Zakładając swój sklep internetowy oparty na popularnej technologii WooCommerce stajesz przed sporym wyzwaniem. Z jednej strony chcesz, żeby wizualnie cieszył oko każdego kupującego, z drugiej zaś zastanawiasz się nad aspektami technicznymi. Do tego jeszcze ten hosting… czy warto zainwestować w specjalny hosting dedykowany WooCommerce czy wystarczy “zwykły”?
W tym materiale sprawdzamy, dla kogo specjalny hosting pod WooCommerce będzie odpowiednim rozwiązaniem i jaka jest jego przewaga w kontekście e-commerce.
Dla kogo artykuł będzie pomocny?
- dla właścicieli sklepów, którzy zaczęli bądź rozszerzyli swoją działalność stacjonarną o sprzedaż produktów za pośrednictwem sklepu internetowego,
- dla właścicieli sklepów internetowych, poszukujących rozwiązań poprawiających Customer Experience,
- dla deweloperów, dla których liczy się czas i bezpieczeństwo dla prowadzonych aktywności,
- dla wszystkich, którzy pragną zwiększać odsetek liczby sfinalizowanych transakcji za pośrednictwem e-commerce.
Społeczność e-commerce rośnie w siłę
Dlaczego temat hostingu WooCommerce jest tak istotny? E-commerce ulega nieustannym zmianom. Zmieniamy się także i my jako konsumenci. Interpretując rzeczywistość, zachodzące zmiany w strukturze nawyków zakupowych, wyłaniające się trendy i prognozy, nasuwają się jednocześnie określone wymogi stawiane infrastrukturze.
100 mld złotych – na tyle szacowana jest wartość polskiego rynku e-commerce. Gdyby spojrzeć wstecz, zaledwie 6 lat temu, jego wartość sięgała rzędu 27 miliardów złotych. [1]
Dynamiczny rozwój sektora e-commerce stał się faktem. Dodatkowo, czytając wyniki badania przeprowadzonego przez ICAN Management Review jasno wynika, że 67% firm zamierza zwiększyć poziom inwestycji w e-commerce w 2022 r. [2] Sygnalizowane trendy, zachodzące zmiany – ich interpretacja skutkuje wcielaniem pomysłów zwiększających Customer Experience. Kluczem jest odpowiednio przygotowane zaplecze technologiczne, które te zmiany będzie w stanie udźwignąć.
WooCommerce – najpopularniejsza platforma e-commerce
WordPress to najpopularniejsze oprogramowanie CMS na świecie, które obsługuje blisko 40% wszystkich witryn na świecie i aż 60% systemów zarządzania treścią CMS. [3]
Co więcej, to właśnie na WordPressie rejestruje się ponad 1,1 miliona nowych domen w ciągu 6 miesięcy. [4] Przyjrzyjmy się teraz bliżej rozwiązaniu WooCommerce, czyli popularnej wtyczce do prowadzenia sklepu w ramach strony prowadzonej technicznie na WordPressie.
Dotychczas, WooCommerce został pobrany ponad 82 miliony razy. [5]
Idąc dalej, na tym silniku powstało blisko 4 miliony sklepów internetowych [6]. Jego udział w rynku platform e-commerce sięga rzędu 51%. [7]
Hosting WooCommerce – jaki powinien być?
Na rynku dostępnych jest szereg rozwiązań hostingowych, nierzadko opatrzonych informacją, że ich parametry sprostają także wymagającym projektom. W kwestii podstawowej – oczywiście możemy się z tym zgodzić – tak fundamentalne wymagania, jak baza danych, obsługa php oraz HTTPS czy dostęp do FTP są dostępne w większości, jak nie we wszystkich rozwiązaniach hostingowych dostępnych na rynku. Podstawowe parametry staną się wystarczające, aby sklep na WooCommerce uruchomić, ale czy są optymalne, aby rozwijać sklep i poprawiać Customer Experience?
