Spotify rozesłał dziś do wszystkich w Polsce informacje o zmianie regulaminu serwisu. Oprócz drobnych zmian pojawiły się jasno określone zasady oraz późniejsze postępowanie w przypadku osób używających oprogramowania blokującego reklamy. Jest poważnie, bo blokada konta może być nawet dożywotnia!
W ostatnim czasie możemy zaobserwować znacząco zwiększoną aktywność Spotify. Oprócz zmian w samej aplikacji, szwedzka spółka jasno daje do zrozumienia, że chce zostać liczącą się platformą podcastową, wykupując udziały Gimlet i Anchor. Nie zapominajmy jednak, że to jest business, a tam, gdzie są wydatki, muszą się znaleźć również oszczędności. Czemu zatem nie wziąć się za nieuczciwych użytkowników darmowych kont, które pozbawiają Spotify dochodów z reklam? Takie osoby również nie będą skore do przejścia na wersję płatną przy aktualnym stanie rzeczy. Dziś rozesłano do użytkowników informacje o zmianach, które wejdą w życie 15.03.2019 roku.
Zmiany w regulaminie
Zgodnie z nowymi warunkami korzystania z serwisu niedopuszczalne jest:
„obchodzenie lub blokowanie reklam w Serwisie Spotify lub tworzenie/dystrybucja narzędzi przeznaczonych do blokowania reklam w Serwisie Spotify”.
Poniżej wypunktowanych działań niepożądanych możemy przeczytać, że w przypadku naruszenia któregokolwiek z punktów…
„zgadzasz się, że publikowanie takich Treści Użytkownika, które naruszają niniejsze wytyczne dla Użytkownika (lub które Spotify może uznać za naruszające niniejsze wytyczne) może skutkować natychmiastową dezaktywacją lub zawieszeniem Twojego konta Spotify. Zgadzasz się również, że Spotify może odebrać Ci Twoją nazwę użytkownika w przypadku, gdy firma uzna takie działanie za właściwe, również w przypadku naruszenia przez Ciebie Umów.”
Spotify pozwoli wyciszyć artystę. Wreszcie, bo moja lista już czeka.
Oznacza to ni mniej, ni więcej wytoczenie najcięższego możliwego działa przeciwko nieuczciwym słuchaczom. Taka blokada albo usunięcie konta to oczywiście nie koniec świata, ale nie wyobrażam sobie tworzenia nowego konta i skrzynki e-mail, aby przez parę dni czy tygodni posłuchać za free Spotify bez reklam. Nowy regulamin zastąpi aktualny za miesiąc bez konieczności podjęcia jakichkolwiek działań z naszej strony. Jest to zatem nieuchronne.
Blokowanie reklam stanowi problem w przypadku usług streamingowych typu Spotify, które zarabiają na subskrypcjach. Oszacowano, że około jeden procent użytkowników (około dwóch milionów osób) blokuje reklamy, zatem stawka jest wysoka. Historia pokazała jednak, że próba walki z nieuczciwymi użytkownikami, to jak bitwa z Hydrą — utniesz jedną głowę, a odrośnie kilka.