Gdybym miał wskazać pierwszą myśl związaną ze świetnym logo, wskazałbym bez wahania odświeżoną kreację Gumtree, o której pisała ostatnio Agata. Gdyby jednak kryterium wyboru były ramy czasowe zeszłego roku? Sprawa okazałaby się wcale nie taka prosta, bo wiele się w 2015r. w tej kwestii wydarzyło. Dlatego też postanowiliśmy zasięgnąć opinii wśród naszych znajomych twarzy jak i znajomych agencji.

Pytania były trzy, pytaliśmy o najbardziej udaną produkcję, przeciwstawnie tą najmniej udaną i jak przewidują trendy związane z logo na rok 2016. Oto co nam powiedzieli:

" rel="attachment wp-att-2269912304144_10208600911919143_8427804595445823724_o

Jacek Kłosiński

właściciel Agencji   Engram, bloger Klosinski.net

1. Najbardziej udana zmiana logo (lub nowa kreacja) w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Wybór nie był jednoznaczny, ale chyba postawię na zmiany, które pokazał Google. Nowym logo, ale też i całym podejściem do budowania portfolio marek poprzez Alphabet, wyznaczają dobre trendy. Perfekcyjna spójność, zgodność z duchem marki i estetyka. Warto brać z nich przykład.

2. Najmniej udana zmiana (lub nowa kreacja) logo w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Zdecydowanie logo Pomorskie. Nie tylko dlatego, że to moje województwo. Takie rzeczy nie powinny nigdy się wydarzyć, niezależnie od skali marki. Bolesna nauczka dla wszystkich, którzy uważają branding za łatwe zadanie. Projekt stał się synonimem spektakularnej porażki budowania wizerunku marki i obawiam się, że ten wizerunek trudno będzie zmyć przez długie lata.

" rel="attachment wp-att-22732pomorskie-small

3. Przewidywane trendy związane z logo na rok 2016?

Nie wydaje mi się żebyśmy stali przed perspektywą roku przełomowego, niosącego większe zmiany. Minimalizm będzie nadal miał się dobrze i ten trend jeszcze się nie nasycił. Myślę, że będziemy obserwowali jeszcze więcej projektów, których siła leży w całym systemie identyfikacji, a nie samym logo. Branding będzie zyskiwał coraz głębszego i wielopoziomowego znaczenia.

" rel="attachment wp-att-227861916348_10153791435857290_7595493060179599154_n-2Agata Szargot

Projektant, ilustrator, blogerka  DailyWeb.pl

1. Najbardziej udana zmiana logotypu (lub nowa kreacja) w zeszłym roku (skala lokalna i globalna)?
Jednogłośnie na najlepsza kreacje roku 2015 u mnie wygrywa Opera. Najgłośniejsza i najprzyjemniejsza dla oka zmiana, mimo tego , że subtelna, bardzo zapadająca w pamięć. W Polsce – Otomoto. (choć nie mogę nie wspomnieć, z czystej sympatii imienniczej, o Agacie – Meble).

2.Najmniej udana zmiana (lub nowa kreacja) logo w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

" rel="attachment wp-att-21587kfc-nowe-logoCiężko jednoznacznie mi określić się na skalę globalną, bo nie znam rynków każdego z państw z osobna. Mogę jedynie mówić o logach największych gigantów, a te jednak inwestują sporo w tego typu przedsięwzięcia i przeważnie nie ma rażących i ziejących zgorszeniem zmian. Nie podoba mi się natomiast zmiana logo KFC, gdzie poczciwy Sanders wygląda jak wielki łeb z rączkami i nóżkami, zamiast swoją muchą. Za to nie ulega wątpliwości, że w kraju najgłośniej było o Pomorskim, choć o egzekwo biją się logo sejmowe wraz ze Stadionem Narodowym.

3. Przewidywane trendy związane z logo na rok 2016?

Chyba nie odkryję niczego nowego jeśli powiem, że od ładnych paru lat upraszczamy co się da, spłycamy, wywalamy gradienty, zmieniamy formy na mniej skomplikowane, ograniczamy czcionki oraz linie. Czekam naprawdę z niecierpliwością na moment, gdzie jak zawsze sinusoida artystyczna, mająca swoje górka i dołki, odbije w zupełne nowym kierunku, gdzie wrócą do łask mocne przejścia kolorów i tła logo.
TO będzie rewolucja! Ale to jeszcze nie na 2016r.

