W dzisiejszy DailyDesignerze poeksplorujemy sobie branżę UX pod kątem dostępnych w niej stanowisk.
Choć branża UX jest bardzo obszernym kierunkiem zawodowym, to jednak często jest kojarzona wyłącznie z designerami. Nie ma się co dziwić, w końcu User Experience designer to jeden z bardziej popularnych zawodów w ostatnim czasie, dlatego też, kiedy wpiszemy w wyszukiwarkę frazę „co to jest UX” wyskoczy nam wiele artykułów, które opisują głównie pracę samego designera. Problem polega na tym, że User Experience to nie tylko architekci aplikacji, lecz także wiele innych ludzi, którzy odpowiadają za masę równie istotnych rzeczy. W związku z tym w dzisiejszym DailyDesignerze opisze Wam pozostałe stanowiska związane z tą branżą.
UX Researcher
Jest to osoba, która odpowiada za przygotowanie całego zaplecza informacji związanych z funkcjonalnością produktu. UX researcher bada potrzeby motywacje i obawy grupy docelowej. Sprawdza też słabe i mocne strony stron i aplikacji konkurencyjnych. UX researcher podczas swoich eksploracji korzysta z wielu metod badawczych np.: z wywiadów pogłębionych, focusów, eyetrackingu itd. W związku z tym osoba pełniąca tę funkcję musi dokładnie znać się na statystyce oraz metodologii badań, zarówno tych jakościowych, jak i ilościowych. Tak naprawdę żaden projekt nie jest w stanie istnieć bez User Experience researchera, bo to dzięki niemu pozostałe osoby wiedzą, jak stworzyć funkcjonalny i dostępny produkt.
UX Writer
Jeżeli kiedykolwiek zastanawialiście się, skąd bierze się zwięzły i zrozumiały tekst na aplikacji, to jest to zasługą właśnie writera. Jego zadanie polega na stworzeniu funkcjonalnej typografii strony internetowej. UX writer musi idealnie dopasować stylistykę tekstu oraz jego organizacje do produktu, oraz grupy docelowej. Warto tutaj zaznaczyć, że User Experience writing to nie to samo, co copywriting. Różnica polega na tym, że copywriting jest bardziej nastawiony pod pozycjonowanie w wyszukiwarce, natomiast UX writing to metoda pisania tekstów, w taki sposób, aby były one przede wszystkim zrozumiałe dla użytkownika. Oczywiście tekst UX writera może być również nastawiony pod SEO, jednak przede wszystkim powinien on być zrozumiały i jasny dla większości czytelników.
Specjalizuj się w jednym lub bądź mieszanką wszystkiego
Jak możecie zauważyć, w moim krótkim wywodzie brakuje wyżej wspomnianego UX designera. Celowo nie opisałam jego kompetencji w tym tekście, ponieważ przede wszystkim chciałam was zaznajomić z innymi stanowiskami w branży User Experience. To, co chciałam jeszcze dodać na sam koniec, dotyczy sfery merytorycznej. Jeżeli chcecie się sprawdzić na którymś z tych stanowisk, ale nie wiecie, od czego zacząć, to zdecydowanie polecam Wam pójść na początku w ślady designera, ponieważ ta rola łączy w sobie niejako User Experience researchera i writera. Dzięki temu zobaczycie, jak czujecie się w poszczególnych zadaniach oraz dowiecie się, które z nich są dla was szczególnie interesujące. Może być też tak, że będziecie chcieli zajmować się wszystkim na raz. Naturalnie jest to możliwe. Co prawda, czeka was jeszcze więcej pracy niż w przypadku jednego kierunku, ale jeśli jesteście na tyle cierpliwi, aby szkolić się w różnych obszarach UX, to jak najbardziej idźcie w to. Osobiście, sama specjalizuję się w dwóch obszarach: User Experience designer i researcher. O dziwo najmniej komfortowo czuję się w roli writera. Prawdopodobnie wynika to, z tego, że za bardzo przywykłam do pisania esejów, niż krótkich i zwięzłych treści. Jednak pamiętajcie, że w waszym przypadku może być zupełnie inaczej, a każda droga będzie na swój sposób wyjątkowa.