Wpisując w wyszukiwarkę Google hasło „UX czcionka”, wyskoczy nam mnóstwo artykułów o zasadach typografii. Lwia część autorów robi z siebie znawców tematu, powielając informacje o ogólnych wytycznych dotyczących formatowania tekstu. Mało który z nich odpowiada czytelnikowi na pytanie: jaki rodzaj fontu wybrać do mojego projektu. Właśnie dlatego w dzisiejszym artykule chciałabym omówić raz a porządnie temat doboru czcionki.
Na wstępie chciałabym zaznaczyć, że to, jaki rodzaj czcionki wybierzemy do naszego projektu, jest kwestią subiektywną. Niemniej jednak nasz wybór będzie później rzutował na jakość naszego produktu. To, że Arial jest dla nas atrakcyjny, nie oznacza, że będzie on satysfakcjonujący dla użytkownika. Jako projektanci musimy pamiętać o jednej zasadzie: tworzymy produkt dla konsumentów, a nie dla nas samych. Dlatego własny kanon estetyczny należy odsunąć nieco na bok.
Czcionka: wybór odpowiedniej
Odpowiedź na to pytanie nie jest wcale taka prosta. Wybór czcionki zależy od:
- Urządzenia, na które została zaprojektowana aplikacja docelowa
- Grupy docelowej
Tańszy iPhone stanie się nieopłacalny. Apple zmienia politykę względem wydajności smartfonów
Czcionka a urządzenie
Po pierwsze, należy sobie odpowiedzieć na pytanie: jakie urządzenie będzie obsługiwało moją aplikację? Jeśli zlecenie dotyczy projektu strony internetowej na komputery, lepiej postawić na czcionki minimalistyczne i proste. Jednak jeśli chcemy podkreślić jakieś hasło, czy cytat, możemy użyć fontu szeryfowego. W tym wypadku rozmiar zdecydowanie ma znaczenie. Duża czcionka to dobry pomysł, ponieważ zwiększa to czytelność na dużym ekranie. A o to kilka przykładowych fontów od Google fonts, które spełniają powyższe wymogi:
- Open Space
- Lato
- Poppins
- Noto sans display
Nieco inaczej sprawa wygląda gdy mamy zrealizować projekt produktu na urządzenia mobilne. O ile font powinien być również prosty i funkcjonalny, o tyle nie możemy przesadzić z wielkością. Mam tu na myśli zarówno bold, jak i size. Za duża czcionka może zdecydowanie pogorszyć czytelność aplikacji. W konsekwencji użytkownik będzie czuł się przytłoczony. Kategorycznie zabraniam i zakazuje stosowania fontów szeryfowych na urządzeniach mobilnych.Poniżej podałam przykładowe czcionki, które dobrze będą sprawdzały się na urządzeniach mobilnych.
- Inter
- Rubik
- Kanit
- Signika
Czcionka a grupa docelowa
To bardzo ważna część każdego projektu. Tak naprawdę jest to jeden z pierwszych etapów tworzenia produktu. Jak wiadomo ludzi, możemy podzielić na wiele różnych kategorii i grup. Oczywiście moglibyśmy tak dzielić ludzi w nieskończoność, jednak nie miałoby to sensu, ponieważ stracilibyśmy sporo czasu. Toteż najważniejszymi dla projektanta kategoriami są:
- Płeć użytkownika
- Wiek użytkownika
- Pochodzenie grupy docelowej
- Potrzeby użytkowników
Co ma wspólnego z tym czcionka? Całkiem sporo, ponieważ w zależności od tego, jaki font wybierzemy, będziemy mniej lub bardziej docierać do określonych odbiorców. I tak np.: jeśli mamy stronę internetową z czcionką szeryfową, możemy bardziej przyciągać żeńską część użytkowników. Natomiast możemy się pożegnać z osobami, które mają problemy ze wzrokiem i potrzebują mieć bardzo wyraźny i czytelny obraz. Jeżeli zależy nam na zwiększeniu dostępności to musimy użyć takiej czcionki, która będzie przyciągać osoby bez dysfunkcji, jak i niepełnosprawne.
Wiek grupy docelowej również ma znaczenie. Gdy chcemy uderzyć w młodą grupę osób, dobrym wyborem będzie bardziej „fikuśny” font np.: Righteous. Jeżeli będą to osoby starsze to raczej celujemy w czcionki o prostym formacie.
Tak samo powinniśmy pamiętać o aspekcie kulturowym. Pewne czcionki mogą nie być dostępne, dla niektórych krajów. Mam nadzieję że ta krótka instrukcja dotyczącą rodzaju czcionki pomoże wam podczas tworzenia aplikacji.