" rel="attachment wp-att-22697istrze_00105382

Krzysztof Nikiforuk

Art Director w agencji interaktywnej  KERRIS

1.Najbardziej udana zmiana logo (lub nowa kreacja) w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Globalnie:

Niewątpliwie najwięcej szumu w tym roku wywołał rebranding Google, który uważam za bardzo udany. Wizualnie mała zmiana: krój szeryfowy zastąpił bezszeryfowy. Jednak nie przypisałbym tego sukcesu samemu logotypowi. Należy on do całej identyfikacji. Proces jej tworzenia wciąż trwa. Najpierw zaprezentowano styl graficzny “Material Design” oraz uspójnienia aplikacji webowych i tych na smartfony. Później przyszedł czas na nowy logotyp i zmiany wizualne w usługach. Google stworzyło środowisko, w którym wszystko współgra, jest proste, czytelne i ładne. Wystarczy popatrzeć na animację logotypu. Nie da się jej nie lubić.

Lokalnie:

" rel="attachment wp-att-22737001Na szczególną uwagę zasługuje logotyp Polskiej Ligi Futbolu Amerykańskiego, wykonany w czytelnym i nowoczesnym stylu. Pomiędzy starą a nową wersją znaku graficznego istnieje gigantyczna przepaść. Nowy projekt wygrywa w każdym aspekcie. Skrzętnie ukryta piłka w minimalistycznej tarczy to eleganckie rozwiązanie. Czerwień i biel zgodne z ustawowymi barwami narodowymi świetnie komponują się z szarą typografią. Całość bez dwóch zdań kojarzy się z Polską i futbolem. Skłamałbym mówiąc, że jest to dobry projekt. On jest po prostu świetny!

2.Najmniej udana zmiana (lub nowa kreacja) logo w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Globalnie:

" rel="attachment wp-att-22743ihop_logo_detailW czerwcu odbyła się prezentacja nowego logotypu amerykańskiej restauracji IHOP. Nazwa, która w rozwinięciu brzmi International House of Pancakes, mówi sama za siebie. Naleśniki na śniadanie, obiad i kolację. Po 20 latach dokonano odświeżenia przestarzałego logotypu i uwaga: wyszło bardzo, bardzo źle. Nowe logo miało nawiązywać do uśmiechu i zachęcać do wstąpienia do restauracji. Przedstawienie roześmianych buzi zajadających się naleśnikami to przecież idealny zabieg marketingowy. Ja jednak widzę w nim karykaturę hiperaktywnego dziecka na glukozowym haju. W sieci logotyp przyrównano m.in. do twarzy klauna.

Lokalnie:

" rel="attachment wp-att-22747sejmUdana zmiana logotypu to taka, która wpisuje się w aktualne trendy projektowe, jest nowoczesna, lecz nie musi podobać się każdemu. Niestety logo sejmu nie spełnia dwóch pierwszych założeń, a trzecie za to spełnia w nadmiarze. Komunikacja wszystkich instytucji rządowych czy państwowych powinna być spójna, również na poziomie identyfikacji wizualnej. Godło z nazwą instytucji załatwiłoby sprawę w 100%. Niestety brakuje jej w tym przypadku, tak jak brakowało jej w przypadku projektu wybranego przez Ministerstwo Zdrowia w 2014 roku. Nowy znak graficzny sejmu jest niekoherentny i przedpotopowy. Gdyby interpretować stan państwa przez pryzmat zmiany logotypu można by odnieść wrażenie, że zamiast rozwoju mamy gigantyczny regres.

3.Przewidywane trendy na rok 2016?

Wydaje mi się, że w 2016 większość zmian zmierzać będzie w kierunku stylu płaskiego projektowania (flat design). W przypadku logotypów jest to pozbycie się cieni, gradientów itp., co wiąże się z uproszczeniem całej kreacji. Zazwyczaj jest to dobry zabieg. Trzeba jednak uważać na to, by logotypy nie stały się przeciętne i zbyt do siebie podobne. Czasem lepiej jest zamiast na flat design postawić na zwyczajny minimalizm. Less is more – tego się trzymajmy.

