Wiecie, że tylko 26% użytkowników smartfonów w Polsce zna wielkość swojego pakietu danych i że aż 6% abonentów nie korzysta z paczek internetowych, tylko opłaca zużycie według standardowej taryfy? W nowym raporcie UKE możemy przeczytać o tym, jak Polacy podchodzą do kwestii komunikacji internetowej – niektóre dane dają do myślenia.

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował interesujące wyniki dotyczące badania przeprowadzonego na Polakach. Część raportu skupiona jest na komunikatorach internetowych i na tym, jak z nich korzystamy. Próbę zrealizowano na 2011 osobach w wieku od 15 lat wzwyż. Badanie miało charakter ogólnopolski i zostało wykonane w listopadzie 2022. Analityka zakończyła się pod koniec 2022 roku. Większość, bo aż 51,8% respondentów stanowiły kobiety. Aż 97% przepytanych deklarowało korzystanie z telefonii mobilnej i to na niej się skupimy.

Polacy

Aż 92,7% Polaków korzysta z internetu w smartfonie, ale tylko 26% zna wielkość swojego pakietu danych

Ponad 70% badanych korzysta z sieci w ramach pakietu internetowego oferowanego przez operatora w abonamencie. 22% wybiera pakiety w doładowaniach pre-paid, natomiast 11% celuje w dodatkowe, płatne pakiety. Zyskuje to, że 6% płaci regularne stawki za zużycie przesyłanych danych. Ostatnia opcja jest wyjątkowo niekorzystna, ale tylko po warunkiem, że ktoś faktycznie korzysta z sieci regularnie.

W jaki sposób najczęściej korzystamy z internetu w smartfonie? Królują tutaj przeglądanie stron internetowych (82,2%), obsługa poczty elektronicznej (78,9%) oraz korzystanie z serwisów społecznościowych (77,6%). Czwartą pod względem popularności czynnością jest używanie komunikatorów internetowych, którą deklaruje aż 72,4% respondowanych. Zanim przejdziemy do omówienia szerzej wspomnianej kwestii, dodam tylko, że wśród mało popularnych sposobów wykorzystania sieci w smartfonie jest – korzystanie z serwisów do edukacji (18,7%), sprzedaż przez internet (26,1%) oraz granie w gry (33,8%). Nie są to raczej oczywiste informacje.

Dobrze, wiemy już, że komunikatory są popularne wśród użytkowników smartfonów. Pytanie, z jakich najczęściej korzystamy. Nie będzie zaskoczeniem to, że 87,8% wybiera Messengera, który w naszym kraju cieszy się niemałym zaangażowaniem. Następnie jest już WhatsApp (67%), który również rośnie oraz Skype (20,4%). W grze znajdziemy także Discord, Telegram i Viver, iMessage jest w tym rankingu dość nisko.

Co najbardziej cenimy w komunikatorach?

Co ciekawe, podstawowym kryterium wyboru komunikatora, jest brak opłat. Zwraca na nie uwagę aż 82,3%. Byłem zaskoczony, gdy dowiedziałem się, że tylko nieco ponad połowa przepytanych Polaków zwraca uwagę na jakość i stabilność połączenia, a tylko 39% interesuje się dodatkowymi funkcjami. Jedynie 2,7% osób podkreśliło znaczenie szybkości, wygody, możliwość tworzenia grup czy dodatkowych informacji o odczytaniu wiadomości.

Pakiet Ochronny OLX z nowymi zasadami – przyjęcie zwrotu towaru będzie obowiązkiem sprzedającego