Są wśród nas tacy Czytelnicy, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę, a raczej przygodę swojego biznesu z mediami społecznościowymi. Jeden z nich zapytał mnie o to, jak prowadzić fanpage na Facebooku – o czym należy pamiętać, na co zwrócić szczególną uwagę, na czym się skupić, rozpoczynając budowę komunikacji za pośrednictwem social media. Poniższe wskazówki to połączenie wiedzy teoretycznej zawartej na kartach branżowych książek oraz mojego doświadczenia.
1. Uzupełnij swój firmowy profil
Zdarza mi się przeglądać strony firm, które dopiero zaczynają działalność na społecznościowych platformach. Część z nich to prawdziwe perełki – i to w pozytywnym znaczeniu. Uzupełnione dane kontaktowe, godziny otwarcia, odnośniki do witryn internetowych. Zdarzają się jednak takie, które tych pól nie mają wypełnionych. A to podstawa – klienci bardzo często szukają Twoich danych właśnie tam. Co więcej, wiele razy trafiam na strony, które nie mają wgranego nawet zdjęcia profilowego/zdjęcia w tle. Taka strona nie wzbudzi zainteresowania obecnych i potencjalnych klientów – jest mało wiarygodna, po prostu nieciekawa. Zadbaj o to.
PS Warto zainwestować na początek w profesjonalne grafiki/zdjęcia. I zainwestować w różnym tego słowa znaczeniu – czy to zatrudnieniu fotografa, który zrobi sesję fotograficzną katalogu Twoich produktów, czy zakupieniu estetycznych zdjęć na stocku.
2. Ustal grafik postów
Zastanów się, jak często chcesz publikować posty – dwa razy w tygodniu, raz dziennie, częściej? To wszystko zależy od grupy docelowej, do której chcesz dotrzeć. Zagadnieniu odpowiedniego czasu na publikację postów w mediach społecznościowych poświęciłem niegdyś osobny artykuł, odsyłam Cię więc do niego:
Kiedy najlepiej publikować posty w mediach społecznościowych?
3. Dowiedz się czegoś o swoich klientach
Strony na Facebooku wyposażone są w narzędzie Audience Insight, które zbiera informacje o Twoich fanach i osobach, które śledzą Twoją stronę. Dzięki niemu dowiesz się więcej na temat struktury demograficznej Twoich odbiorców – płci, wieku i miejsca zamieszkania. Wykorzystaj te dane do planowania przez Ciebie postów – jeśli okaże się, że Twoją stronę chętniej odwiedza jakaś grupa osób, może warto pomyśleć nad tym, by dostosować posty do ich potrzeb? Lub przeciwnie – starać się powiększyć swoją grupę docelową próbując nowych sposobów na przyciągnęcie uwagi odbiorców? Wszystko zależy od celu, który sobie postawisz na początku planowania działań komunikacyjnych.
4. Wzbudź zaangażowanie
Komentarze są cenniejsze niż polubienia – zapamiętaj to! Napisanie komentarza zajmuje więcej czasu niż kliknięcie przycisku „Lubię to”, a co za tym idzie – wzbudza to zainteresowaniem Twoim postem. Podobnie od jakiegoś czasu działają reakcje – algorytm Facebooka „lepiej patrzy na posty”, które mają więcej reakcji niż tradycyjnych lajków. Więcej o zmianie algorytmu Facebooka dowiesz się z poniższego wpisu:
Warto więc tworzyć treści, które zmuszą do większego zaangażowania – może jakieś pytanie w poście? Może obrazek zachęcający do głosowania reakcjami? A może po prostu bardziej wartościowy content, który sam w sobie jest „Super”?
To samo tyczy się udostępnień – staraj się tworzyć treści, którymi Twoi odbiorcy będą chcieli dzielić się z innymi. Być może uda Ci się stworzyć tzw. viral – treść, która z pomocą lub bez szybko staje się popularna. Użytkownicy mediów społecznościowych chętnie przekazują ją dalej, wysyłają, udostępniają znajomym, a ci z kolei podają informację innym osobom, dzięki czemu treść ta dociera do dużego grona odbiorców w dość krótkim czasie. Kojarzysz psa-pająka Wardęgi? To był właśnie viral. I nie, nie mówię Ci, byś stworzył coś o podobnym zasięgu (choć serdecznie Ci tego życzę). Wystarczy, że dany post rozprzestrzeni się szybko w Twojej grupie docelowej, a dzięki algorytmom mediów społecznościowych zwiększysz szansę, że potencjalni klienci zainteresują się Twoją stroną.