" rel="attachment wp-att-227003b193d9

Bartek Kotowicz

Managing director – ENGRAM branding agency, prowadzący brandingowy.pl

1. Najbardziej udana zmiana logo (lub nowa kreacja) w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Jeśli mowa o zmianie, która najbardziej się udała, to palmę pierwszeństwa bezapelacyjnie dzierży Google. Uważam tak głównie dlatego, że zmianie uległ znak, który przez wielu był nazywany ikoną brandingu. Nie sama zmiana, jej poziom estetyczny czy funkcjonalny uderzył ale przede wszystkim głęboka różnica pomiędzy „przed” a „po”. Mam również wrażenie, że trafność zmian została również zrozumiana i dobrze zaakceptowana przez odbiorców marki. To rzadka sytuacja aby głośny rebranding nie wzbudził lawiny negatywnych emocji.

2. Najmniej udana zmiana (lub nowa kreacja) logo w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Mówi się, że leżącego się nie bije. Dlatego o brandingu Pomorskiego wolałbym tak po ludzku milczeć. Ciężko jednak przejść obojętnie nad znakiem, który godzi w standardy i boli nawet osoby nieszczególnie uwrażliwione na estetykę. Ciężko również zrozumieć potrzebę dokonanej zmiany. Próżno we znaku (i w zmianie) odnaleźć sens oraz znaczenie. To nietypowe ale znak w swoim przepychu jest ekstramalnie pusty i milczący.

" rel="attachment wp-att-22733merck_logoWciąż mam duży problem z interpretacją i racjonalną oceną nowego wizerunku marki Merck. Logotypu jak i całego systemu wizualnego. Z jednej strony mamy branding odważny, idący pod prąd i przełamujący nudne schematy branży medycznej. Analizując go zadaje sobie pytanie „Jeśli nie tak ma wyglądać mityczna unikalność marki to jak inaczej”? No właśnie! Z drugiej strony jego nachalność i pewien bałagan wizualny razi moje oko i wzbudza wątpliwości.

3. Przewidywane trendy związane z logo na rok 2016?

Nie wiem czy pojawią się zupełnie nowe trendy. Na pewno jednak kilka aktualnych trendów nabierze w 2016 jeszcze bardziej na sile. Co ciekawe są to trendy trochę nawzajem się wykluczające. Minimalizm kolorystyczny, typograficzny oraz oszczędność form wyrazów to jedno. Logo o wielu alternatywnych wersjach, nie rzadko z animacyjną mutacją to drugie. Innym znaczącym trendem jest strategia odchodzenia od samego logo na rzecz innych nośników, które niekoniecznie w gorszy sposób, budują oczekiwane skojarzenia z marką (np. design opakowań, dźwięk, architektura placówek).

" rel="attachment wp-att-2278710885520_867479069940029_2507732675631757551_nŁukasz Szendzielarz

Projektant,  SEO, bloger   DailyWeb.pl

1. Najbardziej udana zmiana logo (lub nowa kreacja) w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Najbardziej udana zmiana logotypu, nowa kreacja? Nie da się jednoznacznie wytypować podium, uważam, że jest to kwestia gustu, nie da się jednoznacznie określić kto był naj, łatwiej mówić, o tych, o których było głośno, albo których zmiana odbiła się szerokim echem. Jak wiadomo w takich przypadkach najczęściej mamy do czynienia z falą hejtu, rzecz jasna chodzi o te mniej udane i tych nie brakowało w minionym roku. Na szczególne wyróżnienie zasługują te na które wydawane są bajońskie sumy, a najgorzej jeśli petro kasa na takie buble pochodzi z naszych własnych kieszeni, mowa tu oczywiście o kampaniach rządowych..

