W najnowszym badaniu UKE urząd przepytał internautów o kwestie związane z siecią, smartfonami oraz o to, jak oceniają dostępność internetu i ceny. Aż czterech na dziesięciu respondowanych nie wiedziało nawet, jaka technologia odpowiada za dostęp do stron internetowych w telefonie.

Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że urządzenia mobilne są dziś tak popularne, że spora grupa użytkowników smartfonów to, tak zwane „osoby nietechniczne”. Przez rzeczone stwierdzenie mam na myśli określenie usera, który nie chce zagłębiać się w technikalia czy poznawać metod działania poszczególnych rozwiązań. Sęk w tym, że korzystając z jakiegoś rozwiązania, powinniśmy legitymować się, choćby minimalną wiedzą na jego temat. W Polsce nie wygląda to dobrze.

Nie chcę, naprawdę nie chcę być malkontentem, natomiast musiałem zwrócić Waszą uwagę na pewne kwestie. Na szczęście nie wszystkie odpowiedzi na zadane pytania zaskakiwały negatywnie. Ba, z niektórych możemy dowiedzieć się tego, jak naprawdę prezentuje się polski krajobraz usług mobilnych.

UKE zapytało Polaków, co sądzą o internecie w smartfonie

UKE

Konsumenckie badanie klientów indywidualnych z 2023 roku pozwoliło Urzędowi Komunikacji Elektronicznej opracować specjalny raport, traktujący o rynku telekomunikacyjnym w Polsce. Z całym dokumentem możecie zapoznać się, pobierając go za darmo ze strony UKE. Ja chciałbym jedynie przytoczyć ciekawe elementy, znajdujące się we wspomnianej dokumentacji.

Na pytanie „Czy orientuje się Pan/i w jakiej technologii świadczone są Panu/i usługi telefonii ruchomej podczas połączeń głosowych?”, aż 40% respondentów odpowiedziała „nie wiem”. Jest to o tyle przerażające, że wskaźnik (3G, 4G, 5G) pojawia się na ekranach smartfonów jako ikonka, którą widać niemal zawsze. Mimo to aż 80% badanych korzysta z internetu mobilnego w telefonie komórkowym. Dotyczy to zarówno osób w wieku 15-44 lat (98%) jak tych, które przekroczyły 60 lat (42%).

Uspokoiło mnie to, że aż 79% osób zna wielkość pakietu danych w swoim urządzeniu. W 86% przypadków paczka pochodzi z abonamentu, natomiast 10% wybiera oferty przedpłacone, czyli pre-paid. Do czego używamy internetu w smartfonie? Rzućmy okiem na TOP 5 odpowiedzi:

  • Wyszukiwanie informacji
  • Korzystanie z poczty elektronicznej
  • Korzystanie z komunikatorów internetowych
  • Korzystanie z bankowości internetowej
  • Korzystanie z mediów społecznościowych

Rzekłbym, standard. Do jakich czynności najrzadziej wykorzystujemy smartfony? Okazuje się, że do poszerzania sieci kontaktów zawodowych, do poszukiwania pracy, do edukacji i sprzedaży przez internet. Nieco mnie to zaskoczyło, szczególnie że właśnie te punkty są przeze mnie i bliskie mi osoby realizowane priorytetowo.

Gamingowy POCO X6 Pro w naszych rękach. Pierwsze wrażenia z użytkowania taniego flagowca

Jesteśmy zadowoleni?

Tak i nie. Wysoko oceniamy jakość obsługi klienta na rynku telekomunikacyjnym w Polsce, podobnie jak dopasowanie do potrzeb klienta i jakość usług. Przeszkadza nam brak przejrzystości w ofertach i niska skuteczność reklamacji. Czy wnioski pokrywają się z Waszą opinią? Dajcie znać w komentarzach pod wpisem.