Cześć, to już 12 wpis w poradniku i pora na kolejny z czynników, który jest bardzo ważny w dzisiejszych czasach jeśli chodzi o klienta i nasze strony. Chodzi o atrybut Mobile Friendly, a znaczy to po prostu, że nasza strona może być wygodnie i w pełni funkcjonalnie przeglądana na urządzeniach przenośnych tupu Smartphone, Tablet etc. No właśnie jak to jest? Jesteś przygotowany, czy nie?

1

W tworzeniu stron pod urządzenia mobilne możemy wyróżnić tak naprawdę 3 metody, strony mobilne, aplikacje mobilne i RWD czyli Responsive Web Design i na nim się skupimy, ze względu na najszersze zainteresowanie. RWD pozwala na dowolne dopasowanie rozdzielczości witryny do urządzenia na którym jest przeglądana. Rok po roku każdy z nich zostaje nazwany Rokiem mobile w Polsce, a to za sprawą rosnącej liczby użytkowników, którzy sieć przeglądają ze swoich smartphone’ów czy tabletów, czy nie jest to powód na tyle atrakcyjny, żeby zastanowić się nad zmianą swojej strony? Pewnie!

Najważniejsze w tym wszystkim jest to, że również Google zauważyło ten wzrost i postanowili wymusić u właścicieli stron podjęcie odpowiednich działań mających na celu poprawę komfortu użytkowników Google. Ze zmian po stronie Google mamy oznaczenie plakietką w snippecie wyników wyszukiwania Google, która głosi – „na komórki”.

2

Napis ten pojawia się w wynikach wyszukiwania, gdy użytkownik korzysta z wyszukiwarki na urządzeniu mobilnym. Nie muszę chyba tłumaczyć, że taki napis może zachęcić do kliknięcia, zwłaszcza, że jeszcze sporo serwisów nie jest w technologii mobile friendly i trafiając na takie strony błądząc przez parę sekund w płaszczyźnie pionowej i poziomej w poszukiwaniu choćby menu, czy kontaktu- osobiście po prostu wracam do wyników wyszukiwania…

Co więcej Google zrobiło krok dalej i winduje pozycje stron, które dostosowały swoje treści do przeglądania na urządzeniach mobilnych. Oznacza to, że strony responsywne zyskują pozycje, a strony starsze, które nie wyświetlają się poprawnie na urządzeniach mobilnych, spadają na niższe pozycje. Ten argument powinien wystarczyć, aby wziąć się do pracy prawda?

Swego czasu Google wysyłało nawet maile z informacjami o błędach dla stron, które nie obsługują technologii RWD. To był ostateczny sygnał, że nasz gigant stawia także na mobilność i wszyscy, którzy nie mają zamiaru się dostosować, mogą zapomnieć o wysokich pozycjach dla swojej strony.

3

Jak Google weryfikuje strony RWD?

Aby zdobyć plakietkę „na komórki”, należy spełnić kilka warunków:

  • brak technologii Flash na stronie (nie jest ona obsługiwana przez urządzenia mobilne),
  • content strony responsywnej wyświetla się w sposób czytelny na urządzeniach, bez konieczności powiększania i błądzenia w dwóch płaszczyznach,
  • linki i elementy menu są oddalone od siebie na tyle, aby nie sprawiać problemów przy operowaniu stroną i poruszaniu się po jej wersji mobilnej,
  • rozmiar strony powinien być dopasowany w poziomie – użytkownik nie powinien być zmuszany w standardowym rozmiarze portalu do przesuwania witryny w poziomie, aby odczytać tekst, czyli stosujemy popularny slide-down,
  • brak błędów w kodzie, to akurat standard,
  • szybkość wczytywania strony mobilnej – strony mobilne, które wczytują się wolno nie zostaną oznaczone przez G jako przyjazne.

Po raz kolejny wrzucę tu link, sprawdź jak Google widzi Twoją stronę i jeśli nie dostosowałeś jeszcze swojej witryny pod urządzenia mobilne, wiedz, że Twoi klienci chodzą do Twojej konkurencji, oj tak, oni są już mobile friendly na pewno!

Pozostałe odcinki

Wszystkie odcinki znajdziesz w naszym poradniku SEO dla początkujących, zapraszamy.

Autor: Łukasz Szendzielarz