2. Najmniej udana zmiana (lub nowa kreacja) logo w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Logotyp województwa Pomorskiego, czyli kleks- to mój faworyt jeśli chodzi o te najgorsze. Począwszy od procesu tworzenia, rzekomo pół roku, po sumę jaka została na nie wydana. Nie widzę tutaj nic, nie wiem jaki autor miał przekaz, co chciał pokazać, wykrzyknik w żaden sposób nie kojarzy mi się z woj. Pomorskim, jedno się zgadza- hajs! Logotyp kosztował 90 tys. zł..

3. Przewidywane trendy związane z logo na rok 2016?

Jeśli chodzi o trendy na rok 2016 wydaje mi się, że będziemy mieć mocny powrót do przeszłości, dotyczy to całej kreacji wizualnej. Logotypy będą minimalistyczne i przywoływać będą dawne czasy. Proste kształty i dynamika prowadzonych linii, bardzo mocno typografia i liternictwo, kochamy to, prawda? Pewnie, że tak! Geometria w połączeniu z liternictwem będzie kreować typograficzne znaki, które przyciągną wzrok i z łatwością dadzą się interpretować. Nie zabraknie również minimalistycznych piktogramów, które dopełniać będą stonowane nazwy firm u boku. Ale przede wszystkim nie zabraknie bubli, będzie ich sporo, wraz z rozwojem świadomości ludzi, będą pojawiać się osoby, które niekoniecznie prawidłowo będą inwestować swoje środki w kreowanie identyfikacji dla swoich firm. Będzie to widać, to widać już, uwaga, będzie tego więcej :)

Krzysztof Karaś

Twórca bloga Branding Monitor, marketingowiec, projektant.

" rel="attachment wp-att-22701K002-03aM2

Na początku chciałem zaznaczyć, że wybór po jednym rebrandingu w zadanych kategoriach, to naprawdę niełatwa sprawa. W ciągu roku pojawia się wiele zmian: lepszych, gorszych, głośniejszych i tych przeprowadzanych po cichu. Skupiłem się na tych szerzej zakomunikowanych na rynku, a i tak przy każdej kategorii miałem przynajmniej kilku kandydatów, z których wybrałem następujące projekty:

1. Najbardziej udana zmiana logo (lub nowa kreacja) w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Ze względu na trwający jeszcze plebiscyt RE:PL 2015 organizowany pod szyldem Branding Monitor nie chciałbym się póki co wypowiadać nt. najlepszej zmiany w Polsce, aby nie być posądzonym o stronniczość.

Globalnie 

" rel="attachment wp-att-19189Logitech-ElettricoLogitech Być może ku zdziwieniu wielu osób, wcale nie pojawił się tutaj Google, który jest wspominany w wielu innych zestawieniach. Moim zdaniem Logitech przeprowadził o wiele lepszą zmianę i całkowicie zasłużył na miano najlepszej globalnej metamorfozy w 2015. Stary, dość skomplikowany i niewiele mówiący znak zastąpił nowoczesnym i zdecydowanym logotypem. Smaczku temu rebrandingowi dodaje także bardzo ciekawy dobór kolorów uzupełniających identyfikację, które mimo swej jaskrawości nie sprawiają wrażenia chaosu. Ponadto zapowiedź zupełnie nowych produktów pod marką Logi jest wyraźnym sygnałem, że rebranding w przypadku Logitecha, to nie tylko wymiana logo, a znacznie głębszy proces. I za to brawa, za kompleksową zmianę!

2. Najmniej udana zmiana (lub nowa kreacja) logo w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Lokalnie:  Pomorskie

W tej kategorii nie było chyba silniejszej kandydatury. W minionym roku miałem do czynienia z wieloma nieudanymi zmianami, ale tylko Pomorskie przeprowadziło zmianę, która nie spodobała się projektantom, mieszkańcom, internautom, a nawet prokuraturze. Bardzo niskiej jakości znak, za który zapłacono horrendalną sumę, a do tego szereg wątpliwości co do prawidłowego procesu wyboru wykonawcy, nie mógł zostać pominięty i niezauważony. Bezdyskusyjne „zwycięstwo”.

