Dekadę temu przyszłość AMD rysowała się w ciemnych barwach. Eksperci branżowi przewidywali, że firma może stanąć w obliczu bankructwa do 2020 roku.
Sytuację pogarszał fakt, że w 2015 roku AMD odnotowało 10-procentowy spadek przychodów, spowodowany głównie kurczeniem się rynku komputerów osobistych. Firmie groziło widmo finansowej zapaści, jednak niespodziewanym wybawieniem okazała się współpraca z Sony przy tworzeniu konsoli PlayStation 4.
Informację tę ujawnił Renato Fragale, dyrektor działu Gaming Client PC Business w AMD, w swoim profilu na LinkedIn. Wnikliwy użytkownik platformy X (dawniej Twitter) o nicku @Bogorad222 zwrócił uwagę na kluczowy wpis w opisie Fragale: „Zarządzałem 15-osobowym zespołem ds. rozwoju produktu dla konsoli Sony PlayStation 4 (PS4), która sprzedała się w ponad 91 milionach egzemplarzy. Uważana za jedną z najbardziej udanych premier w historii AMD, pomogła firmie uniknąć bankructwa.”
AMD jest nam potrzebne
Co ciekawe, PS4 nie była jedyną konsolą napędzaną niestandardowym układem AMD. Również Xbox One Microsoftu wykorzystywał specjalnie zaprojektowany układ SoC (System-on-Chip) od tego producenta. Mimo że marże zysku dla AMD mogły być dość niskie, zarówno Sony, jak i Microsoft sprzedały miliony konsol wyposażonych w układy AMD. Był to wyraźny sygnał, że firma potrafi tworzyć zaawansowane, niestandardowe rozwiązania SoC na zamówienie.
Dlaczego w opisie Fragale nie wspomniano o konsoli Microsoftu? Jednym z powodów mogą być wyniki sprzedaży. Do dziś sprzedano ponad 117 milionów egzemplarzy PS4, podczas gdy Xboxa One – około 58 milionów. Choć Microsoft od lat nie ujawnia danych sprzedażowych swoich konsol, według szacunków analityków do początku 2018 roku na rynku znalazło się około 35 milionów egzemplarzy Xboxa One.
Phil Park, architekt ds. wydajności systemów pamięci i połączeń międzyukładowych w AMD, potwierdził na platformie X, że historia opisana w artykule jest prawdziwa. „Przeżyłem to i o ile wiem, to prawda”, napisał. „Globalny kryzys finansowy z 2008 roku postawił nas w niezwykle trudnej sytuacji, zwłaszcza po sukcesach Intela z seriami Merom/Conroe/Woodcrest i Nehalem. Musieliśmy sprzedać wiele własności intelektualnych, takich jak Adreno, aby zdobyć gotówkę. Większość z nas zgodziła się na tymczasowe obniżki pensji.”
Współpraca z Sony przy PS4 okazała się dla AMD nie tylko finansowym wybawieniem, ale także przepustką do świata konsol do gier. Jak wynika z raportu TrendForce z sierpnia 2023 roku, urządzenia PlayStation odpowiadają za około 65% globalnego rynku konsol, podczas gdy konsole Xbox Microsoftu – za 25%. W obliczu rosnącej fragmentacji rynku PC i popularności urządzeń mobilnych, segment konsolowy stał się dla AMD niezwykle istotny. Projektowanie niestandardowych układów SoC dla czołowych producentów konsol zapewniło firmie stabilne źródło przychodów i pozwoliło przetrwać trudne czasy.
Sukces PS4 utorował AMD drogę do dalszej owocnej współpracy z Sony przy kolejnej generacji konsol. W sercu PlayStation 5 bije niestandardowy układ SoC AMD, łączący w sobie wydajne rdzenie CPU Zen 2 oraz potężny układ graficzny bazujący na architekturze RDNA 2.
Partnerstwo z Sony przy PS4 było dla AMD punktem zwrotnym, który nie tylko pomógł firmie uniknąć bankructwa, ale także umocnił jej pozycję w branży gamingowej. Dziś AMD jest nie tylko cenionym dostawcą układów SoC dla konsol, ale odnosi też sukcesy na rynku PC dzięki swoim wydajnym procesorom i kartom graficznym (dodajmy, że ze średniej półki raczej ;))