Pracując w branży handlowej, odwiedzam wiele firm. Od typowych kilkuosobowych startupów po duże międzynarodowe przedsiębiorstwa. O ile te duże dawno zadbały o własną stronę profesjonalnie, te mniejsze, a czasem i średnie, nie mają ich w ogóle. Czasem, gdyby nie pinezka w Google Maps, firma nie istniałaby w świecie www. Czy jest to zatem aż tak trudne? Nie musi!

Zacznijmy od tego, że żaden biznes nie działa bez pomysłu, planu i współpracy. Nie inaczej jest w przypadku strony www. Sposobów na zaistnienie jest wiele, od prostej strony www w formie wizytówki, albo fanpage’a na FB, po profesjonalnie przygotowane strony www przez zewnętrzny zespół. Przy wyborze swojego sposobu na dotarcie poza lokalnego klienta należy przeanalizować, do kogo chcemy dotrzeć, jaki mamy budżet, jaka jest nasza wiedza na temat obsługi strony oraz komu powierzyć hosting naszej strony.

Czy potrzeba mi strony?

Zakładam, że osoby nas czytając, wiedzą dobrze, że strona www to podstawa w dzisiejszych czasach. Znajdziemy jednak przykłady firm, które bez strony mają zapewnioną pracę na lata. Jak to zatem możliwe?

website

Wszystko zależy od naszej działalności oraz klientów. Wybór „czy” i „jak” się promować, zależy głównie od tych czynników. Firma wykonująca mocno wyspecjalizowane usługi, które są interesujące dla wąskiego grona, dotrze pocztą pantoflową do zainteresowanych. Dla takiego zakładu strona internetowa byłaby tylko prestiżowym dodatkiem. Jest to jednak bardzo specyficzna sytuacja. We wszystkich innych przypadkach strona internetowa jest wizytówką, która nas promuje. Jeżeli zatem zależy nam, aby postrzegali nas jako profesjonalistów, powinniśmy mieć stronę, która taką wizję stworzy.

Skoro już wiadomo, że strona internetowa to podstawa, czas na wybór środka promocji. Na rynku mamy proste rozwiązania, jak fanpage na Facebooku, szablony stron, gotowe portale tematyczne, jak np. pizza portal albo własna strona skrojona na miarę.

Fanpage

Fanpage

Rozwiązanie z tych najprostszych. Zakładamy konto, wpisujemy informacje o działalności, logo i gotowe. Każdy, ale naprawdę każdy, kto ma prywatnie Facebooka, da radę sobie z tym zadaniem. Ale czy serwis społecznościowy to dobre miejsce na promocje swojej działalności? To zależy. Jeżeli wykonujesz rękodzieła, malujesz, wykonujesz domowe naprawy, które kierowane są do prywatnych osób to, jak najbardziej tak. Prywatna osoba, przeglądając Facebooka, może trafić na Twoje prace, skontaktować się z Tobą i uzgodnić, co trzeba. Ty jako usługodawca otrzymujesz łatwy interface i aplikację na telefon. Czego zatem chcieć więcej? A no wiele, bo takie rozwiązanie nie pozwala kompletnie na dostosowanie strony pod swoje dyktando, nie oferuje własnej domeny, poczty e-mail, a do tego nie wygląda poważnie. Powracając do przykładu malarza – oferować swoje dzieła możesz poprzez fanpage, ale przy współpracy B2B wypadałoby mieć prostą stronę z ciekawą galerią.

Portale typu pizzaportal, znanylekarz itp.

pizza portal

Od strony ilości pracy dotykamy tutaj pewnego minimum. Od nas zależy, co i za ile oferujemy, reszta to praca pośrednika, czyli właściciela portalu. To do niego należy promocja strony i przyciągnięcie klienta. Do jego obowiązków należy też utrzymanie strony, zapewnienie przepustowości serwera i jego zabezpieczenie. Otrzymujemy zatem automatycznie dostęp do bardzo dużej liczby potencjalnych klientów, którzy kompletnie nas nie znając, składają kolejne zamówienia. Do nas należy sprostanie wymogom oraz oddanie pewnego procentu zysku.