Gobalnie: WizzAir

" rel="attachment wp-att-22750nowe-logo-wizzairW 2015 roku również poza granicami naszego kraju popełniano fatalne zmiany. Po głowie chodziły mi m.in. Verizon, DPD, Facebook, czy English Football League, ale ostatecznie wybrałem modyfikację znaku węgierskich linii lotniczych WizzAir. Nienajgorsze logo zastąpiono z nieznanych przyczyn znacznie gorzej wykonanym projektem. Nowe logo, funkcjonujące od maja ub. roku jest wyraźnym krokiem wstecz w rozwoju wizualnych aspektów tej marki. Stało się zdecydowanie mniej czytelne, a wykorzystanie gradientu na pewno nie dodaje mu nowoczesności. Najlepsze jest to, że w ślad za „odświeżeniem” znaku nie poszły praktycznie żadne inne zmiany w identyfikacji, więc tak naprawdę ciężko powiedzieć czemu miał służyć ten lifting.

3. Przewidywane trendy związane z logo na rok 2016?

W tak dynamicznych obszarach jakimi są branding i współczesny marketing ciężko jest prognozować jakiekolwiek masowe zachowania, bo marki, aby się wyróżniać, wolą takich unikać. Można jednak starać się wskazać bardzo ogólne zjawiska, które wydają się być najbardziej prawdopodobne do zaistnienia.

Większość przeprowadzanych zmian wskazuje na podtrzymanie w bieżącym roku rozwoju minimalizmu. Ponieważ staje się on coraz bardziej powszechny, niewykluczone że wśród większych podmiotów i marek mogą pojawić się sporadyczne próby jego przełamania innymi stylami i kierunkami. Mniejsze podmioty będą natomiast starać się raczej gonić pionierów i nadrabiać straty. Nadal powinniśmy mieć więc częściej do czynienia ze zmianami „spłaszczającymi” i upraszczającymi znaki, niż z tymi, które je komplikują i uwypuklają.

Wydaje mi się, że coraz większą uwagę (przede wszystkim w Polsce) będzie się przykładać także do spójności całej identyfikacji, która niewątpliwie pomaga w budowie marki.

Stopniowo powinna także wzrastać rola odpowiedniego i przemyślanego doboru kolorystyki, zwłaszcza wśród mniejszych podmiotów, które stosują skrajnie niepasujące, a często także zupełnie przypadkowe barwy. Atrakcyjna kolorystyka plus spójny system wizualny są jednymi z kluczowych elementów brandingu i szansą na łatwiejsze wykreowanie silnego wizerunku.

Oczywiście pod warunkiem prawidłowego wdrożenia i konsekwentnego użytkowania stworzonego systemu identyfikacji.
Takie wnioski można wysnuć na podstawie dotychczasowych działań różnych firm. Trzeba jednak pamiętać, że branding to nie matematyka i jaka okaże się rzeczywistość dowiemy się tak naprawdę 31. grudnia bieżącego roku.

" rel="attachment wp-att-227021620888_10202901011996737_1083819709_n

Andrzej – Ludwik Włoszczyński

Projektant, grafik, doradca, e-alw.pl

1. Najbardziej udana zmiana logo (lub nowa kreacja) w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Dla mnie najbardziej interesująca w 2015 r. była nowa identyfikacja Opéra de Saint-Étienne, projektu studia Grapheine /Francja. Drugim rebrandingiem, który mi się podobał, była zmiana identyfikacji firmy produkującej maszyny poligraficzne Heidelberg.

Poza tym, mówiąc szczerze, szału nie ma, choć kilka poważnych rebrandingów miało miejsce, jak Facebook, Google, DPD.

Z polskich: Kontrowersyjna może, ale ciekawa, identyfikacja UMK w Toruniu. Dobry znak money.pl. Dodał bym tu także nowe logo Słupska, studia RioCreativo, jest to bodaj pierwszy, u nas, projekt znaku miasta wychodzący bezpośrednio z herbu i muszę stwierdzić iż jest to właściwy kierunek (vide Amsterdam), przełamujący dotychczasowe standardy nijakości. Dodam jeszcze dobry znak „O TU _” autorstwa studia Engram.

2. Najmniej udana zmiana (lub nowa kreacja) logo w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Może nie tyle najmniej udana, co najbardziej spektakularna wpadka, czyli logo olimpiady w Tokio 2010. Komentować nie ma co, nie kopie się leżącego. Co najwyżej warto odnotować iż po tej wpadce organizatorzy na otwarty konkurs otrzymali 14 tysięcy nowych propozycji znaku, no i mają spory kłopot z wyborem.

