Wprowadzając obsługę płatności, Instagram wykazuje ambicje na stanie się wielowymiarową platformą e-commercową. Jeśli pomysł się powiedzie, możemy mieć do czynienia z jedną z największych tego typu platform na rynku.

TechCrunch informuje, że Instagram testuje obecnie funkcję umożliwiającą przyjmowanie płatności wewnątrz aplikacji. Funkcja ta została obecnie udostępniona wyselekcjonowanym firmom z branży handlowej, usługowej i gastronomicznej w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Dzięki niej użytkownicy Instagrama mogą w obrębie aplikacji rezerwować stoliki w wybranych lokalach, płacić za wizytę w salonie fryzjerskim, czy kupować bilety do kina. Choć (przynajmniej na razie) Instagram nie będzie bezpośrednio zarabiał na nowej funkcji, przypuszcza się, że jej wprowadzenie znacznie poprawi przychody z reklam.

Kilka zdjęć lub filmów w Stories na Instagramie jednocześnie? Teraz to możliwe!

Czy Instagram jest przyszłością zakupów?

Nie jest to pierwszy krok w kierunku „skomercjalizowania” Instagrama. Jakiś czas temu w aplikacji pojawiły się specjalne tagi umożliwiające sprzedawcom oznaczania rzeczy na sprzedaż. Po kliknięciu w nie możemy przejść bezpośrednio na stronę produktową w danym sklepie i tam dokonać zakupów. Funkcja jak dotąd dostępna jest w 9 krajach. Możliwość podłączenia karty kredytowej do aplikacji przenosi cały proces zakupowy do jej wnętrza, zwiększając przy tym szanse konwersji.

zakupy instagram

Przynajmniej w teorii. O ile kibicuje wszelkim rozwiązaniom m-commercowym (a Instagram przecież wciąż jest głównie aplikacją mobilną), o tyle konsumenckie rozczarowanie na tym polu sprawia, że do każdej nowości podchodzę raczej sceptycznie. Głównym grzechem m-commerce (i z całą pewnością nie mówię tu jedynie o mniejszych, lokalnych graczach), jest wciąż niedostateczne dostosowanie do specyfiki małego ekranu oraz do sprzętów o ograniczonej mocy.

Instagram pozwoli pobrać kopię treści udostępnionych w ramach aplikacji

Długie formularze, nieczytelna czcionka czy problemy z przejściem na stronę finalizacji zamówienia to jedne z najczęstszych powodów porzucanych koszyków na mobile. Instagram ma szanse na obejście tych problemów i zaoferowanie użytkownikowi doświadczenia na najwyższym poziomie wewnątrz aplikacji. Nie jestem pewna, czy sprawdzi się to w przypadku wszystkich branż/usług, jednak podany przykład z rezerwacją stolika czy kupnem biletów jak najbardziej do mnie przemawia.

Liczący ponad 800 mln użytkowników Instagram był dotąd największym na świecie, wirtualnym miejscem dla tzw. „window shoppingu”. Jest to wystarczający powód aby eksperymentować z różnymi formami monetyzacji tego potencjału. Jeśli któryś z nich się powiedzie, już za kilka lat charakter platformy może się całkowicie zmienić.