Jeśli są tu fani Amazona i zakupów poprzez tę platformę, mam dla nich – być może – interesującą wiadomość: od teraz możecie stać się użytkownikami własnego medium społecznościowego Amazona – Amazon Spark. Co ciekawe, nie powinniście mieć problemów z przyzwyczajeniem się do niego, bowiem Spark łudząco przypomina… Instagram. Czyżby coś nowego w świecie mediów społecznościowych –
koniec ery kopiowania Snapchata?

Instagram i Pinterest w jednym

Użytkownicy tej platformy społecznościowej, która jest częścią mobilnej aplikacji Amazona, mogą przeglądać strumień zdjęć produktów, z których większość można kupić w największym amerykańskim sklepie internetowym. Od razu w oczy rzuca się, wspomniane już, uderzające podobieństwo do Instagrama, ale niektórzy zauważają także inspirację Pinterestem. Głównym celem Amazon Spark jest zainteresowanie i zainspirowanie użytkowników możliwościami wykorzystania produktów dostępnych w amerykańskim sklepie online, a w rezultacie – przekonanie ich do zakupu.

Jak działa Amazon Spark?

Zaraz po zalogowaniu się, użytkownik proszony jest o wskazanie swoich zainteresowań – może wybrać z listy nie tylko poszczególne typy produktów, lecz także kategorie tematyczne, między innymi: „podróże”, „fitness” itp.

spark1

Użytkownicy mogą nie być przekonani do przeglądania zwykłych, tradycyjnych zdjęć rzeczy do kupienia. Przyzwyczajeni do innych mediów społecznościowych, potrzebują osadzenia ich w nieco szerszym kontekście – stąd więc na zdjęciach znajdują się produkty niejako wtopione w otoczenie. Są one oznaczone żółtą kropką, która przekieruje nas na stronę, gdzie zapoznamy się ze szczegółową specyfikają danego przedmiotu i bezpośrednio dokonamy jego zakupu.

spark2 1

Każdy z użytkowników Sparka ma możliwość przeglądania, komentowania, obserwowania, ale tylko niektórzy mogą publikować własne treści. Do grona tych osób zaliczają się Ci, którzy wydali na Amazonie co najmniej 50 dolarów i aktywowali usługę „Prime”.

Co ciekawe, reklamowanie, promowanie, czy pozostałe formy zachęcia klientów do zakupów, zostały zakazane w regulaminie aplikacji. Przedsiębiorcy, którzy chcą wykorzystać nowy kanał komunikacji, mogą jedynie odpowiadać na pytania konsumentów, ale muszą wyraźnie zaznaczyć, że reprezentują daną firmę.

Kolejna nowość! Instagram testuje zdjęcia-sklepy

Idea – moim zdaniem – dość ciekawa, bazująca na tym, co jakiś czas temu testował Instagram. Mam jednak wątpliwości, czy kolejne medium społecznościowe będzie w stanie zainteresować użytkowników. Tym bardziej, że tak łudząco przypomina inne, które na rynku istnieje już od dłuższego czasu. Szanse na to są, według mnie, nikłe. Amazon Spark może być ciekawym uzupełnieniem mobilnej aplikacji sklepu, ale raczej ma niewielkie szanse na „samodzielne” zaistnienie na rynku social media. Platforma ta dostępna jest jak na razie jedynie w oficjalnej aplikacji Amazona na amerykańskie urządzenia z iOS – wersja na Androida ma pojawić się niebawem.