5. Reaguj na negatywne opinie
Jest komentarz, jest odpowiedź – wyznaję taką zasadę na administrowanych przeze mnie mniejszych stronach. Jeśli nie prowadzimy fanpage’a globalnej marki, to jest to możliwe do osiągnięcia (choć i tam jest to możliwe, najlepszym przykładem jest Coca-Cola, która niegdyś odpowiadała na wszystkie komentarze). Jeśli nie udzielasz się w komentarzach, to błagam Cię – nie zapomnij odpowiedzieć na te negatywne. Nie chcesz chyba trafić na fanpage Kryzysy w social mediach wybuchają w weekendy, prawda? Nie ma nic gorszego niż klient (często rozwścieczony klient), który nie uzyskał odpowiedzi. Pamiętaj jednak, że nie musisz w nim wchodzić w dyskusję w publicznych kanałach. Zaproś go do rozwiązania problemu w prywatnej wiadomości. Bądź opanowany i nie daj się sprowokować.
6. Udzielaj się
Oczekujesz zaangażowania od swoich odbiorców, ale sam go nie wykazujesz? Błąd – i chyba nie muszę Ci o tym mówić. Punkt, który bezpośrednio wiąże się z wcześniejszym – reaguj na komenatrze, nie tylko te negatywne! Odpowiadaj na pytania klientów w komentarzach, postach na stronie. Odpisuj w miarę sprawnie na wiadomości prywatne – na Facebooku pojawia się informacja, jak skuteczny jesteś w udzielaniu odpowiedzi. Im wyższy wskaźnik, tym lepiej – klient będzie wiedział, że zawsze może odzyskać od Ciebie pomoc.
7. Pamiętaj o lokalnej społeczności
Facebook to doskonałe miejsce do tego, by utrzymywać (lub zbudować) relacje z okoliczną społecznością – tą, na której najbardziej powinno Ci zależeć, jeśli tworzysz lokalne przedsiębiorstwo. Działaj na stronach wydarzeń (koncertów, festiwali), które odbywają się w Twojej okolicy – pamiętaj jednak, że nic nie działa tak denerwująco jak nachalna reklama. Może jakieś zaproszenie na kawę w przypadku kawiarni znajdującej się w pobliżu miejsca wydarzenia? Współpracujesz z regionalną organizacją non-profit? Dlaczegoby się tym nie podzielić? Prowadzisz jakieś działania na rzecz mieszkańców Twojej okolicy? Informuj o tym!
8. Twórz wydarzenia
Jesteś właścicielem butiku i niebawem zaprezentujesz nową kolekcję dostępną w Twoim salonie? A może prowadzisz lodziarnię i otwierasz zewnętrzny ogródek? Lub wprowadzasz nowy, oryginalny smak lodów? Stwórz wydarzenie na Facebooku i zaproś na nie jak najwięcej osób związanych z miejscem Twojej działalności. Zamieszczaj tam posty odnoszące się bezpośrednio do tematu wydarzenia – być może zainteresujesz swoich odbiorców, zwiększysz frekwencję w rzeczywistości, co przełoży się na Twój rzeczywisty zysk.
9. Reklamuj się
Zainwestuj w reklamę – niewielkim nakładem finansowym możesz odnieść dość duży sukces na Facebooku. Budżet przeznaczony na działania sponsorowane ustalasz samemu, podobnie jak cel, który zamierzasz osiągnąć. W sieci jest wiele blogów/stron/e-booków poświęconych reklamom na Facebooku i odpowiedniemu ich targetowaniu. Dzięki nim będziesz mógł precyzyjnie określić grupę odbiorców, do których dotrze reklama. Bardzo precyzyjnie, uwierz mi na słowo.
10. Bądź kreatywny
Ostatni będą pierwszymi – mówi stare ludowe porzekadło. Być może od tego punktu powinienem zacząć. Tworząc swój content bądź kreatywny – baw się wyobraźnią, eksperymentuj, bądź odważny. Być może nawet najdziwniejsze działania, które są spójne z Twoją działalnością, pomogą Ci osiągnąć sukces. Media społecznościowe to pole do popisu dla osób kreatywnych. Jeśli cierpisz obecnie na brak „kreatywnej weny” – inspiruj się. Nie skupiaj się jedynie na polskich stronach firm o podobnym do Twojego profilu działalności. Zwróć uwagę szczególnie na te zagraniczne – to kopalnia pomysłów, które nieco modyfikując można przełożyć na polskie realia.
Mam nadzieję, że choć trochę Ci pomogłem. Warto stworzyć na początku swojej przygody z mediami społecznościowymi strategię, w której określisz cel, który chcesz osiągnąć. Dopasuj do niego swoje działania, stwórz kilka propozycji postów, określ dokładnie kiedy chcesz publikować i kto ma być Twoją grupą docelową. Z tym jest podobnie jak z biznesplanem – bez niego jest wielce prawdopodobnie, że Twój biznes nie osiągnie sukcesu. Pamiętaj jednak, że masz coś takiego, jak intuicja!
Jeśli szukasz więcej informacji odnośnie prowadzenia działań w mediach społecznościowych, śledź blogi poświęcone marketingowi internetowemu i zajrzyj na księgarnianą półkę. Informacje o social media mają to do siebie, że dość szybko się przeterminowują, aczkolwiek podstawowe „filary działalności” w nich nie zmieniają się. Powodzenia!