Potencjał drzemiący w kartach Intel jest niesamowity i jest uwalniany stopniowo wraz z nowymi sterownikami. Najnowsze implementują technologię upscalingu XeSS, która pozwala na rozrywkę w Cyberpunk 2077 z RayTracingiem przy płynnych 67 FPS.
Uważam, że Intel jest nam (graczom) potrzebny tak jak Fordowi linia produkcyjna. Moim zdaniem karty graficzne „niebieskich”, które z każdą generacją i sterownikami będą stawały się lepsze, zaczną zagrażać bigemoni, jaką tworzy NVIDIA z AMD. To z kolei spowoduje większy nacisk na tychże graczy do prezentowania lepszych produktów w lepszych cenach – w końcu tak powinien wyglądać wolny rynek. Doceńmy zatem Intel Arc, które już dziś są bardzo dobrym wyborem do rozgrywek w rozdzielczości FullHD.
Karty graficzne Intel Arc stały się nareszcie atrakcyjne za sprawą obniżki cen
Intel XeSS 1.1 – co to?
Jeżeli jeszcze nie jesteście zaznajomieni z nazewnictwem Intel, XeSS jest to technologia upscalingu, którą na równi można zestawić z DLSS (NVIDIA) i FSR (AMD). Generuje ona zatem obraz w niższej rozdzielczości niż ustawiona w grze, a następnie z wykorzystaniem algorytmów Sztucznej Inteligencji zwiększa rozdzielczość w sposób możliwie niewidoczny dla ludzkiego oka. W przeciwieństwie do DLSS działa z procesorami graficznymi innych dostawców, podobnie jak FSR, ale nie ma co ukrywać, że został zaprojektowany tak, aby wykorzystać rdzenie Arc XMX w kartach Intel.
Xess oferuje podobnie jak konkurencja 4 tryby pracy – ultra jakość, jakość, zrównoważony oraz wydajny. Ten ostatni oferuje największy przyrost wydajności za sprawą generowania obrazu 4x mniejszego niż oczekiwany. Oczywiście przekłada się to na większą ilość artefaktów, ale i większą ilość klatek na sekundę.
Intel nie nadaje się do gier AAA? Fałsz!
Najnowsze doniesienia od Intel mówią o nawet 70% wzroście wydajności w bardzo wymagającym tytule jak Cyberpunkt 2077, a wszystko za sprawą najnowszych sterowników do kart Intel oraz XeSS w wersji 1.1. Udostępnione szczegóły przez Intel mówią o stacji testowej wyposażonej w Intel i9 13900K oraz Intel Arc A750. Sama gra z kolei była ustawiona na rozdzielczość FullHD, Ray Tracing na poziomie Medium a XeSS na trybie wydajność.
Taka konfiguracja jeszcze niedawno pozwalałaby na średnio płynną rozgrywkę z 39 FPS. Teraz, po włączeniu XeSS gracz może się cieszyć aż średnio 67 FPS, co oznacza pełną płynność rozgrywki w bardzo wymagającej grze na karcie, która uznawana jest raczej za bardzo budżetową. Warto pamiętać, że testowana karta Intel A750 jest dostępna w sklepach za ok. 1200 zł, czyli za kwotę, w której próżno szukać czegokolwiek u AMD czy NVIDIA.
Początkowo wątpiłem w słuszność pomysłu Intela w oferowaniu kart. Teraz jak widzę jaki przyrost wydajności oferują kolejne sterowniki i lepsza implementacja w grach widzę w Intel Arc nadzieję na tanie karty dla mniej wymagających graczy oraz impuls dla AMD i Intel nad weryfikacją swojego pomysłu na biznes.