Z polskich znaków, niestety, palma pierszeństwa należy do znaków promocji terytorialnej, jest tego sporo, więc pewnie wszystkich nie wymienię – Gmina Biszcza, Pomorskie, Małopolska, Międzyrzecz, gmina Luzino, Głogów, Bytom, Dąbrowa Górnicza. Było też nieco chyba nieprzemyślane logo toru jeździeckiego Partynice/Wrocław i zmiana logo Stadionu Narodowego, no i nieszczęsny znak Sejmu.

3. Przewidywane trendy związane z logo na rok 2016?

Jeden trend będzie na pewno obecny, a i przewiduję jego dynamiczny rozwój w następnych latach. Będzie to połączenie minimalizmu z wtórnościami, powielaniem, mimowolnym lub nie, starych konceptów. Niestety wszystko na to wskazuje, że od tych coraz podobniejszych znaków, zapożyczeń i inspiracji ucieczki, poprzez minimalizm, nie tylko nie ma, ale to właśnie on jest ich przyczyną.

" rel="attachment wp-att-22705Kacper Biernacki

Kacper Biernacki

Art Director  Grupa Adweb

1. Najbardziej udana zmiana logo (lub nowa kreacja) w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Najważniejszym elementem identyfikacji wizualnej firmy jest logo. To właśnie ono umiejscawia daną markę w przestrzeni skojarzeń grup docelowych, determinuje kierunek w jakim będzie komunikowała się reklama. Nie powinno jednak ono istnieć samodzielnie. Potrzebne jest pewnego rodzaju dookreślenie poprzez inne elementy systemu identyfikacji wizualnej takie jak kolorystyka, typografia, kompozycja zdjęć używanych w komunikacji czy kwestia różnic z logach submarek.

Próby sprostania tym założeniom najciekawiej prezentują się w przypadku dużych firm, które istnieją w świadomości konsumentów od dłuższego czasu. W ubiegłym roku miało miejsce kilka bardziej lub mniej udanych rebrandingów – zarówno na rynku globalnym jak i naszym lokalnym, polskim.

Ciężko stwierdzić jednoznacznie, które z zeszłorocznych „odświeżeń” było w skali globalnej tym „najlepszym”. Osobiście, moją uwagę najbardziej zwrócił rebranding firmy Logitech. Do zeszłego roku posługiwała się ona logiem, którego sygnet odbiegał od istniejących standardów. Nie uważam, że było ono brzydkie – jedynie nieco archaiczne. Podczas odświeżania wizerunku marki zdecydowano się zrezygnować z sygnetu a postawić na typografię z urozmaiceniem w postaci ciekawego kształtu litery „g”.

" rel="attachment wp-att-22758Logitech-Azzurro

Wprowadzono też do komunikacji żywą, wręcz neonową kolorystykę. Dodatkowo firma wprowadziła nową markę produktów o nazwie „Logi”. Wszystko to razem kreuje wizerunek firmy nowoczesnej, dynamicznej i świeżej, co powinno odbić się bardzo pozytywnie na jej całościowym wizerunku.

Ciekawe rebrandingi miały też miejsce u nas w kraju. Mnie najbardziej zaintrygowało nowe logo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jest to projekt dość kontrowersyjny a zdania o nim bardzo podzielone. Osobiście uważam, że sam znak jest bardzo przemyślany. W sposób minimalistyczny (i to najbardziej jak to tylko możliwe) pokazano to, z czego zasłynął patron uczelni – teorię heliocentryczną. Sam znak jest bardzo czytelny i uniwersalny.

To, czym zachwyciła mnie cała koncepcja, jest to jak zaprezentowano poszczególne wydziały (które można potraktować jako submarki). Pokazują one ideę i wzmacniają przekaz znaku symbolizującego teorię, z której zasłynął Kopernik. Robią to w sposób zarówno widoczny i czytelny, jak i spójny i nieinwazyjny. Mimo wielu kontrowersji uważam ten rebranding za bardzo udany.

