Coraz głośniej mówi się o zjawisku hejtu w sieci – wydaje mi się, że do przełomowego momentu w dyskusji na ten temat doszło po śmierci Dominika Szymańskiego, o której głośno było w lato bieżącego roku. Teraz Projekt Polska, w ramach kampanii HejtStop, stworzył mocny spot, w którym występuje jeden z najmocniej hejtowanych polskich dziennikarzy – Jarosław Kuźniar.
Hejt w sieci to przemoc słowna.
Zostawia ona trwały ślad w relacjach z ludźmi poza Internetem.
Jarek Kuźniar – twarz, a w zasadzie „ryj” naszej kampanii – wie o tym bardzo dobrze.
Ale hejt dotyka nie tylko znane osoby. Dotyka każdego.
Nie musisz mieć innego niż większość osób koloru skóry, wyznawać inną niż większość religię czy posiadać odmienne od najbardziej powszechnych preferencje seksualne.
To cytat z landing page’u kampanii. Na jej potrzeby powstała akcja #ryjkuzniara, którą promuje specjalnie przygotowany spot. Pojawiają się w nim fragmenty rzeczywistych komentarzy pod adresem dziennikarza, a jego twarz zmienia się wraz z ich wydźwiękiem. Swoją drogą, jestem pełen podziwu dla kreatywności niektórych hejterów – mogliby jednak zachować ją dla siebie. Zobaczcie sami:
Mocne, prawda? Ale może takie musi być, by trafiło do ludzi, którzy z obrażania innych czerpią przyjemność. Nawet po ich śmierci. Nie chcę nawet się domyślać, co czuli bliscy zmarłego Dominika, o którym wspominałem na początku, czy blogerki modowej Maddinki, którzy czytali falę nieuzasadnionej krytyki po ich śmierci. Z szacunku do nich nie będę tego cytował.
Warto dodać, że w kolejnych klipach pojawią się nieznane szerzej osoby, które także padły ofiarą internetowego hejtu.
Pomysłodawcy akcji zachęcają także, by internauci nagrali własną wersję takiego filmu i pokazali, w jaki sposób sami doznają internetowej mowy nienawiści. Na wspomnianej wcześniej stronie kampanii znajdziemy specjalne materiały do pobrania, które można wykorzystać we własnym filmie. Ważne, by nasze prace otagować jako #ryjkuzniara i #kazdymaswojryj.
Wielokrotnie powtarzałem na łamach DailyWeb, że mamy coraz lepsze kampanie społeczne. Jak oceniacie ten spot? A może nagraliście już swoje filmy i chcecie się nimi podzielić w komentarzach?