pizza portal 2

To jest właśnie największy minus takiego rozwiązania, bo o ile fanpage na FB jest darmowy, a strona www to koszt kilkudziesięciu złotych miesięcznie, to tutaj mówimy o znacznie wyższych kwotach. Takie pyszne.pl zabiera około 13% + VAT za każde zamówienie! Efektem może być znaczny wzrost obrotów przy jednoczesnym spadku zysków. Po drugie, nie budujemy własnej marki. Przeciętny człowiek zna portal, ale prawdopodobnie nie pamięta nazwy twojej firmy i gdyby zniknęła, nie przejąłby się za bardzo. Jesteś jednym z wielu, więc jak nie Ty, to inny. Myślę, że takie rozwiązanie jest fajne na początku działalności, kiedy obawiamy się braku zainteresowania. Jak tylko będziemy mieli, co robić, powinniśmy budować własną markę poza portalem.

Zatem strona…. to może gotowiec na wix.com

wix com

Czemu nie. Płacimy abonament, wybieramy szablon, modyfikujemy je w prosty sposób przy pomocy kreatora pod siebie i działamy. Jest to zdecydowanie lepszy pomysł na budowanie marki niż wcześniejsze propozycje. Mamy własną domenę, modną stronę, a w przypadku firmy nawet płatności on-line. Brzmi świetnie, ale ma swój koszt. Takie rozwiązanie jest wygodne, a wygoda kosztuje. Miesięczny koszt to przynajmniej 45 zł miesięcznie, a w przypadku bogatszych pakietów nawet 120 zł. W tej cenie otrzymujemy nawet domenę na pierwszy rok. Niestety ich wybór jest średni. W tej cenie również mamy wiele obostrzeń co do ilości materiałów video na stronie, objętości strony itp. Dodatkowo powinniśmy zainwestować we własną skrzynkę e-mail czy domenę. Szybko okaże się, że prosta strona z szablonu to spory koszt i jeżeli ma to być tylko nasza wizytówka w sieci, może być to nieopłacalne.

Nie analizowałem tutaj możliwości tworzenia własnej strony bez szablonów na wix.com, bo zwyczajnie nie ma to sensu. Skoro chcemy stworzyć własną stronę od podstaw, to naturalnie stworzymy ją na tańszym hostingu.

Hosting własnej strony WWW na KRU.PL

kru 3

Tylko takie rozwiązanie daje nam największą swobodę działania w kreowaniu takiej wizji naszej firmy, jaką tylko zachcemy. Wraz ze spersonalizowanym e-mailem, taka strona będzie wyglądała profesjonalnie i poważnie, nawet jeżeli będzie to tylko galeria z pracami. Decyzja o własnej stronie i spersonalizowanym adresie e-mail, nie musi wiązać się z dużymi kosztami. KRU.PL oferuje hosting już od 10 zł, podczas gdy najdroższy pakiet to 46 zł miesięcznie. Ważnym jednak jest, z kim nawiążemy współpracę, jak klarowne zasady oferuje, czy posiada zabezpieczenia SSL, działa zgodnie z RODO i czy posiada własny support. To wszystko ma wpływ na twój spokój ducha i wygodę pracy.

kru 2

Niezależnie od tego, czy chcemy zbudować swoją stroną od podstaw, z szablonu czy też na podstawie WordPress, KRU.PL ma dla nas ofertę. Hosting strony przygotowany pod WordPress zapewnia nam spokój ducha, oraz brak potrzeby konfigurowania go pod te potrzeby. Osoby, które przeszły ten etap, wiedzą jak duży wpływ ma konfiguracja serwera na takiej działanie strony.

Zrzut ekranu 2019 12 16 o 10.35.21

Stworzenie strony opartej o WordPress gwarantuje nam przystępny sposób jej administrowania, gdzie możemy przydzielić dostęp dla większej ilości użytkowników, zainstalować dodatkowe wtyczki, czy też w łatwy sposób dodawać nową treść. Dodatkowo bezpieczeństwo gwarantowane jest przez ciągłe aktualizacje. Taki serwer to koszt aktualnie tylko 9,99 zł miesięcznie, a więc tyle, co nic.

Przykład KRU.PL pokazuje, że posiadanie własnej strony, domeny i poczty nie musi być trudne ani drogie. W niewielkiej kwocie mamy wszystko dopasowane do naszych potrzeb, pełne wsparcie z ich strony oraz stabilny serwer. Taka strona faktycznie staje się naszą wizytówką i reklamą, a my mamy monitoring oraz pełen wpływ na formę prezentacji produktu.