Grudzień to czas podsumowań i zapowiedzi, prób przewidywań tego, co będzie działo się po pierwszym stycznia kolejnego roku. Jako, że 2015 rok dobiega końca, Ericsson ConsumerLab zapowiada trendy, które zmienią zachowania konsumentów w nadchodzącym roku.
Według badań przeprowadzonych przez Ericsson ConsumerLab to nowe sposoby interakcji są głównym trendem w 2016 roku. Konsumenci oczekują bowiem, że sztuczna inteligencja wkrótce umożliwi porozumiewanie się z urządzeniami bez potrzeby wykorzystania smartfona. Warto zauważyć także, że połowa użytkowników smartfonów przewiduje też, że zostaną one zastąpione przez inne urządzenia w ciągu najbliższych pięciu lat.
1. Według raportu, korzyści z użytkowania usług online, są tym większe, im więcej osób je wykorzystuje. Ericsson nazywa to „efektem sieciowego stylu życia„. Należy więc zachęcać konsumentów do wszelkich form wykorzystywania naszych usług w formie online.
2. Nastolatkowie oglądają materiały wideo znacznie częściej niż przedstawiciele innych grup wiekowych, stąd w raporcie określeni są jako „młodzi specjaliści od streamingu„.
3. Sztuczna inteligencja umożliwi interakcję z urządzeniami bez potrzeby wykorzystania smartfona. Według badania, co drugi użytkownik smartfonów jest zdania, że w ciągu najbliższych pięciu lat telefony zostaną zastąpione przez inne urządzenia.
4. Badani oczekują, że technologia wirtualna będzie towarzyszyła im w trakcie wykonywania codziennych czynności w świecie realnym. Słowem: wirtual przechodzi do reala.
5. Przyszłość to inteligentne domy – badani uważają, że w ciągu 5 lat materiały, z których budowane są domy, będą wyposażone w czujniki wykrywające pleśń, przecieki, czy problemy z instalacją elektryczną.
6. Konsumenci chcą spędzać czas w środkach transportu w sposób aktywny i pożyteczny, a nie pasywnie – tak jak do tej pory. 86% badanych chętnie używałoby spersonalizowanych usług w środkach transportu, o ile byłyby one dostępne – badacze z Ericssona nazywają to „inteligentnym podróżowaniem„.
7. Serwisy społecznościowe mogą stać się preferowanym kanałem kontaktu ze służbami ratowniczymi. Konsumenci są także zainteresowani korzystaniem z aplikacji informującej o katastrofach i zagrożeniach – dobrze, że w Polsce mamy RSO.
8. Wewnętrzne czujniki mierzące nasze samopoczucie mogą zastąpić urządzenie z kategorii wearables – Ericsson określa to jako „internables”
9. Większość użytkowników smartfonów wierzy, że hakowanie i wirusy będą wciąż istotnym problemem.
10. Konsumenci w coraz większym stopniu dzielą się informacjami. Wierzą, że zwiększa to ich wpływ na społeczność, stają się tzw. internetowymi dziennikarzami.
Przeraża Was ta rzeczywistość, czy podchodzicie do tego ostrożnie? Osobiście sceptycznie podchodzę do inteligentnych domów i wewnętrznych czujników – przypomina to nieco świat robotów. Cały raport, w języku angielskim, dostępny jest tutaj.