Na rynku można spotkać operatorów, którzy proponują “hosting WooCommerce”, jednak jest to tak naprawdę taki sam hosting, z tą samą funkcjonalnością, jak w zwykłych pakietach – czasami tylko wzbogaconą o automatyczną, łatwą instalację WordPress z pakietem WooCommerce. Umówmy się jednak, że to umiarkowanie mocna korzyść.
A jakie korzyści liczą się naprawdę? Zapytaliśmy o to uczestników rynku e-commerce.
Najczęstsze wymagania stawianie infrastrukturze technicznej, na które wskazują twórcy e-sklepów to: krótki czas ładowania www (90%), automatyczne kopie zapasowe (82,8%) oraz wysokie kompetencje działu wsparcia (69,3%). Biorąc pod uwagę powyższe wymagania, rozpracujmy od podstaw jak wygląda to w praktyce dla hostingu WooCommerce.
Czym się kierować wybierając serwer dla WooCommerce?
Krótki czas ładowania
Stabilny i szybki hosting to trzon dla e-commerce, powiązany z konwersją. To oczywiste. Jesteśmy niecierpliwi. Jeżeli strona ładuje się powyżej 3 sekund, po prostu ją opuszczamy. Każda dodatkowa sekunda potrzebna na załadowanie się zasobów strony to strata, mierzona konkretną kwotą. Długi czas oczekiwania na wyświetlanie się strony, a także błędy techniczne, zbyt skomplikowany proces zakupu odzwierciedlają liczbę porzuconych koszyków. Czy dokończysz proces zakupowy na stronie, która ulega awarii, albo jej czas ładowania znacząco by się wydłużał? Zakładam, że zamknąłbyś okno przeglądarki i znalazł konkurencyjną ofertę innej marki, która zadbała o zaplecze technologiczne swojego sklepu. Z przeprowadzanych badań wynika, że 70% zakupów online nie zostaje zrealizowana.[8]
Zależność jest prosta: im szybsza Twoja strona, tym więcej konwersji dla e-sklepu. Jak radzi sobie z tym hosting WooCommerce?
REDIS dla szybszego ładowania i poprawy wydajności
Redis to baza danych, której mechanizm cachowania obiektowego daje możliwość przechowywania w pamięci wyników zapytań. Serwer, podczas kolejnego zapytania nie musi przechodzić całego procesu od nowa, aby spełnić żądanie użytkownika. To oznacza szybszy dostęp do zapisanych danych i szybsze otwieranie strony. Załóżmy sytuację, w której Twój klient porównuje oferty, wpisuje dany produkt na Twojej stronie. Gdy wróci do niego po jakimś czasie – Redis pozwoli szybko załadować zasoby, a problem porzuconego koszyka nie będzie miał znaczenia.
LiteSpeed Cache dla niskiego TTFB i szybkiego ładowania strony
TTFB, czyli Time To First Byte, to parametr określający czas, liczony od momentu wysłania żądania do serwera, aż do odebrania pierwszych bajtów danych. Mierzony jest w milisekundach. Technologia LiteSpeed Cache, dostępna w hostingu WooCommerce jest w stanie zapewnić bardzo krótki czas TTFB, a to ważne zarówno dla klientów e-sklepu jak i robotów wyszukiwarki.
Automatyczne kopie zapasowe
Zwiększony poziom bezpieczeństwa Twojego sklepu, to między innymi częstotliwość wykonywania kopii zapasowych, a także czas ich przechowywania. Te, różnią się w zależności od firmy hostingowej. Dla przykładu w cyber_Folks, dane Twojego sklepu są backupowane co 4 godziny. Wykonujemy kopie zapasową 6 razy dziennie, a dane są możliwe do odzyskania nawet do 28 dni wstecz.
