Węże 2023 rozdane po raz dwunasty! Wiemy, kto został wyróżniony poszczególnymi nagrodami za najgorsze filmowe osiągnięcia minionego roku.

Węże przypełzały do warszawskiego kina Luna 16 kwietnia 2023 roku podczas wielkiej-małej gali. Właśnie wtedy, Popkulturalna Akademia Wszystkiego (PAW) ogłosiła wyniki polskich antynagród filmowych. Odpowiedniki Złotych Malin, rozdane w 14 kategoriach (a właściwie w 13) powędrowały głównie do Niewidzialnej wojny Patryka Vegi, ale 365 dni również nie zostało pominięte.

Węże 2023

Węże 2023 rozdane! Niewidzialna wojna wielkim zwycięzcą!

W skład jury wchodzą osoby, czynnie zajmujący się kulturą i sztuką – krytycy i dziennikarze, wśród których od tego roku jestem również ja. Cieszę się, że mogłem dołożyć swoją cegiełkę, tym bardziej że większość moich typów znalazły się na liście finalistów. Był również zwrot akcji. Rafał Zawierucha, który otrzymał własną kategorię…sam w niej przegrał. Oto komentarz w tej sprawie Popkulturalnej Akademii Wszystkiego.

UWAGA! Ważne uzupełnienie!
Po dogłębnej analizie sytuacji w tej kategorii zdecydowaliśmy jednak, że Rafał Zawierucha powinien przegrać w kategorii NAJGORSZA ROLA RAFAŁA ZAWIERUCHY. Głosami Akademików wygrała tu rola Patryka Vegi w filmie „Niewidzialna wojna”. Rzecz w tym, że w rolę Patryka Vegi w tym filmie wcieliło się w sumie aż sześciu aktorów. W tej sytuacji z dużą przykrością obejrzeliśmy ten film jeszcze raz i zdecydowaliśmy, że najbardziej wyróżnił się w tej roli Hubert Zyśk i to jemu ostatecznie należy się nagroda w tej kategorii.

Węże 2023
Rafał Zawierucha na plakacie filmu „Niewidzialna wojna”

Argumentacje o zwycięzcach Węży 2023 napisała sztuczna inteligencja

Argumentacje o zwycięzcach Węży 2023 nie zostały napisane przez ludzi. Kolejny zwrot akcji! Otóż – prowadzący gali – Rafał Pawłowski i Kamil Śmiałkowski czytali komentarze napisane przez sztuczną inteligencję. AI o Niewidzialnej wojnie stwierdziła, że Film ten jest tak nieoryginalny i banalny, że widzowie mogą przewidzieć każdą scenę i dialog. Film ten jest tak słaby i niskiej jakości, że widzowie żałują, że nie zostali zhakowani i pozbawieni prądu. 

Natomiast o 365 dni AI powiedziała: Są to filmy o porwaniu, gwałcie i przemocy, które są przedstawiane jako romantyczne i erotyczne. Są to filmy o głupich i naiwnych bohaterach, którzy podejmują irracjonalne i niebezpieczne decyzje, takie jak spotkanie się z papieżem czy ucieczka z wyspy NachoTrudno stwierdzić, czy to kolejny żart twórców, czy faktycznie wykorzystanie nowoczesnej technologii w tym trudnym zadaniu, ale jedno jest pewne – czy to słowa człowieka, czy AI – jak bardzo się z tym zgadzam! Oto wszyscy wygrani!

Węże 2023
fot. Netflix

Węże 2023 – lista wszystkich nominacji

Wielki wąż

  • Niewidzialna wojna (reż. i prod. Patryk Vega) – za brak umiejętności w opowiadaniu nawet o samym sobie.
  • 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski) – za filmową traumę, w której drugi i trzeci raz okazują się być jeszcze gorsze niż pierwszy.
  • Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (reż. Heathcliff Janusz Iwanowski; prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski) – za przaśno-infantylne podejście do historii najnowszej, w której fryzury bohaterek są bardziej wyraziste niż fabuła.
  • Gierek (reż. Michał Węgrzyn; prod. Jolanta Owczarczyk, Heathcliff Janusz Iwanowski) – za filmowopodobny wyrób propagandowy i samozachwyt jego autorów.
  • Jak pokochałam gangstera (reż. Maciej Kawulski, prod. Tomasz Wardyn, Maciej Kawulski) – za pozbawiony akcji i napięcia gangsterski dramat, którego bohater próbuje zagadać nas na śmierć.
  • Koniec świata, czyli Kogel Mogel 4 (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łepkowska) – za próbę wyciśnięcia ostatnich kropel nostalgii do filmów, które polubiliśmy przed dekadami.
  • Miłość, seks & pandemia (reż. i prod. Patryk Vega) – za banalną fabułę i udawanie, że chodzi tu o coś więcej niż wpływy ze sprzedaży biletów.
  • Plan lekcji (reż. Daniel Markowicz; prod. Mike Zawadzki, Daniel Markowicz) – za to, że nawet odkalkowanie prostej sensacyjnej fabuły okazało się tu zbyt dużym wysiłkiem.
  • Powołany (reż. Jan Sobierajski; prod. Najświętsza Maryja Panna) – za amatorską, nadętą próbę ewangelizacji, która niezamierzenie bawi.
  • Zołza (reż. Tomasz Konecki; prod. Małgorzata Kożuchowska, Klaudiusz Frydrych, Krzysztof Rak, Inga Kruk) – za udawany dystans i absolutny brak emocji u odbiorcy. I nieznajomość znaczenia słowa „autobiografia”.

