Zastanawialiście się kiedyś dlaczego niektórzy ludzie tak bardzo kochają konkretne marki? Są im wierni i potrafią wydać duże pieniądze, żeby tylko mieć najnowszy model? Doskonałym przykładem wydaje się być…Apple. Dlaczego ludzie kochają marki i czy można to nazwać miłością? Przekonajmy się…

W 2016 roku przeprowadzono badanie o wdzięcznej nazwie LOVE INDEX. Trwało aż 18 miesięcy i prowadzone było w trzech miejscach: Wielkiej Brytanii, Anglii oraz Brazylii.

1

W tym czasie przebadano około 27 000 uczestników. Badacze próbowali znaleźć odpowiedź na, w teorii proste, pytanie:

2

Marki oceniane były na 10-punktowej skali i w aż 5 kategoriach:

  • rozrywkowa – czy produkt przyciąga uwagę w zabawny sposób
  • dostosowana – czy znalezienie użytecznych informacji jest proste?
  • angażująca – czy odpowiada na ludzkie potrzeby i spełnia oczekiwania?
  • prospołeczna – pomaga kontaktować się z innymi?
  • pomocna – jaka jest w użyciu?

W języku angielskim pierwsze litery słów powyższych nazw obszarów układają się  w napis FRESH. Obszary te pozwalają określić w których aspektach marka odnosi sukces, a w których popełnia błędy.

3

Oceniono ponad 70 marek z branż: motoryzacyjnej, bankowej, hotelarskiej oraz sprzedaży detalicznej. Każdy z rynków różnił się pod względem kształtu powyższej figury zależnie od tego do jakich obszarów dana społeczność jest najbardziej przywiązana.

W zestawieniu niezwykle dobrze poradziły sobie marki będące głównie digitalowe.

4

I tak z najbardziej znanych marek w Stanach Zjednoczonych – Netflix kojarzony jest
z zabawą, Apple z zaangażowaniem, Facebook z obszarem społecznym, a Amazon z byciem pomocnym. Szczegółowo rynek USA wygląda tak:

5
W Wielkiej Brytanii z kolej sytuacja ma się zupełnie inaczej:

uk

A w Brazylii prezentuje się to następująco:

Zrzut ekranu 2017 09 20 o 07.53.12

Ciekawostką jest fakt, że Netflix jako marka digitalowa jest najbardziej lubiany zarówno w USA, Wielkiej Brytanii, jak i Brazylii. To ogromne wyróżnienie dla tej stosunkowo młodej platformy.

Love Index jest niezwykle rozbudowaną analizą każdego z czterech sektorów (motoryzacji, bankowości, hotelarstwa oraz sprzedaży detalicznej) na każdym z trzech rynków z osobna. Zdecydowanie warto poświęcić mu kilkanaście minut.

Raport pokazuje, między innymi, ciekawe pod względem społecznym zjawisko, a mianowicie, fakt, że wiele cech, których spodziewamy się po relacjach międzyludzkich poszukiwanych jest również w kontakcie z poszczególnymi markami. W procesie oswajania z daną marką człowiek staje się coraz bardziej wymagający względem jakości jaką otrzymuje – jest to zjawisko, tak zwanych, zmieniających się oczekiwań.

Love Index to motywacja do spojrzenia na kwestie marketingowe pod zupełnie innym kątem, od strony konsumenta. Nie pod względem tego, czego chce, a tego, co kocha, co go motywuje, daje mu radość, a co więcej, co jest dopasowane do kształtu danego rynku

i tego, z jakimi wartościami jest związana społeczność.

Wersję Polską strony poświęconej badaniu znajdziecie tutaj.

Raport z badania tutaj:

A wersję wideo tu:

https://www.youtube.com/watch?v=U-4eI7QqyXg

Wszystko to tworzy niesamowity obraz tego jak bardzo proces umiłowania danej marki jest skomplikowany i różny w poszczególnych obszarach i na poszczególnych rynkach.

A jakie Wy kochacie marki i za co najbardziej? Zastanawialiście się już nad tym tak  naprawdę świadomie? :)


Autorką wpisu jest Paulina Wichrowska.