Kiedy najlepiej publikować posty w social media? – pytanie często zadawane przez osoby biorące udział w szkoleniach, czy w prywatnych konsultacjach. Pytanie, nad którym ciągle głowią się marketerzy i specjaliści od komunikacji pracujący dla konkretnych marek. Zagadka, nad której rozwiązaniem spece od mediów społecznościowych myślą już od wielu lat. Co rusz bowiem pojawiają się kolejne propozycje dotyczące najlepszego dnia tygodnia, a nawet godziny publikacji, po której osiągniemy najlepsze zaangażowanie pod opublikowanym materiałem. Ale czy można tak łatwo to oszacować?
Odpowiedź na to pytanie może być tylko jedna: nie. Nie ma złotej godziny na publikację naszego contentu w social media. Zaangażowanie pod konkretnym postem zależy od wielu czynników – wśród nich znaleźć możemy m.in. specyfikę naszej branży i grupy docelowej, czy chociażby rodzaj kanału, poprzez który prowadzimy komunikację. Owszem, w sieci znaleźć można wiele porad dotyczących optymalnej pory publikacji materiałów w mediach społecznościowych, ale należy pamiętać, że to tylko zalecenie zbudowane na podstawie dokonanych analiz – może się ono sprawdzić w naszym przypadku, ale wcale nie musi. I właśnie takie zalecenia przedstawiło Sprout Social, tworząc na podstawie 25 tysięcy interakcji zestawienie najbardziej optymalnych godzin publikacji materiałów na Facebooku, LinkedInie, Twitterze i Instagramie.
Według analiz przygotowanych przez wspomnianą firmę, najlepsze godziny publikacji materiałów w mediach społecznościowych – w zależności od kanału komunikacji – to:
- Facebook: środa, między 11:00 a 13:00
- Instagram: środa i piątek, między 11:00 a 13:00
- LinkedIn: środa o 9:00, 10:00 i 12:00
- Twitter: środa i piątek, około 9:00
Poniższe grafiki przedstawiają wyniki całej analizy – możecie sprawdzić, w jakie dni tygodnia i w jakich godzinach publikować, by osiągnąć najlepsze rezultaty:
Analiza, analiza i jeszcze raz analiza 📊
Prowadząc komunikację w mediach społecznościowych, warto zapamiętać jednak to, co podkreślałem już kilka zdań wcześniej: nie ma jednej zasady mówiącej o tym, kiedy i gdzie publikować. Można sugerować się zaleceniami dostępnymi w sieci, jednak najlepiej sprawdzić, w jakich porach nasi odbiorcy wykazują największe zaangażowanie. Pomocne mogą w tym celu mogą okazać się narzędzia analityczne dostępne bezpośrednio na danych platformach społecznościowych (szukaj głównie w ustawieniach konta lub konta reklamowego) lub zewnętrzne usługi, takie jak np.: Sotrender, Grytics, dzięki któremu zanalizujemy zaangażowanie w naszych facebookowych grupach, czy Squarelovin, służący do analizy instagramowych odbiorców naszej komunikacji.