Najgorsza reżyseria:

  • Barbara Białowąs, Tomasz Mandes – 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni
    Heathcliff Janusz Iwanowski – Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
  • Daniel Markowicz – Plan lekcji
  • Patryk Vega – Miłość, seks & pandemia
  • Patryk Vega – Niewidzialna wojna
  • Michał Węgrzyn – Gierek

Najgorszy scenariusz:

  • Duch Święty – Powołany
  • Michał Kalicki, Krzysztof Krzyszowiecki – Gierek
  • Blanka Lipińska, Tomasz Mandes, Mojca Tirs – 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni
  • Olaf Olszewski, Patryk Vega – Miłość, seks & pandemia
  • Patryk Vega – Niewidzialna wojna

Najgorszy sequel, prequel bądź znowu ta sama historia:

  • 365 dni: Ten dzień (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)
  • 8 rzeczy, których nie wiecie o facetach (reż. Sylwester Jakimov; prod. Tadeusz Lampka)
  • Kolejne 365 dni (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)
  • Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łepkowska)
  • Mój dług (reż. Denis Delic, Bogusław Job; prod. Bogusław Job)

Najgorsza rola męska:

  • Sebastian Dela – Miłość seks & pandemia
  • Michał Koterski – Gierek
  • Michał Koterski – Krime story. Love story
  • Antoni Pawlicki – Gierek
  • Rafał Zawierucha – Niewidzialna wojna

Najgorsza rola żeńska:

  • Małgorzata Kożuchowska – Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
  • Małgorzata Kożuchowska – Gierek
  • Małgorzata Kożuchowska – Zołza
  • Anna Mucha – Niewidzialna wojna
  • Anna Maria Sieklucka – 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni

Najgorszy duet na ekranie:

  • 365 dni: Ten dzień i Kolejne 365 dni
  • Michał Koterski i Małgorzata Kożuchowska – Gierek
  • Anna Mucha i Rafał Zawierucha – Niewidzialna wojna
  • Antoni Pawlicki i Sebastian Stankiewicz – Gierek
  • Patryk Vega i Bóg – Niewidzialna wojna

Występ poniżej talentu:

  • Piotr Cyrwus – Kryptonim Polska
  • Krystyna Janda – Jak pokochałam gangstera
  • Andrzej Seweryn – Każdy wie lepiej
  • Cezary Żak – Gierek
  • Cezary Żak – Krime Story, Love Story
  • Artur Żmijewski – Zołza

Żenująca scena:

  • Finałowe rozstrzygnięcie w ruinach pałacu, pojedynek braci – 365 dni: Ten dzień
  • Gra w golfa – 365 dni: Ten dzień
  • Jaruzelski ciągnący za włosy sekretarkę Gierka – Gierek
  • Przesłuchanie do filmówki – Niewidzialna wojna
  • Vega, który dla Jezusa odmawia seksu oralnego – Niewidzialna wojna

Efekt specjalnej troski:

  • Czołówka – Nie cudzołóż i nie kradnij
  • Przemiana Vegi w grubego i z powrotem – Niewidzialna wojna
  • Wykorzystanie fragmentów filmów Kubricka, Lucasa, Wachowskich na prawach cytatu – Niewidzialna wojna
  • Wypadek samochodowy – Niewidzialna wojna
  • Zombie – Apokawixa

Najgorszy teledysk okołofilmowy:

  • Ania – Andrzej Piaseczny – Ania
  • Gdybyśmy – Natalia Lesz – Gierek
  • Jestem tylko dziewczyną – Maria Sadowska – Miłość na pierwszą stronę
  • Puta Madre – Kacper HTA – Krime Story, Love Story
  • Wartości – Kubańczyk, Ewelina Lisowska, DJ Slavic – Miłość, seks i pandemia

Najgorszy plakat:

  • Apokawixa (prod. Anna Wiśniewska-Gill, Krzysztof Terej; dystr. Next Film)
  • Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. M2 Films)
  • Krime Story. Love Story (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. Mówi Serwis)
  • Miłość, seks & pandemia (prod. Patryk Vega; dystr. Kino Świat)
  • Za duży na bajki (prod. Mikołaj Pokromski; dystr. Next Film)

Najgorszy przekład tytułu zagranicznego:

  • Good Life – Greckie wakacje (dystr. Best Film)
  • Lyle, Lyle Crocodile – Wielki zielony krokodyl domowy (dystr. UIP)
  • Mainstream – Król internetu (dystr. Kino Świat)
  • Paws of Fury: The Legend of Hank – Jak zostałem samurajem (dystr. Monolith Films)
  • Viens, je t’emmène (francuski), Nobody’s Hero (międzynarodowy) – Biegacz, dziwka, Arab, mąż (dystr. Aurora Films)

Oglądajnik #30, czyli co obejrzeć w Weekend na Netflix, HBO, Disney+, Apple TV i Canal+