Polscy badacze rozpoznali model, który pozwala zrozumieć, jak w Internecie szerzy się mowa nienawiści.

Naukowcy zbadali zastosowanie mechanizmów sztucznej inteligencji do zwalczania mowy nienawiści i agresji w Sieci. Z modelu wynika, że kontakt z mową nienawiści odmienia ludzi na trzy sposoby. Po pierwsze, zmieniają się ich emocje. Zamiast empatii wobec obcych zaczyna dominować pogarda i tracimy zdolność do współodczuwania.

R E K L A M A

Po drugie – zmieniają się zachowania, z czasem sami zaczynamy używać nienawistnego języka. Tracimy poczucie, że zawiera on jakąkolwiek agresję. Po trzecie, zmieniają się nasze przekonania dotyczące norm. – Skoro widzimy w otoczeniu tak dużo hejtu, to zaczynamy traktować taki sposób zwracania się do innych jako normę. W efekcie hejt zaczyna dominować w naszych interakcjach i kolejni ludzie „zarażają się” nim – tłumaczy prof. Michał Bilewicz z UW.

Naukowcy zastanawiali się, czy można ten proces odwrócić. W tym celu współorganizowali warsztaty i kampanie w Internecie próbujące przywrócić ludziom zdolność do odczuwania empatii. Badaniami zainteresował się także start-up Samurai Labs, który tworzy mechanizmy ograniczające agresję w grach wideo. Te doświadczenia przydały się w tworzeniu automatycznych technologii wczesnego reagowania na agresję w Sieci.

Jak pokonać hejtera? Pomogły boty i AI

Badacze postarali się także stworzyć zautomatyzowane narzędzie do walki z hejtem. Powstał bot, którego przetestowano m.in. w serwisie Reddit.

– Na jednym z kanałów Reddita, znanym z seksistowskich odzywek i mowy nienawiści wobec kobiet, pojawił się nowy użytkownik. Ten użytkownik w rzeczywistości był botem, czyli kontem opartym na mechanizmach sztucznej inteligencji. Gdy tylko bot +namierzył+ hejtera, to w sposób bardzo grzeczny i pełen empatii komunikował swoją dezaprobatę dla nienawistnej wypowiedzi” ─ wyjaśnia prof. Bilewicz.

Bot stosował kilka możliwych oddziaływań ─ niektóre z nich odwoływały się do norm, wskazując na to, jaki jest właściwy sposób komunikowania się w mediach społecznościowych. Inne zaś odwoływały się do empatii, próbując uświadomić uczucia, jakie mogą odczuwać ofiary hejtu.

Chcesz wygrać z hejtem? Po prostu bądź uprzejmy/a

Badacze sprawdzili aktywność hejterów miesiąc przed kontaktem z botem i miesiąc po kontakcie z nim. Porównali także hejterskie konta do innych tego typu kont, które nie natrafiły na bota. Na tej podstawie zauważyli, że niezależnie od tego, czy bot komunikował normy, czy też odwoływał się do empatii ─ jego oddziaływania skutecznie obniżały nienawistną aktywność w sieci.

Z eksperymentu wynika, że osoby używające mowy nienawiści rzadko trafiają na kogoś, kto w grzeczny i empatyczny sposób wyrazi wobec nich dezaprobatę. – Zwykle, gdy w codziennym życiu trafiamy na hejtera, to ignorujemy go albo konfrontujemy się ─ sami używając agresywnego języka. Okazuje się jednak, że spokojne wyrażenie dezaprobaty może skłonić autora nienawistnych wypowiedzi do refleksji. Wyniki badań sugerują, że warto grzecznie zwracać uwagę, gdy tylko spotkamy się z hejtem w sieci ─ podsumowuje prof. Michał Bilewicz.

Na podstawie: PAP Nauka w Polsce


Posłuchaj nas!