Wsparcie ekspertów
Wybór dostawcy hostingowego, to kolejny z kluczowych aspektów, na który wskazują badani. Kompetencje osób technicznych zajmujących się na co dzień środowiskiem e-commerce po stronie dostawcy usług powinny być wiążące. Jako osobie związanej z e-commerce zależy Ci przecież na wysokim poziomie wiedzy merytorycznej, stale poszerzanej. Bezpiecznie będziesz się czuł, kiedy opieką techniczną Twojego serwera zajmą się osoby związane ze środowiskiem WordPressa.
Dlatego warto zwrócić uwagę, czy operator oprócz oferty na stronie, podstawowej wiedzy, rzeczywiście ma więcej wspólnego z branżą. Warto sprawdzić bloga, kanały społecznościowe, a także zaangażowanie w rozwijanie i dzielenie się wiedzą z zakresu WordPress i WooCommerce. Jako cyber_Folks trzymy rękę na pulsie. Obserwujemy rynek, prowadzimy cykliczne raporty obrazujące stan WordPressa w Polsce, jesteśmy także partnerem webinaru “Rób WordPressa”, a jego autor, Maciej Kuchnik jest częstym gościem naszych webinarów.
Staging, czyli testuj bez obaw
Staging, to inaczej środowisko deweloperskie, wyłączone z indeksowania i dostępne pod odrębnym adresem www. Inaczej można je określić jako kopię witryny produkcyjnej. Właściciele sklepów zadają sobie często pytania typu:
- Czy mogę podnieść wersję WordPress do …
- Czy mogę zainstalować nową wtyczkę?
- Pojawiła się nowa wersja WooCommerce – czy mogę bezpieczne zakutalizować?
Staging to idealna odpowiedź. Jednym przyciskiem wykonujesz kopię Twojego sklepu i to na tej kopii dokonujesz wszelkich zmian i prób. Nawet, jeśli coś okaże się niekompatybilne – nikt poza Tobą się o tym nie dowie. Dzięki temu możesz testować do woli, a zmiany stosujesz na produkcyjnej wersji sklepu tylko po tym, jak zyskasz pewność, że wszystko zadziałało bezbłędnie.
Staging w cyber_Folks to autorska technologia, wyróżnia się m.in. tym, że kopia strony od razu jest przygotowana odpowiednio pod roboty indeksujące Google. W wypadku mechanizmów stagingu, dostępnych u niektórych, głównie zagranicznych operatorów – kopia jest pozbawiona odpowiednich dyrektyw dla robotów. W efekcie powstaje ryzyko uznania kopii za tzw. duplikat treści. Dobry staging chroni przed takim ryzykiem.
Zatem, czy hosting pod WooCommerce ma sens?
Poznałeś już korzyści wynikające z posiadania specjalistycznego hostingu pod WooCommerce. Zatem odpowiedź powinna być jednoznaczna. Czy w każdym przypadku? Musimy wziąć pod uwagę rozwijany projekt. Jeżeli zajmujesz się WooCommerce, sklep odnotowuje coraz to większy ruch, a Twoim celem jest pozyskiwanie nowych Klientów i zależy Ci na zapewnieniu najwyższego stopnia bezpieczeństwa, powinieneś rozważyć hosting WooCommerce.
Zwiększone parametry bezpieczeństwa, chociażby, dzięki kilkukrotnemu backupowi na dzień, znacząca poprawa wyników szybkości Twojej strony, możliwa dzięki zastosowaniu technologii Redis i LiteSpeed Cache, przy tym komfort pracy, przy testowaniu nowych funkcji dzięki stagingowi, znacznie wesprą Twoje działania. Rozwinięcie parametrów klasycznego rozwiązania hostingowego w kierunku specyfiki e-commerce to rozwiązanie opracowane z myślą o wspieraniu szybkości Twojego sklepu i zapewnienia wydajnej pracy serwera.
Źródło:
[1] Raport Gemiusa E-commerce w Polsce 2021
[2] Badanie ICAN Research
[3] Statystyki Envisage Digital
[4] tamże
[5] Statystki Barn2
[6] tamże
[7] Badania własne cyber_Folks
[8] Statystyki Baymard