Intel wprowadził na rynek 13. generację swoich procesorów oznaczonych nazwą Raptor Lake na koniec 2022 roku. To 1,5 roku dystrybucji procesorów dwóch ostatnich generacji i miliony sprzedanych sztuk, których dotyka problem natury technicznej.
Co gorsza, w całej historii, niestabilność w grach dotyczy wszystkich procesorów tych dwóch serii. Moim zdaniem taką sytuację można byłoby jakkolwiek zrzucić na niedobór mocy w najsłabszych modelach serii i3 jak 13100 i 14100, o tyle ciężko przełknąć tę łyżkę dziegciu właścicielom flagowych i7 i i9 o odblokowanych mnożnikach, zakupionych za niemałe pieniądze.
O jakiej niestabilności mowa i co można zrobić jeżeli to właśnie ciebie dotknęło?
Intel Raptor Lake i Raptor Lake Refresh niestabilne w grach
Zamieszanie z procesorami Intel zaczęło się chwilę po premierze Raptor Lake Refresh, kiedy to testerzy oraz pierwsi użytkownicy zaczęli zgłaszać występujący błąd podczas grania. Problem objawiał się komunikatem „Brak pamięci video” niezależnie od tego, w jaki tytuł grał użytkownik. Po czasie dopatrzono się powiązania z silnikiem Unreal Engine, który zapewne w specyficznie wysokim stopniu obciąża procesor.
I built a new gaming PC for myself back when the 4090 launched. I upgraded from a 12900K to a 13900K & everything ran well besides the high temperatures that were within the TjMax limit but hit 95C using a high end AIO cooler.
A few months later. I started having the same issues https://t.co/ASMgCRrFu8
— Hassan Mujtaba (@hms1193) February 21, 2024
Można byłoby pomyśleć, że skoro sprawa wyszła na jaw niedawno, to jest to pewnego rodzaju wyjątek od reguły, który dotyka tylko nielicznej liczby procesorów. Wnikliwsza analiza zgłoszeń, przedstawia jednak sytuację zgoła inaczej. Pierwsze informacje niestabilnej pracy pojawiły się tuż po premierze pierwszych procesorów tych serii na Steam, czyli 1,5 roku temu. Bagatelizowano ten problem, ponieważ pojawiający się błąd sugerowałby, że dotyczy on karty graficznej, a nie procesora.
So I was randomly checking out customer reviews of Intel i9-14900K/KF CPUs and wow looks like a lot of people have either received faulty chips, or their chips are degrading at an alarming rate. This is really not good… pic.twitter.com/RJ0hSu3nA9
— Sebastian Castellanos (@Sebasti66855537) April 6, 2024
Prawda jest jednak taka, że błąd ten występuje tylko, i aż, na procesorach ostatnich dwóch generacji procesorów Intel, a w szczególności tych najbardziej podkręconych z serii i7 i i9 Raptor Lake Refresh. W swoim codziennym komputerze do niedawna miałem 13700k, który teraz został zamieniony na 14900K i moje spostrzeżenia zgadzają się ze zgłaszanymi problemami. W grach, na standardowych ustawieniach, potrafiają mi się zdarzać crashe, które zwalałem na kartę. Jakikolwiek OC potęguje ten problem do skali nieakceptowalnej. Nie pomogły zmiany płyty czy zasilacza na te z najwyższej półki.
Co jeżeli doświadczasz niestabilności w grach?
Na ten moment rozwiązanie jest tylko jedno i dość oczywiste dla wielu – obniżenie mocy/napięcia procesora. Jest to klasyczny ruch w przypadku braku stabilności pracy, ale raczej nikt się nie spodziewał, że będzie musiał zejść poniżej specyfikacji producenta, aby procesor działał poprawnie.
Najlepszym i najprostszym rozwiązaniem jest znalezienie w biosie ustawienia „CPU Power Limit”, czy podobnie brzmiącej opcji, i stopniowo zmniejszać ją poniżej specyfikacji dostępnej na stronie Intel, do czasu aż zauważycie poprawę. Można również to zrobić przez aplikację Intel Extreme Tuning Utility. Bardziej zaawansowani użytkownicy, mogą pokusić się o undervolting. W moim przypadku pomogła bardzo niewielka zmiana.
Problem jest globalny i poważny
W momencie gdy pierwsi gracze doszli do tego, że problem leży po stronie mocnych CPU Intela, sprawa nabrała rozgłosu i coraz więcej osób potwierdzały problemy (pod czym również się podpisuje). W Korei jest już jawny trend zwracania procesorów Intel przez graczy, którzy przesiadają się na produkty czerwonych. Statystycznie ponad 10 graczy dziennie zwraca procesor albo komputer PC z Intelem generacji 13. albo 14. wskazując jako powód wysoką niestabilność w grach. Intel jest świadomy problemu i go bada. Na wynik przyjdzie nam jeszcze poczekać.
Kończy się ropa, zaczyna AI. Bliski Wschód i rozkwit sztucznej inteligencji.