2. Najmniej udana zmiana (lub nowa kreacja) logo w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Niestety nie zawsze proces odświeżania wizerunku marki kończy się tak dobrze jak w wypadku Logitech. Moim zdaniem zadaniu nie sprostała firma WizzAir. Zmiana logotypu, której dokonali w zeszłym roku wydaje się na pierwszy rzut oka niewielka – zdecydowano się na zachowanie istniejącego kształtu, ale przezroczystego w środku i jedynie obrysowanego. Niestety wygląda to dość nieciekawie. Użycie gradientu kolorystycznego na znaku według mnie pogłębia efekt słabej prezencji loga. Wcześniejsze podobało mi się dużo bardziej :)

3. Przewidywane trendy związane z logo na rok 2016?

Jeżeli chodzi o trendy w projektowaniu logotypów w roku 2016, nie spodziewałbym się rewolucji. Myślę, że dalej będzie to spokojna ewolucja polegająca na jeszcze większym uproszczaniu sygnetów, bądź w ogóle rezygnowaniu z nich na rzecz typografii. W coraz mniejszym użyciu będą też przejścia tonalne, a używane kolory będą coraz żywsze, intensywniejsze. Zwiększała będzie się też spójność całej komunikacji – logo, kolorystyka, profile na portalach społecznościowych, materiały reklamowe, itd. będą projektowane tak, żeby tworzyć całość i jednoznacznie określać dany brand

" rel="attachment wp-att-2270610497160_10202465711124024_2602204996869197086_o

Michał Radziejowski

projektant,  Radziejowski.

1. Najbardziej udana zmiana logo (lub nowa kreacja) w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Chociaż nie lubię generalnie znaku Google, to jednak muszę przyznać, że ich tegoroczny redesign wypadł naprawdę dobrze i w ciągu jednego dnia nadgonili kilka lat trendów projektowych.

Oprócz tego mała, ale bardzo korzystna zmiana zrobiona przez spotify, które zrezygnowało z paskudnego gradientu w znaku.

Jako fan koszykówki, bacznie przyglądam się też zmianom znaków drużyn NBA, które chcą pozostać w swoistym klimacie jakie ma NBA, ale jednocześnie gonić za projektowymi trendami. Na dobre wyszła zmiana, jaką przeprowadził team Milwaukee Bucks, uprościli sygnet i typografię pozostawiając całość wciąż mocno identyfikującą swoją markę i drużynę.

BYŁO, a JEST:

" rel="attachment wp-att-22762exploring-the-milwaukee-bucks-redesign-with-doubleday-cartwright-02. Najmniej udana zmiana (lub nowa kreacja) logo w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

" rel="attachment wp-att-22766paypal-thumb-583x265-131111Najmniej udana zmiana: Według mnie była to zmiana przeprowadzona przez PayPal, tak naprawdę niewiele zmienili, logo wciąż jest nieciekawe, mało atrakcyjne wizualnie, a do tego średnio użytkowe, bo w wersji monochromatycznej będzie wyglądać fatalnie.

3. Przewidywane trendy związane z logo na rok 2016?

Sądzę, że w 2016 roku z uwagi na to, że coraz więcej ludzi robi aplikacje mobilne, królował wciąż będzie minimalizm i prostota formy, ale po roku, w którym, moim zdaniem czerń i biel wiodły prym, pojawi się więcej projektów opartych o kolory.

" rel="attachment wp-att-22728rd-1

Rajmund Dziemaszkiewicz

Creative Manager / zjednoczenie.com

1. Najbardziej udana zmiana logo (lub nowa kreacja) w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Okazuje się że w 2015 roku wiele film i instytucji zabrało się za odświeżenie lub zmianę swojej identyfikacji. Dotyczy to naszego polskiego jak i światowego podwórka i są to Rainbow, Eurosport, Google, KFC, Gumtree, Polnord, Auchan, Lenovo. Wymienione marki nie poszły zbyt daleko w zmianach, ograniczyły się do liftingu, który polegał na uproszczeniu znaku, co w efekcie spowodowało ciekawe efekty tych zmian.

