Helvetica ma już 64 lata, jednak wciąż nie przestają powstawać jej różne odmiany i adaptacje.
Helvetica to, wraz z Futurą, jeden z najpopularniejszych krojów wykorzystywanych przez projektantów z całego świata do tworzenia logo, logotypów czy identyfikacji wizualnych. Przed modą na customowe kroje Helvetikę mogliście znaleźć w logo takich firm jak American Airlines, Lufthansa, Microsoft, Blaupunkt czy Jeep. Wersja rounded zdobiła Skype’a, a „extra condensed” widniała w logo Harleya. W wielu przypadkach font był mocno modyfikowany, jednak wciąż można było w nim dostrzec litery wyrysowane przez Maxa Miedingera.
Kilka miesięcy temu pisałem o najnowszej wariacji na temat Helvetiki, nazwanej Helvetica Now. Helvetica Now zaprojektowana została w trzech rozmiarach optycznych – Micro, Text i Display. Każdy z nich miał 8 różnych grubości i drugie tyle wersji pochylonych. To dawało aż 48 różnych krojów, które dawały projektantom wiele możliwości. Od dziś tych możliwości jest jeszcze więcej.
Introducing #HelveticaNowVariable, offering over a million new Helvetica Now styles in one state-of-the-art font file. Create infinite shades of expression, incredible typographic animations, and ultra-refined typography. Learn more at https://t.co/iRXxSWgRMN. #MoreHelveticaNow pic.twitter.com/KxNjPPbtXB
— Monotype. (@Monotype) July 13, 2021
Helvetica jeszcze bardziej elastyczna i uniwersalna
Monotype poinformowało bowiem o przygotowaniu kroju w wersji variable. Variable Fonts to nowa technologia, będąca ewolucją formatu Open Type. Krój przygotowany w ten sposób może płynnie zmieniać swoją grubość, wysokość, szerokość czy pochylenie. Daje to projektantowi dużo większe pole do popisu, niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnych krojów. Kroje zmienne nie są obsługiwane jeszcze przez wiele programów, jednak używać ich możecie w branżowym standardzie – pakiecie Adobe.
– Ten font to narzędzie, które zapewnia projektantom większą swobodę twórczą i ekspresję typograficzną, do tworzenia znakomicie dopracowanej typografii i wyrazistych, animowanych nagłówków. Co więcej może ona rozpropagować wśród mas fonty zmienne. Helvetica Now Variable to wszystko, czym powinna być dzisiaj Helvetica – mówi Charles Nix, Creative Type Director, Monotype
Wady? Z pewnością cena. Helvetica Now Variable Pro Roman i Helvetica Now Variable Pro Italic to koszt 299 dolarów każda, bądź 499 dolców razem. Sporo. Dodatkowo są to ceny promocyjne, obowiązujące z okazji premiery. To dużo więcej niż dotychczasowa cena całej paczki fontów Helvetica Now – 299$.
Helvetica Now Variable Pro to jeszcze lepsza wersja znanego i lubianego kroju. Jest też niestety rekordowo droga, co zniechęci pewnie wiele osób. Mimo wszystko, patrząc na plusy tego kroju, warto rozważyć jego zakup, zwłaszcza przed podwyżką cen.