Kochasz iphona? Nie? No dobrze, ale na pewno znana Ci jest cała ta otoczka świetnego designu jaki towarzyszy produktom Apple. Dotyczy to zarówno wyglądu zewnętrznego produktów jak i użyteczności interfejsów. Zastanawiałeś się kiedyś kim inspirował się słynny sir Jonathan Ive – naczelny projektant Apple?
W kolejnym wpisie (Rams dla UX część pierwsza tutaj) kontynuuje omawianie 10 zasad dobrego designu autorstwa Dietera Rams’a w kontekście projektowania UI/UX i 10-ciu heurystyk UX Jacoba Nielsena.
- Dobry design jest uczciwy – W uproszczeniu Rams miał tutaj na myśli to, żeby nie nadawać produktom tańszym, gorszym jakościowo otoczki luksusowych czy lepszych niż w rzeczywistości są poprzez „ładną obudowę”. Chodziło o to by nie manipulować…Widziałem projekty gdzie niektóre elementy UI/UX był zaprojektowany tak, że np. powrót do poprzedniego ekranu na checkout, zamknięcie jakiegoś pop-up było wyraźnie utrudnione lub jakiś napis czy info o promocji tak duże, że znacząco przeszkadzało w innych czynnościach.Nielsen mówi natomiast o „wolności i kontroli” danej użytkownikowi. To on decyduje jak chce skorzystać z naszego systemu, a wszelkie akcje pozwalające cofnąć czy przerwać dane działanie powinny być wsparte odpowiednim designem.
Baymard Institute ogromna większość użytkowników nie czyta okien dialogowych/popup. Odruchowo je zamykamy. Zmuszanie użytkownika do czegokolwiek nie jest dobrą praktyką. W tym przypadku widzimy przykład nieuczciwego „wypisania się” z newsletter’a.
- Dobry design przetrwa długie lata – To chyba najbardziej wymagająca zasada. Strona www, interfejs aplikacji itp. ma przetrwać długie lata? Przecież trendy zmieniają się co chwila, napędzane przez coraz to nowe technologie webowe. Z jednej strony tak, a z drugiej ludzie cały czas są ludźmi stąd coraz wyższy poziom badań UX opierającego się na kogniwistyce (nauka o działaniu zmysłów, umysłu) jest w stanie wypracować pewne uniwersalne wzorce projektowe.Jeśli chodzi o typowo wizualną ponadczasowość (UI) to obowiązują nas te same dobre praktyki jak w każdy innym wymiarze projektowania – minimalizm, czytelność, spójność, klasyczne fonty i stonowane kolory.Biel, czerń, minimalizm, klasyczne fonty i dopracowane zdjęcia to elementy dobrego desigu w każdym wymiarze, także webdesignie.
- Dobry design przejawia się w każdym szczególe – Znowu, rzecz pozornie oczywista, a jednak nie do końca. Ponownie odniosę się do UI/UX dla bliskiego mi e-commerce. Z raportów Baymard Institute jakie prowadzono na 50 największych amerykańskich sklepach internetowych wynika m.in. to, że 31% sklepów ma źle zaprojektowane dropdown’s, a prawie połowa (40%) ma rażące błędy w designie formularzy, nie wspominając już o błędach na checkout, które potrafią skutkować porzuceniem koszyka, a to przekłada się na stratę dla firmy.W sklepach z mniejszym obrotem te szczegóły mogą się wydawać mało istotne, ale na szczycie e-commerce gdzie sprzedaż idzie w miliony dolarów, a konkurencja jest ogromna, dopracowanie design ma znaczenie jak dziesiątki sekund w formule pierwszej.Niestety popularnym błędem nawet na stronach znanych marek jest stosowanie pól tekstowych z etykieta w postaci placeholder. Po rozpoczęciu wpisywaniu tekstu kontekst pola może zostać utracony.
- Dobry design jest przyjazny środowisku – Środowisku? Rams miał na myśli środowisko naturalne. Chodziło o to by tworzenie produktu korzystało z zasobów maksymalnie oszczędnie i pozwalało na możliwie najdłuższy czas życia produktu.Pozornie niezwiązane z UI/UX a w praktyce mamy niemal to samo. Dobry design powinien być łatwy we wdrożeniu przez developerów – korzystać ze znanych wzorców, frameworków, bibliotek itd., tak aby można zminimalizować ilość potencjalnych błędów i ograniczyć koszty wdrożenia.Opieranie się na popularnych bibliotekach czy frameworkach CSS/JavaScript wcale nie oznacza, ze projekt musi być nudny natomiast trzeba się pogodzić z tym, że każda większa zmiana predefiniowanego UI/UX będzie się wiązała z dodatkowy kosztem.
- Dobry design to tak mało designu, jak to tylko możliwe – Nawiązanie do zasady nr 2 i 7. Dobry użyteczny projekt ma prowadzić do celu, a niekoniecznie zachwycać sam w sobie. Ilość aktualnie dostępnych „wodotrysków”, które można zastosować w projektowaniu webowym jest ogromna.Pokusa ich używania, żeby wywołać efekt „wow” jest ogromna i często pożądana przez klienta. Jednak pamiętać musimy o prostej zasadzie. Chce użyć ciekawej animacji CSS lub JS? Świetnie, ale pod warunkiem, ze pomoże ona użytkownikowi w realizacji celu dla jakiego znalazł się na danej stronie/aplikacji.Użytkownik musi być w centrum procesu projektowania. Dlatego tak ważne jest aby stworzyć odpowiednie persony opierając się na jednej z trzech głównych metod – persona marketingowa, proto-persona lub design persona.
Autorem artykułu jest Mateusz Głasek. UI/UX designer w zespole e-commerce Mettler Toledo. Pasjonat skutecznego projektowania, które przynosi pieniądze.
TEMATY: ux