Dzisiejszy wpis jest odpowiedzią na Wasze pytania (których notabene dostaję coraz więcej), odnośnie tego, jak tworzyć kreatywne treści na Snapchacie i jak przyciągnąć do siebie nowych odbiorców (lub jak zatrzymać obecnych). Temu zagadnieniu poświęciłem także swoją prelekcję podczas ostatniego spotkania Geek Girls Carrots w Toruniu. Nawiasem mówiąc, było bardzo sympatycznie i raz jeszcze dziękuję za zaproszenie.

W każdym wpisie poświęconym Snapchatowi na łamach DailyWeb powtarzam, jak bardzo rośnie potęga tej aplikacji. Powtórzę to i teraz: Snapchat rośnie w siłę. Potwierdzeniem tego może być fakt, że ostatnio reklamę amerykańskiej sieci fast foodów Taco Bell (w postaci filtra-soczewki) w tej aplikacji w ciągu doby obejrzano ponad 224 milionów razy. Wcześniejszy rekord należał do napoju Gatorade – jego reklamę (również w postaci filtra) wyświetlono 165 milionów razy.

Co zrobić, by nasze konto na Snapchacie stało się kontem godnym polecenia? Poniżej zamieszczam kilka porad ode mnie, którymi miałem okazję podzielić się podczas wspomnianego spotkania Geek Girls Carrots. Na początek jednak garść statystyk odnośnie struktury użytkowników Snapchata – to bardzo ważne, by dowiedzieć się, czy znajduje się tam potencjalna grupa docelowa Twoich treści.

Poniższa infografika przygotowana przez NapoleonCat.com jest kolejnym dowodem na to, że siła Snapchata rośnie z miesiąca na miesiąc.

zainteresowaie-Snapchatem-w-Polsce_styczen-2016_NapoleoncatCom

Jak widać, w styczniu 2016 w Polsce Snapchatem interesowało się już ponad 1,2 mln osób. Porównując z wrześniem 2015 roku, aplikacja przyciągnęła uwagę kolejnych ok. 300 tysięcy osób. Widoczne są również zmiany w demografii zaciekawionych tą aplikacją. Snapchat bardziej spodobał się kobietom, aniżeli mężczyznom – jestem bardzo ciekawy, czym jest to spowodowane.

Czy na Snapchacie jest coś innego niż zdjęcia jedzenia i gołych nastolatek?

Odpowiedź brzmi: tak. Zdecydowanie tak. Prócz pokazywania swojego codziennego życia, nagrywania każdej jego minuty, na Snapchacie można znaleźć wiele ciekawych treści.
Poniżej kilka screenów od twórców, których polecam przy każdej możliwej okazji wraz z nazwami ich snapchatowych kont.

mateusz

 

Mateusz Paszkiewicz (@matpaszkiewicz)- kreatywne rysunki, powstające głównie na podstawie obiektów przestrzeni miejskiej.

opera

Opera Americano (@operamericano) – kreatywne teledyski, rysunki i wtorkowy teleturniej „What’s that tune?”

mplatco

Michael Platco (@mplatco) – dlaczego by nie zamienić kartki i ołówka na ekran telefonu i rysik, tworząc przy tym ciekawe rysunki i historie?

shaun

Shaun Ayala (@shaunayala) – Snapchat jako interaktywne gry? Sprawdźcie tego użytkownika!

A jeśli chcecie oglądać serial na Snapchacie, studenci z Warszawy przychodzą Wam z ich „Trudnymi Snapami” – parodią najpopularniejszych seriali paradokumentalnych. Nick: trudnesnapy.

Uprzedzając także pytania niektórych z Was: nie uważam, że rejestrowanie życia „od kuchni” jest czymś złym. Treści, które zamieszczamy powinny odpowiadać naszym odbiorcom. Jeśli tak jest i jeśli dlatego nas oglądają, to dlaczego mamy to zmieniać? Nie sądzę, by fanom Maffashion spodobała się nagła zmiana contentu na tzw. „snap art” na jej kanale, a fanom twórców kreatywnych treści pokazywanie ich prywatnego życia.

Pro tipy: jak stworzyć godne polecenia konto na Snapchacie?

1. Zastanów się, po co je tworzysz – czy konto tam jest rzeczywiście Ci potrzebne? Czy są tam Twoi klienci/odbiorcy? A może chcesz dotrzeć do nowej widowni?

2. Ten punkt skierowany jest głównie dla osób prywatnych, którzy chcą stać się niejako influancerami. Zastanów się, jakie masz zainteresowania. Może warto na nich oprzeć Twój content? Jesteś mistrzem latte? Co powiesz na kurs latte art raz w tygodniu? Pomyśl!

3. Dowiedz się, czego potrzebują Twoi odbiorcy. Może warto co jakiś czas spytać ich, jak podobało im się dane story? „Jak oceniasz historię? Przyślij emoji opisujące Twoje uczucia!”. Co jakiś czas spytaj też, czy jest coś, co Twoi fani chcieliby zobaczyć na Twoim kanale.

4. Wchodź w interakcje ze swoimi odbiorcami. Dlaczego nie zapytać ich, co u nich słychać? Albo powitać na czacie nowych fanów? Snapchat to narzędzie zbliżone najbardziej do rozmowy face-to-face, pamiętaj o tym!

5. Spójrz na otaczającą Cię rzeczywistość. Snapchat zachęca nas, byśmy byli „live” przez 24 godziny na dobę. W Twoim otoczeniu dzieje się coś, co mogłoby zaangażować Twoją społeczność? Wykorzystaj to!

6. Mów tylko wtedy, kiedy masz coś do powiedzenia. Czasami dostaję pytania odnośnie prowadzonych przeze mnie kont, dlaczego stosunkowo rzadko pojawiają się na nich treści? Moja odpowiedź zazwyczaj wtedy brzmi: mówię tylko wtedy, kiedy chcę powiedzieć coś ciekawego. Nie zanudzaj swoich użytkowników, nie spamuj im (chyba, że to lubią, o czym wspomniałem wcześniej). Snapchat to nie Facebook, nie ma tam (jeszcze) algorytmu wyświetlania treści, Twoi odbiorcy i tak ją zobaczą.

7. Dowiedz się, czego potrzebują Twoi fani. Nie, to nie błąd – celowo ten sam punkt zamieściłem tu jeszcze raz. Ponownie uzyskaj feedback od swoich fanów. Pamiętaj, to oni są najważniejsi!

Stosując się do tych punktów, zwiększacie realne szanse na to, że zdobędziecie nowych obserwatorów, a Ci, którzy już z Wami są – nie uciekną. Pamiętajcie: macie jedynie 10 sekund, by przykuć uwagę swojego odbiorcy.