Zastanawialiście się kiedyś dlaczego niektórzy ludzie tak bardzo kochają konkretne marki? Są im wierni i potrafią wydać duże pieniądze, żeby tylko mieć najnowszy model? Doskonałym przykładem wydaje się być…Apple. Dlaczego ludzie kochają marki i czy można to nazwać miłością? Przekonajmy się…
W 2016 roku przeprowadzono badanie o wdzięcznej nazwie LOVE INDEX. Trwało aż 18 miesięcy i prowadzone było w trzech miejscach: Wielkiej Brytanii, Anglii oraz Brazylii.
W tym czasie przebadano około 27 000 uczestników. Badacze próbowali znaleźć odpowiedź na, w teorii proste, pytanie:
Marki oceniane były na 10-punktowej skali i w aż 5 kategoriach:
- rozrywkowa – czy produkt przyciąga uwagę w zabawny sposób
- dostosowana – czy znalezienie użytecznych informacji jest proste?
- angażująca – czy odpowiada na ludzkie potrzeby i spełnia oczekiwania?
- prospołeczna – pomaga kontaktować się z innymi?
- pomocna – jaka jest w użyciu?
W języku angielskim pierwsze litery słów powyższych nazw obszarów układają się w napis FRESH. Obszary te pozwalają określić w których aspektach marka odnosi sukces, a w których popełnia błędy.
Oceniono ponad 70 marek z branż: motoryzacyjnej, bankowej, hotelarskiej oraz sprzedaży detalicznej. Każdy z rynków różnił się pod względem kształtu powyższej figury zależnie od tego do jakich obszarów dana społeczność jest najbardziej przywiązana.
W zestawieniu niezwykle dobrze poradziły sobie marki będące głównie digitalowe.
I tak z najbardziej znanych marek w Stanach Zjednoczonych – Netflix kojarzony jest
z zabawą, Apple z zaangażowaniem, Facebook z obszarem społecznym, a Amazon z byciem pomocnym. Szczegółowo rynek USA wygląda tak:
W Wielkiej Brytanii z kolej sytuacja ma się zupełnie inaczej:
A w Brazylii prezentuje się to następująco:
Ciekawostką jest fakt, że Netflix jako marka digitalowa jest najbardziej lubiany zarówno w USA, Wielkiej Brytanii, jak i Brazylii. To ogromne wyróżnienie dla tej stosunkowo młodej platformy.
Love Index jest niezwykle rozbudowaną analizą każdego z czterech sektorów (motoryzacji, bankowości, hotelarstwa oraz sprzedaży detalicznej) na każdym z trzech rynków z osobna. Zdecydowanie warto poświęcić mu kilkanaście minut.
Raport pokazuje, między innymi, ciekawe pod względem społecznym zjawisko, a mianowicie, fakt, że wiele cech, których spodziewamy się po relacjach międzyludzkich poszukiwanych jest również w kontakcie z poszczególnymi markami. W procesie oswajania z daną marką człowiek staje się coraz bardziej wymagający względem jakości jaką otrzymuje – jest to zjawisko, tak zwanych, zmieniających się oczekiwań.
Love Index to motywacja do spojrzenia na kwestie marketingowe pod zupełnie innym kątem, od strony konsumenta. Nie pod względem tego, czego chce, a tego, co kocha, co go motywuje, daje mu radość, a co więcej, co jest dopasowane do kształtu danego rynku
i tego, z jakimi wartościami jest związana społeczność.
Wersję Polską strony poświęconej badaniu znajdziecie tutaj.
Raport z badania tutaj:
A wersję wideo tu:
https://www.youtube.com/watch?v=U-4eI7QqyXg
Wszystko to tworzy niesamowity obraz tego jak bardzo proces umiłowania danej marki jest skomplikowany i różny w poszczególnych obszarach i na poszczególnych rynkach.
A jakie Wy kochacie marki i za co najbardziej? Zastanawialiście się już nad tym tak naprawdę świadomie? :)
Autorką wpisu jest Paulina Wichrowska.