erze aplikacji”, świadczą także dane z innych zakątków świata – wg statystyk comScore przeciętny mieszkaniec Indonezji aż 90% czasu użytkowania smartfona spędza właśnie na korzystaniu z mobilnych aplikacji. W Europie prym w tej kwestii wiodą Hiszpanie (88% czasu spędzonego na aplikacjach), Włosi (87%) i Brytyjczycy (82%).
YouTube wyprzedza Facebooka
Najpopularniejszymi aplikacjami mobilnymi w Polsce są te, związane z social mediami – YouTube (zasięg na poziomie 67,6%), Messanger (49,1%) i Facebook (47,4%). Na kolejnych miejscach znajdują się Google Maps, Gmail, Instagram i Snapchat. Najpopularniejszymi polskimi aplikacjami są te należące do serwisów ogłoszeniowych – Allegro (12,6%) i olx.pl-ogłoszenia lokalne (12,6%). Zgodnie z oczekiwaniami, popularność poszczególnych aplikacji różni się w poszczególnych grupach wiekowych. Największe zróżnicowanie występuje w przypadku Messangera (w grupie 15-24 aplikacja posiada zasięg na poziomie 74%, podczas gdy w grupie 45+ 50%), Instagrama (38,47% zasięgu w grupie 15-24 i 12% wśród osób 45+) oraz Snapchata (zasięg 36,48% w grupie 15-24 i marginalne zainteresowanie w grupie starszej).