" rel="attachment wp-att-16773nowe-otomotoJako przykład moim zdaniem bardzo ciekawej zmiany identyfikacji chciałbym podać serwis ogłoszeniowy Otomoto. Z okazji 10 urodzin serwisu zmienił swoją identyfikację i zrobił to w interesujący sposób. Zmiany dotyczyły logo, serwisu www, aplikacji mobilnej oraz komunikacji. Agencja odpowiedzialna za zmiany poszła w kierunku obecnie obowiązujących trendów i zaproponowała identyfikację w oparciu o flat design, łączącą elementy graficzne, typografię oraz zdjęcia. W efekcie mamy nierewolucyjny, ale wyróżniający się wizerunek lidera polskich serwisów ogłoszeniowych.

2. Najmniej udana zmiana (lub nowa kreacja) logo w zeszłym roku (skala lokalna/globalna)?

Z uwagi na to że jestem mieszkańcem województwa pomorskiego czuję się w obowiązku, żeby jako najmniej udany projekt logo w 2015 roku podać właśnie nowy znak graficzny woj. pomorskiego. Po tym jak logo zostało zaprezentowane w internecie pojawiła się fala hejtu i drwin. Nie chodzi mi o to, że ogólna krytyka może być tutaj wyznacznikiem, bardzo ciężko jest ocenić taki utwór jak logo, jest to w jakimś sensie subiektywne dzieło, które komuś może się podobać, a komuś nie. Ale mam wrażenie że w przypadku nowego logo województwa pomorskiego taka zasada nie obowiązuje. Otóż projekt ten jest po prostu niefajny i mam tu ma myśli typografię, kolory, styl i pomysł. Nie rozumiem idei tego projektu, dlatego jednoznacznie uznaję logo woj. pomorskiego jako zwycięzcę w kategorii najmniej udany rebranding 2015 roku.

3. Przewidywane trendy związane z logo na rok 2016?

Ciężko jest przewidywać trendy związane z tworzeniem identyfikacji z dwóch powodów. Pierwszym z nich jest fakt, iż identyfikacja powinna przede wszystkim podążać za zasadą uniwersalności, tak aby realizowane projekty miały potencjał na bycie dobrze postrzeganymi przez długi czas. Z drugiej strony od czasu do czasu obserwujemy całkowite złamanie tej zasady i pójście w zupełnie nowym do tej pory nie obserwowanym kierunku. I mam tu na myśli identyfikację mBanku, który wyłamując się z pewnej konwencji zachęcił innych to bardziej odważnych kroków przy zmianie lub tworzeniu identyfikacji.

Mimo to w mojej ocenie w 2016 roku będziemy obserwować kontynuację obecnie panujących trendów czyli upraszczania i spłaszczania projektów. Jako element, który może odegrać większą rolę to „zabawa” kolorem, czyli bardziej odważne wykorzystanie wielu kontrastujących barw.

Podsumowanie

Mówią, że są gusta i guściki. Jak się jednak okazuje, Ci najlepsi jak i Ci najgorsi zostali wskazani kilka razy. Są także wyjątki, ale te z reguły potwierdzają regułę. Można śmiało rzec, że prawdziwym logo wygranym zostało Google jak i Logitech, gdyż to właśnie te przemiany padały w zestawieniu najczęściej. Ja podzielam to zdanie, jednakże bardzo mnie cieszy pojawienie się z zestawieniu Otomoto, który wypadł całościowo naprawdę fenomenalnie.

Największy przegrany? Przyznam szczerze, że zanim postanowiłem wysłać pytania do naszych znajomych twarzy, ja także postawiłem swój typ na logo województwa pomorskiego. Nie tylko dlatego, że jestem przedstawicielem tego województwa, ale dlatego, że jest ono absolutnie nieprzemyślane i z pewnością można było je zrobić lepiej.

Ku mojemu zaskoczeniu, trendy przewidywane na aktualny rok były bardzo spójne. Wedle opinii naszych ekspertów będziemy mieli do czynienia z postępującym upraszczaniem logo. Minimalizm jest zdecydowanie dobrym kierunkiem. Oby bieżący rok okazał się rokiem doskonałych zmian, a powyższe przykłady zarówno niech staną się wzorem do zmian, tych bardziej i mniej rewolucyjnych.